Jag måste bara ..

Tagliabue

Trådstartare
... få skriva av mig lite! :D I lördags gjorde min tant (15 årig russtant) årsdebut i ett på papperet rätt hårt lopp. Distansen var 2140 och hon hade 60m tillägg och 2 hästar på volten.

Hon gick ruuuuskigt bra! Fick dock lite trafikproblem och 2 grisgalopper som sdan gjorde att jag inte ville köra något på henne då jag ville ha en tid, första galoppen kom utan anledning och den andra var en tjur-galopp.

Vi kom i mål som 5:e häst efter att ha tappat placeringar då hon galopperade, en häst var dock diskad vilket jag inte visste om så vi blev ju 4:a och när jag hämtade resultatlistan höll jag på att få en hjärtattack, hon hade sänkt sitt rekord på medeldistans i årsdebuten med 10 sekunder!!! Från 2.22,8 till 2.12,3 sänkte hon, och det var inte väntat då hon var fruktansvärt dålig i sista banjobbet (dock grisig bana).

Som mål denna sista säsong hade jag att få henne under 2.15 då hennes rekord på kort distans var 2.16,7. Det gick ju lättare än vad jag trodde .. och jag trodde inte att det gick så fort.

Saken är den att jag har fått tagit så jävla mycket skit om den här ponnyn, varför köper jag en 12 årig ponny som inte gått snabbare än 2.21 och travar som en kratta osv .. Alla har sagt; Sälj skiten, köp henne inte, satsa pengarna på något annat osv. Men nu har vi äntligen fått visa att hon kan! :) Och det känns SÅÅ skönt att äntligen få visa ..

I kombination med massör, ridträning, en anpassad träning just för henne och en hel del hjälp av en farbror i stallet så har det äntligen lossnat och vi är på god väg framåt :)

De jag försöker säga mer med det här är att ge inte upp om du vet att det finns något dolt .. jag har kämpat på med min tant i över 3 år och det är först nu som vi har fått se resultat! ;)

Sv: Jag måste bara ..

Grattis vad roligt! Får man fråga vad ponnyn heter? Eller vart ni startade?

Tack!! :) Självklart får du det, hon heter Polenta och hör hemma på Bergsåker där hon även gjorde sin årsdebut i år :) Tror hon har gjort runt 30 starter i sitt 15 åriga liv

Snyggt jobbat!:laugh: Har en liknande problemhäst (Kallblod) som är helt omöjlig! -Galopp. Efter sju år har vi konstaterat att galopperna sitter i huvudet på pojken... Men han sänker rekordet i nästan varje felfri start (utan störningar) han gör, och vann ett lopp här i april. Omöjligt att skiljas från det stjärnljuset.:love: Håller helt med dig! Det jag menar är att även "problemhästar" är värda att sattsa på. Visst är det himla frustrerande när man vet att hästen är bättre än vad raden visar och när man har sett alla placeringar han har galoppera bort, men och andra sidan blir det nästan dubbelt så kul när det går bra. Bara för att man vet att hästen har kapacitet...

Blackberry: Precis det jag menar .. de känslan är super! Och det är nästan helt klart värt att vänta dessa år månader, vad det nu tar för att sedan slå sig fram och visa att hästen verkligen kan prestera. Du anar inte hur mycket skit jag har fått tagit emot tack vare min underbara russtant, anledningen till att vi köpte henne var att det var min första häst, hon är personlig och min mamma som är jättehäst rädd kan hantera henne, och det är det viktigaste för mig.

Vi funderade också på om det satt i huvudet på Polenta, men det är nog både och de dära, satt nog en hel del i skallen på henne med :) Kämpa på vidare med ditt kallblod så kommer det nog låssna för även denne! Man ska tro på sin häst :D

Underbar känsla!
Jag kan bara titta på dottern som är nybliven kusk med sin ponny, de sänker rekord så det "visslar" om det och hon är stolt så hon spricker:love:.
Det är så härligt när man får kvitto på allt arbete man lägger ner.

Roligt med en russtråd btw!

Underbar känsla!
Jag kan bara titta på dottern som är nybliven kusk med sin ponny, de sänker rekord så det "visslar" om det och hon är stolt så hon spricker:love:.
Det är så härligt när man får kvitto på allt arbete man lägger ner.

Roligt med en russtråd btw!

Ja det är det verkligen! :D Detta är som en seger för mig, finns ingenting som slår detta ;)

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 848
Senast: Grana
·
Trav .. efter 4 års kämpande med min ponnydam har det äntligen lossnat rejält denna säsong. Hon gjorde en årsdebut och sänkte 10 sekunder...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 654
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka