Jag och min(a) sadlar!!

ZaNdRoRiA

Trådstartare
Då var jag igång igen, har en fråga till er Bukefalister.

Jag åkte och fick en sadel utprovad fredag för 2 v sen.
På dessa dagar har den använts 4-5 ggr tror jag.
Har märkt att sadeln inte ligger stadigt, samma fläck på var sida ruggas, samt att igår när hästen blev riktigt svettig uppstod 2 torra fläckar under fork:en (westernsadel)

Åkte idag till en duktig utprovare för att kolla hur bra denna sadel egentligen låg.
Dennes bedömning var att jag inte skulle rida i den då den är för svängd och för vid.

Ringde till det företag jag köpt sadeln av och förklarade situationen.

De vill att jag kommer tillbaka för att få en annan sadel utprovad.
Då det är en resa tur/retur på 4 h är jag inte alls sugen på det. Vem vet hur nästa sadel ligger?

Hen kunde inte alls förstå vad felet var och då jag berättade vad den andra utprovaren(hen2 kan vi kalla denne) sagt sade Hen emot detta samt tyckte att jag skulle förstå att hen2 bara ville sälja en sadel till mig och frågade vad hen2 hade provat för sadel och om den låg bra. Fruktansvärt otrevlig människa och kom med massa påståenden om min häst som hen träffat 1 gång i knappt en timme!

Måste jag verkligen åka tillbaka eller har jag rätt att häva köpet då varan inte överensstämmer med det säljaren sagt!?

Skulle kunna skriva en bok om vad som sades mer men det får räcka där.

Jag vill lämna tillbaka sadeln, få mina pengar, och aldrig mer ha med företaget att göra..

Senast ändrad:
Sv: Jag och min(a) sadlar!!

Jag tror att du måste ge företaget en chans att rätta till problem först, i nuläget får du svårt att hävda att köpet ska hävas. Går de med på det nu, så är det ren goodwill.

Men då de gjort fel måste jag då sätta mig och åka den resan?
Jag tror inte de är villiga att ersätta mig för resan heller.

Jag hörde någon gång att de är skyldiga att ersätta dig för resan med 18,50:-/mil när de säljer något som inte funkar/är vad det utlovas och då säger att du ska komma dit... Kolla upp det! Kan vara bra att veta.

Tack för svar! :-D mkt bra att veta :-)

Hade hoppats på att få tag i en konsumentvägledare men de nissarna var på kurs till nästa vecka :-(

De har rätt till att få chansen att rätta till problemet, men ska ersätta dig för extrakostnader pga det. Om det finns en fastlagd summa eller är faktiska kostnader är jag osäker på.
Har du pratat med dem om att lämna tillbaka direkt? De kanske går med på det med lite "övertalning" och då behöver du inte fundera mer på det.

Ruggningar kan bero på padden (om sadeln i övrigt ligger bra). Vad har du för padd? Lägger du sadeln på rätt plats? Vet flera som sadlar för långt fram och det kan också ge ruggningar.
Om du menar att de torra fläckarna är där galoppmuskeln är så ska det vara så. Det visar att sadeln lämnar plats åt muskeln att arbeta.

Du måste åka tillbaka så att de får en chans att antingen rätta till problemet eller hjälpa dig med byte av padd eller dylikt.

När man pratar om sadelutprovare så har de flesta olika syn på hur en sadel ska ligga. Därför är det svårt att fråga två olika. Någonstans måste man välja vilken man ska lita på (och även lära sig så mycket som man kan om utprovning av sadlar själv).

Sadeln ligger inte i övrigt bra.
Ruggningarna beror på att sadeln är för svängd och ligger och gungar när hästen rör sig.
Så sadeln gungas bakåt när jag rider.
Sadeln är även för lång för hästen.
Då jag inte ens kan få emellan en hand mellan sadel och häst när jag sitter i sadeln där de torra fläckarna uppstod tycker jag visar att den trycker istället för att ge frihet.

Jag har en ullpad. Då hen2 är välkänd inom westernSverige och en erkänd duktig sadelutprovare (vad jag hört iaf) samt att denne förklarar mkt utförligt och visar tydligt felen så tror jag mer på denne.
En pad löser inte detta problem. En tjockare kommer förvärra det och en tunnare går inte heller.

En sadel på en häst utan ryttare ska inte lyfta 20-30 cm i trav, och säkerligen högre i galopp. Det förstår även jag nu.

Ja hon pratade då bara om att byta den och se när jag har vägarna förbi :-(

En sadel på en häst utan ryttare ska inte lyfta 20-30 cm i trav, och säkerligen högre i galopp. Det förstår även jag nu.

Jag förstår att du upplever problem, men nu tog du väl i ändå.;)

Det är fortfarande så att företaget har rätten att avhjälpa problemen först, innan ett återköp sker. Kan du få dem att häva ditt köp nu, så är det som sagt ren goodwill från deras sida.

Det som är viktigt är kommunikation, ta och prata med dem först och se vad de svarar.

Jag önskar att jag tar i, men det gör jag inte. Jag har aldrig sett en westernsadel flyga så mkt på en rygg. Utan ryttare.

Jag har pratat med företaget men hen jag pratade med var bara otrevlig och sade emot.
Samt att jag skulle ringa dem nästa vecka igen.

Har nr1 någon sadel i sortimentet som nr2 kan rekommendera skulle passa din typ av häst kanske det kan vara en lösning. Då borde alla bli nöjda, för som sagts de måste få chansen att hitta en lösning. Annars får du kontakta ARN och se vad de kan rekommendera dig att göra. Ibland kan det hjälpa att tala om för butiken att man tänker göra det, men då blir det ju lite utpressning och det är inte bästa sättet.

Jag fick några tips på märken som har rakare bommar. Men när jag sade till nr 1 att jag behöver en sadel med rakare bom så påstod hon att den jag har är en av de rakare sadlarna.
Jag behöver en relativt rak bom som är lätt svängd.

Jag försökte verkligen vara så trevlig jag bara kunde men hon sade emot hela tiden och kritiserade mig för att jag inte red tillräckligt under provridningen.

Kan säga så att jag är sån som inte vill vara ivägen och när man är på ett nytt ställe, jag vet inte om min häst har varit i ridhus förr, samt att ena väggen bestod av väv som fladdrade hela tiden.
Halva ridhuset bestod av en trailbana, där gick det rida på en volt. Andra halvan var tom. Där longerade jag. Men när jag skulle sitta upp kommer det in 2 andra hästar, den ena ska hon hålla lektion för, den andra är deras gigantiska halvblod som en tjej ska rida.
Jag fick en liten volt på ca 8 m i diameter att rida på.

De andra tittade snett och det gjorde även utprovaren om jag kom ivägen för någon på min lilla volt. Samt att det stod ett par praoelever och väntade med en annan häst.

Det var kaos och jag ville bara därifrån.

När jag ridit en stund så skulle hen kolla avtrycken.
Då det kom en störtskur när jag lastade av så blev hästen blöt.

Vilken han fortfarande var. Hen tog av sadeln och sa"blir du svettig av det där lilla!"
Jag sade då att han blev blöt eftersom det regnade ute, det fnyste hen bara åt och sa att sadeln ligger bra men jag skulle rida lite till.

Jag förstår att de ska få chans att rätta till felet men jag åker inte dit igen utan att de står för min resa.

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en helt ny sadel som är utprovad av sadelutprovare. Sadeln har visats sig vara för lång för hästen. Sadeln ligger ca 3-5cm...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: Ajda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 804
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 973
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18