Jag klarar ej av min isläning

iskuben

Trådstartare
:banghead:
I början var min häst härlig att rida provade henne i skogen och på ridbannan. och jag var jätte glad tyckte mycket om henne och köpte henne snabbt.
Sen kom riktiga hon fram. När jag började jobba med henne för att få fram tölten som endligt säljaren "försvann". Den kom snabbt tillb . Problemet är att oftast i tölt och mer i vä värv så dycker hon ner med huvudet blir framtung hela bogen åker fram, i läget byter hon till trav eller galopp hon blir jätte stark och svår att stanna. Det blev värre och värre, från att bara göra det när jag ställde krav på henne gjorde hon det även i skogen och sprang då även långt ifrån sina kompisar med mig på ryggen , tillslut flög jag av.
Hon lämnades på tillridning och är kollad både av vet och tandläkare. UA. efter tillridningen har jag haft privat lektioner med tränaren flera gånger under en månad,. Hon har blivit bättre och slutade helt med tränaren men hon måste hålla henne böjd hela tiden för att hästen inte ska dra iväg, men hästen går jätte bra med henne. jag gör samma när jag rider men hon lyckas ta tyglen i från mig och bli rak där hon sen drar iväg. Så med mig har det inte blivit bättre. Jag har gått nu från att älska hästen till att vara rädd. Jag vill inte rida henne mer. Jag har just nu inte råd med fler tillridningar och risken finns att det inte blir bättre ändå. Kanske är jag helt enkelt inte rätt ryttare. inte ryttinerad nog?. Att sälja känns som enda alt. :(

Sv: Jag klarar ej av min isläning

Sälj hästen. Passar man inte ihop så gör man inte, det ska vara roligt att rida.

Känns det så och man har jobbat så hårt som du så är försäljning ett bra alternativ.

Även jag tycker att du ska sälja den. Du har gjort vad du har kunnat för att lösa situationen. Det är inte alla hästar som man fungerar ihop med. Och man ska inte behöva vara rädd när man rider. Då blir det inte roligt.

Så sälj och försök hitta en ny häst som du kan få roligt tillsammans med!

Hästen verkar ha räknat ut hur den kan bestämma över dig.

Jag tycker inte det verkar vara brist på utbildning av hästen gångartsmässigt, utan snarare att den inte respekterar dig.

Du behöver jobba med hur du får hästen lydigare gentemot dig.
Eller så kan du sälja hästen till någon som verkar klara av den.

Jag vill inflika lite här också, som ett litet tillägg.

Visst kan man sälja hästen och köpa en annan, frågan är bara om det förändrar så mycket för TS då risken fortfarande är överhängande att samma sak inträffar igen även med en ny häst.

Ibland måste man utbilda ryttare och häst tillsammans, och utbildningen går i det här fallet ut på att förstå varandras språk och hanteringsfrågor och att öka respekten och förståelsen för bägge.

Ibland satsar man på fel väg, i aktuellt fall bör bägge vara involverade i utbildningen och inte bara hästen.

Bara en liten tanke efter att ha läst TS inlägg, då jag av egen erfarenhet vet att även den snällaste häst kan ta sig till och bete sig om man inte har grundlagt hanteringen genom ledarskap.

Visst kan man sälja hästen och köpa en annan, frågan är bara om det förändrar så mycket för TS då risken fortfarande är överhängande att samma sak inträffar igen även med en ny häst.

Ibland måste man utbilda ryttare och häst tillsammans, och utbildningen går i det här fallet ut på att förstå varandras språk och hanteringsfrågor och att öka respekten och förståelsen för bägge.

Ibland satsar man på fel väg, i aktuellt fall bör bägge vara involverade i utbildningen och inte bara hästen.

Bara en liten tanke efter att ha läst TS inlägg, då jag av egen erfarenhet vet att även den snällaste häst kan ta sig till och bete sig om man inte har grundlagt hanteringen genom ledarskap.

Absolut.
Och jag kom inte med några synpunkter på eventuellt framtida hästköp för TS...

Nu var mitt inlägg lite mer som ett komplement till ditt tidigare, då jag håller med i sak men som sagt inte tror att det kanske förändrar något med en försäljning.

Håller med delvis, men denna häst är nog ingen bra nybörjarhäst.
Sånna hästar ska inte testa de ska lunka på där snällt fast en ryttaren är osäker och rädd.

TS behöver nog en äldre häst som gärna har gått som ridskolehäst som är 100% säker och inte testar sina ryttare.
Snäll och trygg i alla lägen.

Att ryttare och häst ska utvecklas tillsammans och utbildas tillsammans funkar bara om ryttaren är någelunda rutinerad.
Men att sätta upp en rädd nybörjare på en häst som är känd för att skena, bocka och allmänt är lynnig och säga att nu ska vi utvecklas tillsammans ge inte upp.
Det är nog att ta sig vatten över huvud och kommer bara göra ryttaren mer rädd för hästar och den kommer få ont i magen.

Till TS säger jag bara sälj hästen, man ska ha kul i stallet och alla gillar inte busiga hästar och då ska man köpa sig snälla trygga"ök"

Det är bättre att hästen kommer till en som kan visa vart skåpet skall stå och får hästen att sluta.Och köp en lite mer stabil häst=)

De flesta hästar testar sina ryttare/ägare, även snälla ridskolehästar.

Vår gammelman var vänligheten själv, men fick han göra som han ville blev han helt odräglig om kraven ändrades till något han själv fått bestämma tidigare.

Vi hade en medryttare under en mycket kort period, denna person lyckades inte alltid få in tölten på honom vilket resulterade i att hon sa att i dag ville inte Gammelman tölta. Dett pågick under ca 2 månader, sen sa vi upp henne. Vad som då hände var att hästen drog rakt in i skogen med med min ena dotter pga hon började kräva tölt, detta hände flera gånger.

Jag tog då på mig att rida honom ett par veckor, och nej han var inte trevlig när han ställde sig på bakbenen, sprang rakt ut i en åker och försökte på olika sätt att skrämma mig med dåligt uppförande. Det gav sig på några få dagar, och efter en vecka blev han lika vänlig och pålitlig som tidigare.

Så jag är inte lika tvärsäker på att det löser sig med en annan häst, kanske TS behöver ha lite mer erfarenhet innan köp av en ny/annan häst om denna säljs.

Måste tränaren ha hästen böjd hela tiden? Överböjd? Låter ju inte som hon går jättebra med tränaren heller då?

Tycker det låter som ett trist läge. Eller snarare ond cirkel som både du och hästen har svårt att ta er igenom.

För det första måste du bestämma dig. Sälja eller behålla och ska du behålla henne. Ta hjälp! Känns ju inte som rätt läge att lämna på tillridning heller då det redan sitter i ryggraden SAS att sticka med dig. Har blivit en dålig ovana. Och hon kommer med all säkerhet prova igen. Och igen och igen. Men du måste då vara före och nej hon ska inte ta tag i bettet eller dra. En sak är om hästen blir rädd men hon gör det för att hon kan. Både hon å du kan skadas så detta får du jobba med. Tuffa till dig. Andas och bli stark rent mentalt Kanske flyr hon för att hon är otrygg? Är lite inne på bojs tänkt. Men såklart beror det på vad DU vill och klarar av.

Jag håller verkligen med dig.
Nu svarar jag precis som du, rent allmänt och att den är en islänning eller ditten eller datten är ju precis som även du svarar, helt orelevant i sammanhanget.
jag blir lika förvånad varje gång, vilket är ofta, jag läser om folk som köpt en "snäll" häst och blir förvånad när den sen beter sig.
Det är djur det handlar om, och ens den snällaste individ som sagt, kan uppföra sig både otraditionellt och utveckla olater precis när somhelst, om den inte passar med ryttaren eller ffa om ryttaren är orutinerad eller blir osäker.

KL
Nu vet vi ju faktiskt inget om TS rutinerade nivå i sig på ngn detalj nivå öht, så innan alla börjar dra växlar om att TS köpt en för svår häst och borde satsat på ngn "läromästare" så kanske man borde reflektera över det Boj skrivit tänker jag, för det är väldigt sant och har hög relevans.....

Jag började rida som 9 åring hade sen uppehåll i ca 1 år fick en egen häst snällt varmblod. Efter det fick jag ett fullblod. När jag var 18 hade jag inte tid mer red islänning på turridning någon gång. Älskade tölt.
Pg 3 barn i ung ålder red jag sen inte på 7 år. Köpte sen denna häst..

Fick också reda på sen att när hon köptes Inriden av x ägaren fick hon ta in och ut hästen med bett! För att hästen drog så. I bes har hon ouppfostrad som ända "am "

Fick också reda på sen att när hon köptes Inriden av x ägaren fick hon ta in och ut hästen med bett! För att hästen drog så. I bes har hon ouppfostrad som ända "am "

Svårt läge ni hamnat i. Förstår att du blivit rädd. Jag har varit totalt livrädd för att rida en av mina hästar efter en ridolycka, men varit tjurig och vägrat ge efter helt och sälja en häst som jag egentligen älskar. Tagit mycket arbete från marken med rep o repgrimma för att bli en bra o trygg ledare för henne och ibland brister det fortfarande uppsuttet, men vi går kurser, tar lektioner o kämpar på, gränser för vad vi vågar o klarar av flyttas och hon blir lydigare o tryggare ju mer bestämd och tydlig jag blir. Och jag mår bra av att kunna lita mera på henne!

Så visst, det är inte lätt när det blir fel som det blivit för er, men rent spontant kände jag när jag läste ditt sista inlägg, att om du lägger stor vikt vid att träna henne med repgrimma o rep från marken en period, så har du nog vunnit mycket på det. Det finns bra länkar, youtube-videos, böcker m.m om markarbete/hästhantering (kalla det nh eller vad du vill) om du inte har råd med lektion eller kurs.

Jag skulle nog enbart hålla på från marken en period o sen när jag känner mig redo att prova rida, så skulle jag alltid börja varje ridpass med lite markträning. Så gör jag o våra hästar trivs bra med att vi kollar av "läget"/dagsformen inför varje ridpass.
Lycka till!

Ja det fick även jag göra med en av de avkommor jag hade, i begynnelsen. Eller snarare med grimma och kedje grimskaft, han var mer som en vätgasballong i början. Idag bor han hos en tjej som inte heller har mycket erfarenhet, men genom att hon tar hjälp om det börjar andas problem så har det funkat ändå frånsett ett par enstaka tillfällen som krävdes extra ordinära insatser, men han är mycket vänlig och artig med henne.

I takt med detta så utvecklar även ägaren sin kunskap och erfarenhet.

Jag har också köpt en islänning jag inte vågar rida just nu.

Men jag tänker inte ge upp ännu utan jag kommer kämpa på med arbete från marken tills åtminstone över sommaren innan jag ger upp. ...

Jag har inga andra råd att ge än att du fortsätter med arbetet från marken.

Och att du inte är ensam, varken med att inte våga och att ha lång hästbakgrund, jag har hållit på med hästar i över 40 år.

De flesta hästar testar sina ryttare/ägare, även snälla ridskolehästar.

Vår gammelman var vänligheten själv, men fick han göra som han ville blev han helt odräglig om kraven ändrades till något han själv fått bestämma tidigare.

Vi hade en medryttare under en mycket kort period, denna person lyckades inte alltid få in tölten på honom vilket resulterade i att hon sa att i dag ville inte Gammelman tölta. Dett pågick under ca 2 månader, sen sa vi upp henne. Vad som då hände var att hästen drog rakt in i skogen med med min ena dotter pga hon började kräva tölt, detta hände flera gånger.

Jag tog då på mig att rida honom ett par veckor, och nej han var inte trevlig när han ställde sig på bakbenen, sprang rakt ut i en åker och försökte på olika sätt att skrämma mig med dåligt uppförande. Det gav sig på några få dagar, och efter en vecka blev han lika vänlig och pålitlig som tidigare.

Så jag är inte lika tvärsäker på att det löser sig med en annan häst, kanske TS behöver ha lite mer erfarenhet innan köp av en ny/annan häst om denna säljs.

Min häst är genomsnäll och alla kan rida henne men visst testar hon om hon märker att ryttaren är osäker.

Men hon testar genom att tex dra ner huvudet för att äta gräs. Eller gena enormt mycket i hörnen. Eller bara stå still på vägen bort från stallet när man skall rida ut. Eller låtsats att man plötsligt inte förstår att skänkeln betyder öka farten. Men aldrig att hon skulle sticka, stegra eller hitta på några andra dumheter.

Så visst kan det hjälpa att byta till rätt häst. Men några garantier finns det ju inte.

Ofta handlar det om att testa lite smått i början, får man det ena så provar man det andra osv. Så gjorde vår gammelman också, provade att stanna, vända tillbaka osv. Fick han igenom det så klev han till nästa instans, lite som att man ger lillfingret och plötsligt har de tagit sig till armbågen.

När sedan en mer rutinerad ryttare ställer krav efter en tid, så blev han grinig och försvarade sina tidigare tilltag. Gick jättebra så länge man lullade på som tidigare inom de ramar kände för, att kräva något utanför dom då blev han som sagt grinig.

Nu tog det inte mycket mer än 1 vecka att få tillbaka honom där han var som trevligast, så man ser att skeppet kan vändas ganska fort men märker sällan när det börjar vända förrän det är lite sent.

Det har aldrig varit några sådana problem med min märr. Hon har aldrig varit grinig mot människor. Inte ens när hon varit brunstig.

Om man inte kan tillräckligt mycket själv så gäller det ju att ha kunniga människor runt en som kan hjälpa till att välja rätt sort häst.

Alla hästar fungerar inte som nybörjarhästar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 461
Senast: Ceta
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 255
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka