jag orkar inte :(

Sv: jag orkar inte :(

Åh, jag lider med dig. Vet exakt hur det är! Har astma och allergi själv. Enligt pricktest allergisk mot allt utom kvalster! Mest mot häst.

Jag tar pulmicort, oxis och bricanyl. Det håller det ganska bra i schack. Men just vår och försommar kan jag få mer känningar, alltså när pollensäsongen är i gång. Men jag har aldrig fått ett astmaanfall som inte gått att medicinera bort lätt och snabbt. Jag har aldrig behövt åka in eller så. Däremot finns det saker jag undviker. Ex så kan jag inte borsta en riktigt lerig häst, det får dottern göra. Likaså får hon sopa stallgången.

Jag har turen att ha eget stall så vi har det väldigt väl ventilerat. Det är ett isolerat kallstall där dörrarna står öppna året runt. Nackdelen är att det är mycket släpande med vattenhinkar flera ggr per dag på vintern, men det är det värt!

Jag kan inte råda dig till något angående hästen. Du känner hur du mår. Tar allergin över måste du väl fundera, men är det hanterbart så kanske det går? Men man ska ju inte behöva må dåligt jämnt.

Norrland

Är inte allergisk men min syster är och hon har både häst (med mig), hund, katter och kaniner. :smirk:

Hon köpte häst för ca 7 år sen, som hon hade i ett litet stall som fungerar som alla andra. En höst kunde hon ha hästen men blev så dålig att hon blev tvungen att sälja tillbaka den till uppföraren. Hon hade aldrig tidigare varit dålig, förutom när det varit mycket hö o halm, osv. Testade sig och visade grav allergi mot alla pälsdjur, samt gräs, damm, hö osv tror jag. Ändå hade hon då både hund och katt och hade ridit hela sitt liv utan problem.

Jag köpte sen häst för 5 år sen, med henne som delägare, och hon har aldrig haft ett problem. Hon kan inte vara med vid höskördar, känner av lite på våren när det är mycket men inte alls så att det är jobbigt. Hon har besökt det stallet igen, där hon hade sin egen häst innan, och återigen fick hon problem. Det är någonting i det stallet som gör henne sjuk, men vad vet vi inte. Det är rent och fräsht, litet med mycket ordning och reda, 4 boxplatser bara, ligger bara några 100 meter från vårt nuvarande stall.

Ville bara lägga till det. Det finns mycket som påverkar.

Din stackare men det finns hjälp via mediciner som du säkert kommer att märka.Jag hade min häst ute mycket o hanterade henne mkt ute det hjälpte till.Sen är det till att prata med folk runt om dig så dom vet o kan kanske hjälpa dig om det behövs.Det ordnar sig ska du se.Du är säkert en viljestark tjej så kom igen nu..ge dig inte.Det ska gå.Men jag vet att det liknar f*n just nu.Det lägger sig med tiden o man kan ta igen förlorad tid.Men ta det lite lugnt nu när du har det jobbigt o lyssna på din dr.Mvh jag

Hej Molli. Jag är allergisk mot våren,sommaren och halva hösten. Jag blev allergisk när jag lekte i en höhässja sommaren 1966 då jag var 5 år. Det blev till att åka till farbror doktorn. Då fanns det inte så bra mediciner så det enda jag fick var Tavegyl tabletter för att stilla klådan.
Blev utredd med hjälp av blodprov där det konstaterades att jag var allergisk mot hund, häst, gråbo, träd och gräs. Medicineringen funkade inget vidare och jag kunde knappt vara ute på sommaren.
1991 fick jag beviljat en behandling på dispens. Jag skulle få bli försökskanin till en ny nyp av vaccination mot allergi s.k hyposensibilisering.
Jag blev ordentligt utredd på lungmedicinska mottagningen med bl.a pricktest, histaminprovokationstest, lungfunktionstest, spirometri, blodprover. (kommer inte ihåg allt).Resultatet av dessa undersökningar visade att jag var väldigt allergisk mot gräspollen och lite mindre allergisk mot träd, gråbo och häst.
Jag hade även astma och eksemutslag.

Hyposensibiliseringen påbörjades med injektioner av allergenet i stigande dos 1 gång i veckan i totalt 12 veckor. Därefter läggs man på den högsta möjliga dosen man tål utan att bli allergisk.Jag låg på högsta dosen i 4,5 år sedan gjordes alla allergitesterna om igen.
Resultatet visade att jag var mindre allergisk mot allt men att allergin mot gräs fortfarande var hög. Provade en massa mediciner mot snuvan och klådan men den nya typen av preparat bet inte riktigt på mig. Det slutade med att jag fick en "gammalmodig" medicin (Rinomar) Den får jag överdosera något men då kan jag vara ute på sommaren vilket var svårt förut. Astman har nästan helt försvunnit likaså eksemet.
Om du tycker att du har kraftiga besvär av din allergi, be din läkare att remittera dig till en allergolog eller allergimottagningen eller lungmedicin så du får hjälp. Att vara påläst skadar inte heller. Hoppas det ordnar sig för dig. Lycka till!!! / NiNi

Tur att den här tråden fanns, för just nu känns det som att jag är ensam i världen om att vara allergisk mot diverse saker. För mig började det förra våren, då jag reagerade mot pollen. Jag plågade mig igenom den perioden, men allergin gav aldrig med sig. Sen började jag bli kraftigt allergisk mot vissa maträtter, frukter osv.. Där trodde jag att det skulle ta stopp, men icket. Det fortsatte med damm av alla dess slag (Jag blir tillochmed allergisk när jag byter gardiner:eek:). Efter det borde det väl vara stopp? Nä.. gud är inte god.. nu skulle han komma till huvudnumret! PÄLSDJURSALLERGIKER!:mad:

Jag ska väl egentligen inte klaga, för jag har det nog inte värst.. Men ändååå. Jag blir nästan arg, för det är inte rättvist. Kan inte folk som INTE håller på med djur bli allergisk istället för dom som älskar djur?

Ursäkta mig om jag låter jätte jätte negativ, men jag har för inte så länge sen fått reda på min pälsdjursallergi, såklart man är lite frustrerad..

MEN, Nu verkar det ju som att det finns hopp, iaf efter jag läst den här tråden=) Läkaren förbjöd mig i princip att vara i närheten av djur, men då kan han likagärna ge mig en dödlig injektion direkt.

Alla tips som finns här verkar så bra, så jag får helt enkelt prova och se om det funkar. Och ni som sitter med mera tips, fram med dom:D

Själv har jag några enkla regler förutom dom tidigare nämnda:
1. Stoppa aldrig fingrarna i ögonen om man vet att man har varit i kontakt med nåt man är allergisk mot.
2. SNYT DIG INTE, och försök att inte nysa heller, för då börjar det.
3. Försök ha så kallt som möjligt runt omkring dig, det lindrar symtomen.
4. duschaaaaaaaaaaa direkt efter stallet!
5. Har provad något bra munskydd någongång, och det funkar superbra! Men tyvärr är det inte så snyggt..:/
Ja.. det var dom jag kom på för tillfället, men det finns massor! Egentligen är det som hjärngympa när man åker till stallet, man måste tänka på så många saker som man bör och itne bör göra!

Till slut vill jag önska alla allergiker lycka till!:)

Jag har varit allergisk sedan sex års ålder. mot pälsdjur, främst häst, pollen, gräs, hö m.m m.m
det mesta av allergin försvann i tonåren men de sista sex åren har det blivit värre. Jag hade inte ens några djur då jag blev sämre utan det var den första graviditeten som satte igång det igen. under andra graviditeten hade vi djur inne och det slutade illa. Två dygn på medicinsk avdelning för att häva en kraftig astmatisk reaktion. Nu medicinerar jag med seretide morgon och kväll och är helt symptomfri. Har t.o.m kunnat börja springa igen. Är såpass besvärsfri så de på astmamottagningen undrade om jag ens hade astma. men slutar jag med medicinen kommer det tillbaka ordentligt igen.
Jag håller inte på med hästar i dagsläget utan har åsnor. De är mindre allergena och jag reagerar inte alls på dem. kan stå och mysa med dem länge och borsta på dem utan problem. med hästarna räcker det med att borsta lite snabbt så kliar ögonen och näsan börjar rinna.

Jag har några enkla stallregler...
Borsta ute om vädret tillåter.
Spraya först med pälsglans så de är fuktiga vid borstning, då yr det inte allergener
ha dörrarna i båda ändar av stallet öppet hela dagarna för vädring och givetvis när jag är i stallet.
INGET spån i boxarna. Då blir jag sjuk med en gång. Det enda som funkar till 100% är torv. Glöm inte att hålla den fuktig så den inte dammar, men klarar t.o.m dammet.

Andra tips är hästdammsugare och försök se till att hästen inte blir lerig. i åsnornas päls fastnar inte leran så de är oftast rena.
Vid högt pollentryck/ om du utsatt dig för annat du är allergisk mot så är du känsligare och även känsligare på kvällen när kroppen är trött.
Kosten kan påverka din allergi.

hej.
vet inte om tråden ligger rätt, ber isf någon att flytta den! :)
men.
vet inte hur jag ska börja men. jag har astma & allergi. har haft det hela livet, som liten var det värst! då var jag superallergisk & fick astmaattacker lite då & då.
men det har blivit bättre. förut när jag bara red på ridskola var jag superallergik varje gång, men nu har jag ju egen häst & är inte alls lika allergisk. eller jag var rättare sagt..
vårterminen har varit hemsk! att pollen har gjort mig halvdöd & jag har haft andnöd väldigt mkt.
har även eksem på händerna & detta har bara blivit värre. min allergi har också blivit värre & även fast jag proppar i mig medicin & ska även få ny medicin, är jag fortfarande lika allergsik & fått mindre allergiattacker varje kväll. detta gör mig såklart helt död :(
jag skyller det såklart på pollen & sådär. medans mamma säger att det har förvärrats sedan jag fick hästen.
såklart är det inte det jag vill höra.. :(

är det någon med här som har häst & är allergsik, har astma? hade vart kul att veta hur det funkar för er! :)
mvh

En av mina vänner är allergisk mot häst (och har en egen) och hon har genomgått ett vaccinationsprogram. Hon blev mycket bättre även om hon inte är helt symptom fri.....

Så det kanske vore något att kolla upp.(För alternativet sälja/sluta med häst finns inte va?:))

Jag har astma och är överkänslig mot allt möjligt. Har dock ingen ren allergi. Jag har mycket välventilerat stall. Undviker att stå och borsta hästarna i onödan utan gör enbart det som behövs.

Jag medicinerar för astman dagligen och vår och höst brukar jag få gå upp till 4-dubbel dos när det är mycket dofter samt hästarna byter päls. Då står jag ute och borstar hästarna.

För mig fungerar det bra. ;)

De säger att de allergivänliga hästarna måste gå på lösdrift, ställ dem i vanligt stall och de är inte längre lika allergivänliga. Jag tror absolut att det fungerar omvänt, ställ "vanliga" hästar på lösdrift och de blir "allergivänliga" :idea: Min allergiske son känner av när jag varit på ridskolan men inte när jag varit med hästar på lösdrift :)

Själv har ja inte någon direkt djur allergi men tål inte trädpollen och har inte kunnat äta kärnfrukter som äpple ,päron och bär samt vissa grönsaker på väldigt många år. Har provat hur många medicines som hellst tyckte jag men fick inte bukt på allergin o förra våren (2006)kunde ja knappt vistas utomhus alls.
Men nu sen 1år tillbaka har jag gått och fått sprutor, först varannan vecka i någon månad och nu var sjättevecka. Man sprutar in de ämne i kroppen du är allergisk mot d.v.s i mitt fall trädpollen, ökar dosen varje gång till du är uppe i stakaste dosen sen forsätter du med sprutorna var 6e vecka i ca 3 år för att förhoppningsvis bli av med eller förbättra din allergi. Och nu efter 1år kan ja äta frukt igen :D Är så otroligt lycklig över detta, hade nästan ingen känning alls i våras av pollen så nöjdare än så här kan ja inte bli.

Kontakta din läkarstation och se om de kan vara något för dig?? Måste börja på hösthalvåret med sprutorna så de är hög tid i så fall.
Bara ett litet tips.
Det fungerade på mig och jag är som sagt överlycklig :)

Min mamma har astma, hon är ju inte i stallet så mycket nu när hennes medryttarhäst är halt. Men hon är ju mest ute när hon håller på med hästarna och mockar inte och sånt.
Hon behöver inte ta hand om min häst utan det gör jag och pappa. Som tur är så har hon ju en ganska lätt astma och det händer itne så mycket när hon får sina attacker. De gånger hon tar hand om min häst så typ tar hon ut han bara.
Vi har hösilage och inget tort hö som dammar heller.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 039
Senast: Lavinia
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 185
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 397
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar