jag kanske ska skaffa hund om några år och behöver tips!

H

Hogwartsexpressen

hej! jo, det är så att jag kanske ska "bli med hund" om några år, och jag har några frågor. Vilken ras skulle kunna passa mig? två i min familj är allärgiska mot pälsdjur, inte så jetttefarligt, menmen... sva vara en sällskapshund, familjehund, inte för stor (bor i lägenhet), lätt anpassningsbar, vara lätt att trimma, inte kosta för mkt, nybörjarhund, ska kunna åka finlandsfärjan (inte för det har något med rasen att göra... menmen). har funderat på schnauzer, någon här som har en? vad ska man ha när man hämtar hem hunden? vad får man av uppfödaren? osv.

tacksam för svar:bow:

Sv: jag kanske ska skaffa hund om några år och behöver tips!

Har någon i familjen allergi ska man helst inte skaffa hund alls, men det var väl inte det svaret du ville ha ;)
Ni bör nog ta reda på av VAD ni/de reagerar på eftersom det varierar mycket från person till person (mjäll, saliv osv). Försök träffa så många hundar av de raser ni funderar på för att kolla om ni reagerar på dem.

Eftersom ni (väl?) saknar erfarenhet av hund tycker jag ni ska titta på grupp 9, dvs sällskapshundar. Pudel, Coton de Tuléar och bichon frisé anses vara allergivänliga och bör passa nybörjare. De kräver en del pälsvård om man ska hålla dem i utställningsfrisyr, men går ju alltid att klippa korta :)

Senast ändrad av en moderator:

ok, tack. jag tror det är saliv... är inte säker...

Har en pappa som är allergisk. Och han har pudel och har haft hela sitt liv, funkar bra!
Det är ju dock olika från person till person, så det bästa vore ju att träffa lite olika hundar och se.

Försök att de som är allergiska träffar de raser du finner intressanta. Man reagerar som sagt var på olika saker hos hundarna.

Min sambo är lite allergisk mot hundar. Han känner inte av mina dvärgschnauzrar alls, däremot schnauzer (fd mellan) börjar näsan rinna och ögonen klia nästan på en gång.

Valpar är mer allergiframkallande än vuxna. Så prova att testa med att träffa valpar, blir det ingen reaktion då blir det förmodligen inte det när de är vuxna heller.

Köper du en schnauzer så räkna med att det är en hel del pälsvård. Fundera på hur du ställer dig till det.

Lycka till med att hitta en liten vovve!

Valpar är mer allergiframkallande än vuxna. Så prova att testa med att träffa valpar, blir det ingen reaktion då blir det förmodligen inte det när de är vuxna heller.

Varför är valpar mer allergiframkallande än vuxna? *nyfiken*

Senast ändrad:

Man behöver hålla på med rätt mycket pälsvård på en Bichon Frisé även om man inte ställer ut den!
Izors bästis Wilma är en frisé så jag vet på nära håll. Wilmas ägare skulle inte ha skaffat henne om de hade vetat hur mycket det är med pälsen.
Dessutom i ruskväder (som det är nu) måste de skölja av henne efter varje promenad då tassar och mage blir väldigt smutsiga (Izor å andra sidan är ju en svart Dvärgschnauzer så honom behöver vi bara torka tassar och mage på).

Fast i för sig, Wilma fäller inte speciellt mycket.

Eftersom du inte tänker skaffa förrän om flera år är det egentligen slöseri med tid och energi att sitta och spekulera i vilken typ av hund som skulle passa i dagsläget, om man inte bara gör det av rent nöje (fönstershopping är också nåt jag saknar mening i ;))

Allergikerna du bor ihop med idag kanske du har flyttat ifrån om några år (alltså om det är dina föräldrar och inte dina nyfödda barn).
En bordercollie är inte särskilt lämplig att ha i lägenheten du bor i idag, men om några år kanske du bor på landet och behöver/vill ha en arbetshund. Eller du kanske har gått och blivit intresserad av älgjakt. Eller så har du under dessa år lärt dig mycket om hundar och hundträning och kanske skulle trivas bättre med en lite mer krävande ras.
Meningslöst att i nuläget bestämma sig för en liten behändig förstagångsras som är näst intill allergifri och får plats i en lägenhet.

God Jul! :D

hej och tack för alla svar! nä, du har rätt, kantarellen, det är svårt att räkna ut hur jag bor och vilka jag bor med, men jag blir nog iaf aldrig intresserad av att sjuta djur:angel:!
Falukorw, hur kan en liten valp vara mer allrgiframkallande än en vuxen? ingen som kan beretta vite mer spesifikt om rasen?

är det någon skillnad på risen och vanlig? förrutom att risen är större och frånbörjan blandras, och sånt... men har den anurlunda temprament? hårar den mer, osv.?

Vet inte riktigt hur det kommer sig men valpar har beviseligen mer allergener framförallt i pälsen än vuxna hundar. En liten teori jag har om vad det beror på är att valpar biter och sliter i varandra och på så sätt får de andra valparna saliv på kroppen. Men detta har jag inga som helst belägg för utn bara något som skulle kunna vara en bidragande orsk till att de har mer allergener.

Risenschnauzer kan jag ingenting om. Däremot om du är intresserad att att veta ngn om schnauzer eller dvärgschnauzer är det bara att fråga!

Risenschnauzer kan jag ingenting om. Däremot om du är intresserad att att veta ngn om schnauzer eller dvärgschnauzer är det bara att fråga!
ok, tack :)
är det någon mental skilnad på dvärg och normal? eftersom din sambo ger utslag på normal, men inte på dvärg har jag en fråga på det också! hur kommer det sig? kan du lägga in lite bilder på din (eller dina?) Dvärgschnauzer och skriva lite om den? gärna skriva lite om rasen i största allmänhet också:)

tack så jettemycket för alla svar!

vill bara säga god jul:)

Jag tycker att det är stor skillnad på dvärg och mellan. Schnauzern tenderar att vara lite vassare och livligare, den passar bättre om man vill aktivera sin hund rätt så mycket. Tycker inte man ska ha den som ren sällskapshund utan behöver jobba rätt så mycket för att må bra.
Dvärgen är mer åt en präglad sällskapsras. Lugnare och oftast lite mjukare i psyket. Men för den sakens skull är de inga soffpotatisar utan vill gärna vara med ute en hel dag, få använda hjärnan för att må bra.
Har man inte haft hund förut och inte vet vad man vill göra med hunden tycker jag man ska köpa en dvärg. Om man däremot vet att man vill träna rätt så aktivit tycker jag man ska välja en schnauzer eftersom de ofta har mer motor.

Anledningen till att ha reagerar på den större varianten är att den fäller oavsett om den är trimmad eller inte. Dvärgar fäller i stort sett aldrig så länge man sköter pälsen hyfsat. Tror inte att det är så mycket allergener som far runt i luften eftersom det inte finns ngn päls den kan fastna på hos dvärgen.

Berättar lite om mina ds när jag kommer hem från jobbet i em!

ok:banana::bump::banana:

Nu så är jag hemma!
Har två dvärgschnauzer p&s, Nikita - snart 5år och Leia - 2 1/2år.
De är ganska olika men så kommer de ur två helt olika linjer.

Nikita är otroligt snäll, pratglad, kelig, matvrak och lekfull. Fungerar jätte bra med andra hundar och människor över 7års åldern. Mindre barn håller hon sig undan och kan markera om hon blir trängd. Men detta beror nog mest på att hon inte lärt sig umgås med små barn. Dock har så jagar hon ibland vilket är lite tråkigt. Har börjat lägga lite spår till henne vilket hon tycker är jätte roligt.

Leia är lite känsligare, mer motor, mattigare. Älskar alla människor men är rädd för andra hundar. Det beror dels lite på arv men mest på att hon två gånger blivit påflugen av andra hundar. Kan alltid gå lös och går inte många meter från mig, oerhört följsam. Tränar lydnad ganska aktivt med sikte på trävling samt ställs ut en hel del.

Nikita
DSC00483.jpg

Leia
IMG_0544.jpg

vilka underbara hundar :love:

vad hämst att hon har blivit påhoppad 2 ggr:eek:! om jag blev påhoppad 2 ggr skulle jah nog också vara ordentligt skrämd;)

dom är helt uuuuuuuuuuunderbaaaaaaaaraaaaaaaaaaa:love:

kom på att jag redan skrivit det jag hade börjat skriva

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 501
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 614
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Lillefrun
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
318
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka