Jag lånar ut en ponny, vad skall "fodervärd" betala?

Favina

Trådstartare
Ja, detta gäller igenteligen inte mig utan en kompis. Hon skall låna ut sin shetlandsponny till en som är i stort behov utav sällskap till sin haflinger, som nu går ensam.

När jag var fodervärd så betalade jag allting förutom försäkringen för den betalade ägaren, MEN jag betalade självrisken om hon skulle bli skadad. Nu är det så att min kompis har sagt detta till hon med haflingerna men då säger hon tillbaka att hon skall ju stå för stallplats och foder, men hon kunde tänka sig att betala om inte försäkringen täcker, alltså betala om beloppet överskrider veterinärvård på försäkringen. Den är å andra sidan på 50 000:- och jag tror inte att en shettis skadar sig så mycket att den kommer att kosta över 50 000:-

Hur gör ni? Ni som lånar ut och ni som öånat häst/ponny?

Kram Favina :bump:

Sv: Jag lånar ut en ponny, vad skall "fodervärd" betala?

Jag tycker fodervärden ska stå för foder, stallplats, ordna med skötsel etc. eftersom det är hon som utnyttjar hästen. Ägaren ska enbart behöva stå för försäkringen, anser jag.

Men min syrras d-ponny som är utlånad på foder till en tjej, där tjejen och hennes mamma fixar med allt. Dvs. stallplats, foder, hovslagare, vet. kostnader (vaccination o dyl) m.m. Och även försäkringen! Dessutom trivs de väldigt bra tillsammans och ponnyn
verkar trivas och ser väldigt fräsch ut efter att hon kommit tillbaka (hon var utlånad från förra hösten till i somras, i somras var hon på bete hos min o min syrras farbror sen åkte hon tillbaka till fodervärden igen nu i höstas.)

Så här har vi gjort när vi lånat/lånat ut häst/ponny: ägaren står för försäkring, ev uppdelat så att fodervärden står för veterinärvårdsdelen och ägaren för livdelen, fodervärden står för allt annat inkl. ev självrisk och saker som inte försäkringen betalar. Vaccination har jag stått för på min shettis.
Lite hårddraget kan man väl säga att var och en står för det som den har nytta av eller det den har orsakat.

Jag har ju skrivit helt galet, ser jag nu :crazy:

Såhär menar jag: Hon som vill låna ponnyn/shettisen vill inte betala självrisken om det skulle hända något. Självklart tänker hon betala för stallplats, foder, verkning mm. Hon som äger shettisen betalar försäkringen, men vill inte betala självrisken för att hon som lånar den kommer att använda shettisen och därav bör ju hon betala om shettisen skulle skada sig.

Kram Favina :bump:

Jag tycker att fodervärden ska betala för allt utom försäkringen (ska hon låna hästen en längre tid kan dom mycket väl betala den också). Så har vi gjort när vi lånat hästar.

Att fodervärden ska betala självrisken låter ju som en bra idé om man kommer överens om det, se till att styrka det genom kontrakt eller något så fodervärden verkligen betalar om det skulle bli aktuellt.

Fick reda på nu ikväll att shettisen skall till hon som behöver sällskap och har gått med på att betala självrisken då det var det som var problemet. Ponnyn skall lånas ut till sommaren.

Kram Favina

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik In intressant tank slog mig igår kväll efter en diskussion med en kompis. Vi diskuterade försäkring på hobbyhästar eftersom både hon och...
2
Svar
36
· Visningar
5 055
Senast: kryddelydd
·
P
Hästmänniskan § 3 Avtalstid Avtalet gäller 6 månader, from tom Senast 1 månad före avtalstidens utgång så är det möjligt att förlänga avtalet på 6...
Svar
10
· Visningar
1 551
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik Ja så föll det sig så att min syster blev nya Ridläraren på klubben här hemma.:) Pga att en del hästar sålts av var där jätteont om...
Svar
18
· Visningar
4 410
Senast: mahlmt
·
M
Hästmänniskan En god vän till mig skulle låna en b-ponny på foder, mestadels som sällskap men som barnen kunde få skritta lite på ibland. Vännen är så...
Svar
6
· Visningar
1 310

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar