Jag måste få ventilera mig lite här......

lakrits

Trådstartare
Är det Ok om jag ventilerar mig lite grann här?

Jag har kommit in i en lite jobbig period, kanske jag kan få lite råd och stöd av er kloka westernbukefalister.

Jag har som ni vet en 2 årig underbar valack hemma. Vi har börjat lite smått med sadel, longering osv osv.
Jag har ju också mitt äldre sto som jag nu har börjat tävla lite (vilket nog inte undgått någon ;) :D ).

Jag har nu fått mer och mer smak på tävlandet och känner att jag skulle vilja utveckla det mera och detta genom att ev. skaffa mig en häst till,,,inte köpa utan i så fall på foder.
Jag älskar min donna över allt annat men jag vet ju att hon har sina begränsningar. Det är lätta klasser som gäller och helst där det inte ingår galopp.
Jag själv skulle vilja utveckla min ridning mer och nu har jag ev. chansen att kunna göra detta.
Problemet är att ekonomin inte tillåter 3 st hästar.

Då mitt sto kräver lite extra är det inte tal om att lämna i väg henne någonstans utan det skulle i så fall gälla min bebis.
Men vill någon verkligen låna en 2 åring?

Jag skulle kunna tänka mig att låna ut han i 1 år eller så.
Men det är ju under detta året som han ska ridas in, som han utvecklas mycket osv osv.

Hmm........ja...än så länge är det bara tankar som surrar i mitt huvud och just nu surrar de ganska högt.
Är det så att jag vackert får vänta tills han är gammal nog att börja tävlas på?

Säg nåt mina vänner.....ge mig kloka råd...eller slå mig i skallen så dessa tankar försvinner.

Att jag vänder mig till er här på western är för att jag vet att ni är kloka och gärna stöttar andra som grubblar på saker.

Sv: Jag måste få ventilera mig lite här......

Vore valet mitt så skulle bebisen alla gånger stanna, det är ju den som du "kan få som du vill", träna till det du vill ha. Om du lånar ut honnom vet du aldrig vad du får tillbaks!!!

Är det en "färdig" tävlingshäst du tänkt att låna? Om du inte redan hittat nån så tror ja ju inte att det kan va spec lätt att hitta någon heller...

Varför är "gamlingen" så spec att det inte går att låna ut henne? Då borde de ju va känsligare med en unghäst!

Om du nu inte kan ha 3 st så skulle iaf jag harva runt på mindre tävlingar de ynka 2 år el nåt innan bebis är färdig! Lägga ner tid, pengar å energi på mina egna hästar istället för att ha kul på tävling nång gång ibland...
Förresten, varför går det inte att lära gamlingen gallop? Rid för en tränare några gånger så kanske ni kan utöka tävlingsklasserna sen!

Lycka till hur det än blir!

Ja...det är det som är problemet...jag vet ju att jag kan forma den lille som jag vill. Dock ska jag inte rida han själv men å andra sidan så får jag ju ändå vara med.

Jag vet att jag själv gav rådet till en annan tjej att satsa på sin egen unghäst istället för en foderhäst för ett tag sedan....men nu vet jag hur hon känner/kände.

Jag har en speciell häst i tankarna som jag i så fall skulle lånat. En tidigare tävlad paint.

Mitt gammelsto är KF häst, kräver mycket omtanke och mycket omsorg i skötsel, mycket att tänka på alltså.

Hon är också en 18 årig fd. travare och det är där jag ser hennes begränsningar. Dock är hon duktig och galoppen är å andra sidan en sak man kan jobba på för hon kan galoppera i form osv. när hon är riktigt musklad.

Jag blev så lockad efter helgens tävling att rida "mer" och då kom tankarna. Men du har säkert rätt...det rätta är nog att vänta...jag behöver nog kanske bara höra det från tillräckligt kloka människor ;)

Men jag är grymt sugen....;)

Förstår situationen! Ville absolut inte säga gör si eller så, hoppas du inte tog det så! Det var bara hur JAG hade resonerat för min egen del!

Om du offrar några hundralappar på "tanten" på en riktigt duktig tränare som kan hjälpa dej med de rätta knepen så tror ja säkert att du får igen det med många roliga tävlingar framöver!

Varförr stressa med det roliga, tänk på att du har en massa års tävlande framför dej (vet ju iof inte hur gammal du är men gissar att det inte är pensionsålder iaf:D )

Nej...det är lugnt. Jag skrev ju för att få råd ;) !

Såg att jag skrivit fel också..det är klart jag ska rida han själv..dock inte rida IN han själv.

Vi tränar för PL så bra tränare har jag..så jo..vi kommer ju gå framåt.

Men..jag har funderat.....jag håller mig till de jag har.

Hola,

Min första tanke är....Hur hinner du med att rida två hästar per dag?

Jag sitter ju lite i samma sits som du. Med en äldre märr och en tvååring. Heltidsjobb och familj med barn (iofs har du väl inget småbarn utan ett lite större?)
Just nu hinner vi bara rida en häst för någon av oss måste passa lillgrabben.
Så vi betäcker märren i år och förmodligen nästa år så den har ett jobb (men kan ändå promenadridas om önskvärt) medans vi rider unghästen, den skall ju ridas in i år och ridas ganska mycket de närmaste två åren.
Om ett par år är lillgrabben tillräckligt stor för att kunna vara hemma lite med sin syster medans jag och gubben kan rida varsin häst igen.

För att återgå till dig... Tar du in Painten så blir det väldigt mycket ridning med två vuxna hästar i stallet. Känner du att du har den tiden och verkligen vill rida den här painten så är det en avvägningsfråga.
Vad vinner du på att rida painten under ett år? Och vilka konsekvenser får det att lämna iväg 2 åringen?

Det jättesvåra frågor som bara du själv kan svara på.

Personligen så vågar jag inte lämna iväg min egen tvååring. Den vill jag skola själv så jag får den som jag vill ha den.

Din tvååring är dax att börja tävla redan nästa vår.

mvh Eva

Kan du inte hitta någon som vill ha sin häst tävlad då?
Typ som medryttare? Träna upp din unghäst och ha kvar stoet.
Hitta medryttare till henne kanske?

Eller ta en häst på halvfoder? Då behöver du ju inte stå för alla kostnader och det blir inte lika tidskrävande.

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
757
Senast: Oknytt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 489
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar