RIA
Trådstartare
till mitt sto.
Jag har funderat lite fram och tillbaka men vet inte vilka utav hingstarna som är det "bästa" valet, så hoppas på lite hjälp
Stoet
*ca 164 hög nu som 3 år gammal, bör bli ca 166-167 kanske
*Lite inåttåad men inget man märker av i arbete
*Härligt temperament men dock ett sto så hon vet ändå vad hon vill
*Hon bär upp sig bra, har inget direkt att anmärka på hennes gångarter, möjligtvis något kort i galoppen.
*Hon älskar föl så tvivlar inte det minsta på att hon skulle kunna bli en bra mamma!
*Hon är av den grövre typen. dock med liiite korta ben. skulle inte direkt kalla henne lågställd, men inte heller högställd, någonstans mitt i mellan.
Hingsten
*Temperament är viktigt för min del, vill inte ha en nervös hingst
*Gärna en högställd hingst
*Det ska vara en prövad hingst, alltså ingen som precis kommit ut på markanden, men dom lite "halvnya" är okej.
*Avkomman får gärna bli runt 165-170, dock helst inte över 170.
*Benställningen är viktig då mitt sto har inåttåningen
Sedan sådant som jag inte vet något om är om det är bra/dåligt med fryst sperma på ett maidensto? fri betäckning eller färsk sperma? vilket är bäst? sedan får jag ju anpassa det efter vilken hingst jag ska ha men några har ju fler alternativ.
man ska ju inte haka upp sig på levande föl avgift, men visst skulle jag gilla om hingsten hade det alternativet.
Jag vill inte ha en jättedyr hingst första gången. Gärna en som har hög dräktighetsprocent så man kan känna sig lite säkrare!
Dessa hingstar har jag på min lista
Cairo
för hans temperament samt att han är allsidig
Rubinrot
tycker han är så himla fin , dock kanske han är för grov för mitt sto?
Don Romantic
för hans gångarters skull, samt att han är högställd. kanske något hög?
Bernstein
för att han förärver sina dressyrgener väldigt bra, gillar hans typ.
Bourbon
har väl egentligen inget att säga om honom mer än att jag tycker han är läcker. lite osäker på honom än...
Don premiero
känns lite som ett osäkert kort, lämnar dock mycket fina hästar. men han är ju lite mindre samt kanske lite för dyr för första fölet.
detta är några jag funderar på, men vet inte om dessa är de bästa alternativen.
kom gärna med lite förslag eller lite anmärkningar på dessa hingstar jag har på min lista...
Jag har funderat lite fram och tillbaka men vet inte vilka utav hingstarna som är det "bästa" valet, så hoppas på lite hjälp
Stoet
*ca 164 hög nu som 3 år gammal, bör bli ca 166-167 kanske
*Lite inåttåad men inget man märker av i arbete
*Härligt temperament men dock ett sto så hon vet ändå vad hon vill
*Hon bär upp sig bra, har inget direkt att anmärka på hennes gångarter, möjligtvis något kort i galoppen.
*Hon älskar föl så tvivlar inte det minsta på att hon skulle kunna bli en bra mamma!
*Hon är av den grövre typen. dock med liiite korta ben. skulle inte direkt kalla henne lågställd, men inte heller högställd, någonstans mitt i mellan.
Hingsten
*Temperament är viktigt för min del, vill inte ha en nervös hingst
*Gärna en högställd hingst
*Det ska vara en prövad hingst, alltså ingen som precis kommit ut på markanden, men dom lite "halvnya" är okej.
*Avkomman får gärna bli runt 165-170, dock helst inte över 170.
*Benställningen är viktig då mitt sto har inåttåningen
Sedan sådant som jag inte vet något om är om det är bra/dåligt med fryst sperma på ett maidensto? fri betäckning eller färsk sperma? vilket är bäst? sedan får jag ju anpassa det efter vilken hingst jag ska ha men några har ju fler alternativ.
man ska ju inte haka upp sig på levande föl avgift, men visst skulle jag gilla om hingsten hade det alternativet.
Jag vill inte ha en jättedyr hingst första gången. Gärna en som har hög dräktighetsprocent så man kan känna sig lite säkrare!
Dessa hingstar har jag på min lista
Cairo
för hans temperament samt att han är allsidig
Rubinrot
tycker han är så himla fin , dock kanske han är för grov för mitt sto?
Don Romantic
för hans gångarters skull, samt att han är högställd. kanske något hög?
Bernstein
för att han förärver sina dressyrgener väldigt bra, gillar hans typ.
Bourbon
har väl egentligen inget att säga om honom mer än att jag tycker han är läcker. lite osäker på honom än...
Don premiero
känns lite som ett osäkert kort, lämnar dock mycket fina hästar. men han är ju lite mindre samt kanske lite för dyr för första fölet.
detta är några jag funderar på, men vet inte om dessa är de bästa alternativen.
kom gärna med lite förslag eller lite anmärkningar på dessa hingstar jag har på min lista...