Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

Sv: Jag måste ha lite hjälp! Ang. Mark köp!!!

I min värld resonerar man och ber inte någon dra åt skogen för att man har olika uppfattning om markpriser. Det fungerar i alla fall oftast för mig i mitt yrke.

2011 sålde jag mark som tillhörde mitt gamla ställe där jag bodde till 2007 och sen arrenderat ut. Det var prima jordbruks mark och värderades av en mäklare till 100 000/Hektar, och enligt honom hade liknande mark sålts för upp till 120 000/hektar. (Detta var 2 mil norr om kalmar).

Ja, fast otyget börjar med falsk marknadsföring.

Ja, jo, men jag skulle inte drömma om att anklaga mc-försäljaren när blådåren kör ihjäl sig med en sprillans ny MC.

Vill jag hålla djur är det min skyldighet att inse de krav det medför.
Att skylla på en mäklaren som säljer en "hästgård" är patetiskt.

2011 var priserna :Priset på åkermark har ökat mest i Götalands södra slättbygder och Götalands skogsbygder jämfört med 2010 och var år 2011 högst i Götalands södra slättbygder med 153 500 kr per hektar och lägst i Övre Norrland med 12 600 kr per hektar.
lägg på 10% så skulle jag tro att du har dagens priser

Senast ändrad av en moderator:

Ja, jo, men jag skulle inte drömma om att anklaga mc-försäljaren när blådåren kör ihjäl sig med en sprillans ny MC.

Vill jag hålla djur är det min skyldighet att inse de krav det medför.
Att skylla på en mäklaren som säljer en "hästgård" är patetiskt.

Kan både hålla med och inte alls.

En MC-säljare som säljer snabba MC med svår kontroll och hög olycksstatistik som "enkla, för nybörjaren, inga problem. Bara att köra. MC-kort - ja enligt lag krävs det, men det är egentligen en piece-of-cake som din svärmor lätt hade dragit 240 knyck på Autobahn med".

Är ett bekymmer. Falsk marknadsföring, helt enkelt. Sedan finns OCKSÅ ansvaret som faller på köparen och det ansvar denne har för sitt liv, sina gärningar (och sina djur). Men att påstå att det INTE är ett problem med ljugande och förskönande mäklare är fel.

I min värld resonerar man och ber inte någon dra åt skogen för att man har olika uppfattning om markpriser. Det fungerar i alla fall oftast för mig i mitt yrke.
Nja jag menade naturligtvis inte att du skulle skriva detta på säljarens näsa. Men ökar totalvärdet på din fastighet med 200 000 om du får köpa till detta Ha, så kan du ju bju upp till 200 000 utan att förlora på affären, då kan du ju initialt bju 100 000 och se vad han säger.

Kan både hålla med och inte alls.

En MC-säljare som säljer snabba MC med svår kontroll och hög olycksstatistik som "enkla, för nybörjaren, inga problem. Bara att köra. MC-kort - ja enligt lag krävs det, men det är egentligen en piece-of-cake som din svärmor lätt hade dragit 240 knyck på Autobahn med".

Är ett bekymmer. Falsk marknadsföring, helt enkelt. Sedan finns OCKSÅ ansvaret som faller på köparen och det ansvar denne har för sitt liv, sina gärningar (och sina djur). Men att påstå att det INTE är ett problem med ljugande och förskönande mäklare är fel.
Som säljare av en avstyckad gårdsenhet så har jag inga skyldigheter att tala om för köparen vad han ska göra med den. Väl kan jag peka på att de gamla ekonomibyggnaderna är lämpliga för ex hästar. Sedan är det köparens ansvar att se till att han får ihop de resurser som krävs i form av bete, rasthagar o ridvägar.

Om jag säljer min bil,båt eller mc så kollar jag bara en sak. att jag får mina pengar innan pappren lämnas över.
Det är bara vid försäljning av vapen jag kollar behörigheten. enligt lag. men det brukar ju vara så att kunden vill provköra och då kräver jag behörigt körkort liksom mc-försäljaren...

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar att det är helt OK att göra en massa vidlyftiga påståenden som inte har med verkligheten att göra? Att det inte skulle vara något problem?

Ja, då tycker vi olika - och du kan definitivt få dra till rätten nångång om du praktiserar det vid försäljning.

Så du menar att det är helt OK att göra en massa vidlyftiga påståenden som inte har med verkligheten att göra? Att det inte skulle vara något problem?

Ja, då tycker vi olika - och du kan definitivt få dra till rätten nångång om du praktiserar det vid försäljning.
??
Du får idag både äga, köpa och sälja och försäkra och registrera fordon utan att inneha förarbevis för det aktuella fordonet. Alltså är inget rättegångsbesök aktuellt i dessa fall.

Säljer jag en från styckad gårdsenhet så har jag rätt att beskriva den hur jag vill så länge som de fundamentala data stämmer. Alltså inget rättegångsbesök där heller

Jag har rätt att både sälja och köpa vapen så länge köparen får de lagenliga licenserna innan han får tillgång till vapnet, inget rättegångsbesök där heller.
så jag ser fram mot en plausibel förklaring:D

Att säljaren gav ca 10.000 för den för x år sen är väl kanske mindre relevant det viktiga måste väl vara att priset som nu nämns kan anses vara skäligt ? 10.000 låter inte direkt skäligt ? ;) vad hade du tänkt dig för egen del eftersom du ombedes lägga bud om jag förstått det rätt ?

Med tanke på var den ligger så.....20 till50 000:-

TS frågar hur TS kan få reda på den aktuella fastighetens värde bör att bedöma om 150.000 kr är rimligt eller inte. Det är säljaren som frågat TS om TS vill köpa. Att TS fastighet skulle öka mer i värde än 150.000 kr vet vi inte med självklarhet, det beror ju på hur fastighetsmarkaden ser ut på just den orten. Bara för att jordbruksmark är högt värderad i Skåne innebär det inte att 150.000 kr behöver vara "fyndpris" hos henne. Om TS kan få fram något riktpris för aktuell marktyp får hon själv bilda sig en uppfattning vad marken är värd för just hennes fastighet och erbjuda därefter inkl risken att det inte blir någon affär alls. Jag anser att det bör finnas utrymme för förhandling, speciellt som det är säljaren som kontaktade TS.

TS skrev "Hejsan!
Jag har stött på problem..
Vi har en fastighet med stall på tomten men ingen direkt hagmark till.
Däremot marken som ligger i direkt anslutning till oss har den markägaren frågat om vi är intresserad utav att köpa den tomten ca 1 ha. Men nu till mitt problem, han har sagt kom med ett bud det är han som sätter priset. Och när han kommer så frågar han om vi har bestämt oss och vi har redan bestämt oss men det är ju priset... Jag fråga honom rakt ut igår : mellan tummen och pekfingret vad vill du ha? Och han svara : minst 150.000:-"

Även om markägaren kom till TS så tycker jag att det verkar som att denne kommit på ett, i hans ögon, bra sätt att tjäna lite pengar på sin mark, och han vill då inte sälja marken för mindre än 150.000:-. Rimligheten i priset tycker inte jag har med saken att göra om TS behöver marken, för det behöver inte säljaren alls bry sig om.

TS skrev "Hejsan!
Jag har stött på problem..
Vi har en fastighet med stall på tomten men ingen direkt hagmark till.
Däremot marken som ligger i direkt anslutning till oss har den markägaren frågat om vi är intresserad utav att köpa den tomten ca 1 ha. Men nu till mitt problem, han har sagt kom med ett bud det är han som sätter priset. Och när han kommer så frågar han om vi har bestämt oss och vi har redan bestämt oss men det är ju priset... Jag fråga honom rakt ut igår : mellan tummen och pekfingret vad vill du ha? Och han svara : minst 150.000:-"

Även om markägaren kom till TS så tycker jag att det verkar som att denne kommit på ett, i hans ögon, bra sätt att tjäna lite pengar på sin mark, och han vill då inte sälja marken för mindre än 150.000:-. Rimligheten i priset tycker inte jag har med saken att göra om TS behöver marken, för det behöver inte säljaren alls bry sig om.
hear, hear!:)

Oj! Vi ska köpa till mark till vårat nu. Och vi ska bara betala 50 000/hektar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skötsel av utedass
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat