Jag klarar ej av min isläning

Sv: Jag klarar ej av min isläning

Det är ytterst få hästar som fungerar som nybörjar hästar, sedan handlar det lite om vilken typ av olater som hästen lägger sig an. I vissa fall är det sådant som inte kanske är märkbart för den mer orutinerade, i andra fall så kan hästen bli riktigt hemsk och sedan allt mellan det.

Tror man måste skilja på vad som är vad, att rida en bra hanterad häst för en nybörjare fungerar utmärkt. Däremot kan en felaktig hantering även gå ut över ridningen eller vise versa, så även om ryttaren är duktig så kanske det ändå inte fungerar om personen inte är bra i hanteringen.

Förutom henne har jag en islänning till som allt går bra med jätte snäll och lätt att hantera pigg men bra broms

Om du inte trivs med hästen finns ingen anledning att ha den kvar! Det är inget du skall ha dåligt samvete eller känna dig otillräcklig över. Men om det är så att det är ett ledarskapsproblem -att hästen lärt sig att den kan "skrämma dig" och slippa undan så går det att åtgärda. Kanske är det ett ypperligt tillfälle för dig att lära dig mera? Att få träna horsemanship och ledarskap med en häst där du kommer få resultat när du gör rätt! (eftersom den verkar ha varit välhanterad hos förra ägaren så borde det gå att hitta tillbaka dit). Jag hade sett det som en kul utmaning -att jobba ifrån marken iaf. Att i ridningen känna sig maktlös är inte roligt! Har själv en vallack som stuckit rejält med mig många gånger -men nu efter 6 år har jag äntligen lärt mig fånga upp hans utskjutande bog och på så sätt hindra honom från att dra. DET tog tid och i långa perioder vägrade jag rida honom, men han är fantastiskt väluppfostrad på marken så enda vägen för mig har varit att öka min kunskap och känsla på hästryggen. Jag måste göra som din tränare -rida hästen böjd så fort jag känner att han blir het. Även om det bara är lite böjning så är det enda sättet att hindra bogen.

Hoppas att det löser sig på något sätt iaf, vare sig du säljer eller väljer att arbeta med problemet. Det skall varar roligt att ha häst annars kan det kvitta :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 136
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 461
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka