Jag miste henne..

Ribbson

Trådstartare
Har gått i väntans tider länge nu, min märr skulle föla vilken dag som helst och då händer det som inte får hända. Hon togs in till sin box på kvällskvisten, bredvid stod ett annat sto. Av någon anledning blev min lilla tjej rikstokig på sin granne, laddade och drog i väg en spark i boxväggen...Pang, hennes lårben gick rakt av! I magen hade hon det föl som var beräknad komma vilken dag som helst. Tre veterinärer var på plats omedelbart men det fanns inget att göra, vi miste dem båda. :cry: Jag har haft hästar sedan 4 års ålder, jobbat många år inom trav och ridsport och haft fölmärrar ett antal gånger, jag står här totalt handlingsförlamad och mycket förvirrad. Hur kan sånt här hända?? Någon som varit med om liknande situation?? Dela med er, snälla.....

Sv: Jag miste henne..

Stackars dig, så fruktansvärt det måste kännas...det närmsta jag kan komma är en en av våra hästar som fick lårbenet avsparkat förra sommaren...Hon var dock inte dräktig, men jag har svårt att släppa ihop hästar efter den händelsen...:cry:

Oj så fruktansvärt, jag ryser och blir iskall. Sån enorm otur. Ord finns ju inte, det enda jag kan säga är ju att ni gjorde ju inget fel om det nu kan vara till nån tröst. Lider med dig.

Tack snälla ni.....
Lider med dig.:cry:Har själv tack och lov inte drabbats av detta även om det har hänt att en och annan fölning gått tokigt och fölet dött. Däremot har jag en bekant vars fullblodssto fick spel på sin granne i sin omtanke om fölet och i ivern att skydda det så slog hon tyvärr ihjäl fölet. Dålig koll av stoet men ändå tragiskt och kanske inte så konstigt att det blir knas när det är mycket hormoner inblandat. Men du hade ju maximal otur.

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

nee, usch vad hemskt:eek: :cry:
vad tråkigt när det blir så....:cry: :cry:

*tröst kramar om det hjälper:( *

Jag kanske är helt fel ute nu, men varför ville de inte försöka rädda fölet?

Jag beklagar allra djupast av din förlust av sto,en hästägares mardröm.

jag beklagar sorgen, och ställer samma fråga som hallonkvist;

varför gick inte fölet att rädda när det skulle ut vilken dag som helst ändå?

Jag kanske är helt fel ute nu, men varför ville de inte försöka rädda fölet?

Jag beklagar allra djupast av din förlust av sto,en hästägares mardröm.

Jorå, nog hade dom tänkt försöka rädda fölet men Ronja kastade innan dom hann fram. Tre veterinärer och ett ultraljud konstaterade att fölet va dött.....:cry: Mitt i all sorg är jag ändå tacksam för dom två avkommer som vi har kvar efter detta underbara sto...och en av avkommorna är ett sto. OM jag nu nånsin törs betäcka igen...:confused:

Usch vad hemskt :cry:

Har som tur var *peppar peppar* aldrig varit med om nåt liknande

Lider med dig.:cry:Har själv tack och lov inte drabbats av detta även om det har hänt att en och annan fölning gått tokigt och fölet dött. Däremot har jag en bekant vars fullblodssto fick spel på sin granne i sin omtanke om fölet och i ivern att skydda det så slog hon tyvärr ihjäl fölet. Dålig koll av stoet men ändå tragiskt och kanske inte så konstigt att det blir knas när det är mycket hormoner inblandat. Men du hade ju maximal otur.

Jo, dessa hormoner är inte att leka med. Det som gör mig mest fundersam är varför lårbenet gick rakt av?!:confused: Hästar sparkar ju i väggen dagligen...

Har gått i väntans tider länge nu, min märr skulle föla vilken dag som helst och då händer det som inte får hända. Hon togs in till sin box på kvällskvisten, bredvid stod ett annat sto. Av någon anledning blev min lilla tjej rikstokig på sin granne, laddade och drog i väg en spark i boxväggen...Pang, hennes lårben gick rakt av! I magen hade hon det föl som var beräknad komma vilken dag som helst. Tre veterinärer var på plats omedelbart men det fanns inget att göra, vi miste dem båda. :cry: Jag har haft hästar sedan 4 års ålder, jobbat många år inom trav och ridsport och haft fölmärrar ett antal gånger, jag står här totalt handlingsförlamad och mycket förvirrad. Hur kan sånt här hända?? Någon som varit med om liknande situation?? Dela med er, snälla.....

OJOJ va tragiskt
Sörjer med dig. Kram

Usch vilken tragedi!!!
Tänk att mista både sitt älskade sto o sitt föl i ett enda svep måste vara jätte tufft :cry: :cry:

Men kanske var det föratt undvika sådna här olyckor som man förr anv sig av speciella avelsboxar som låg lite avskilt från spiltorna i stallet.

Skickar massor med tröstkramar!!!!!

Men gud!!! Att sånt händer, fattar inte. Det går så fort oxå. Usch, det måste kännas hemsk :cry:

Hej. stackars dig igen. Det här är nu ingen pekpinne utan bara ett råd i all välmening. Sist jag hade föl så satte jag upp plank till fölboxen för att avskärma från dom övriga hästarna. Tyvärr så blir du ju inte hjälpt av mitt inlägg här. men det kanske kan få någon annan att med lite fix, förebygga en tragisk olycka.:smirk:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 280
Senast: mmbot
·
Hästmänniskan Tänkte se om någon klok människa kan se lösningen på mitt problem för i morgon fortsätter min mardröm jag haft i snart 6 års tid och jag...
20 21 22
Svar
423
· Visningar
70 415
Senast: anglahund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel