Jag kanske är dum....

H

Hobbyryttaren

Men tycker det är strider mot allmänt hästvett att ständigt ge hästar godis om det inte är i träningssyfte.
Det är väl upp till var och en om de vill skämma bort sin egen häst men när både stallägare och övriga installade har matat min unghäst ur handen hela tiden, både i hagen och i stallet utan min vetskap blir jag förbannad!
Sedan klagar de på att hon är ouppfostrad och man inte kan släppa in barn i hagen och till på köpet lappar till henne i huvudet när hon tigger!!! Vuxna människor, har de inte mer vett än så?
 
Dom har väl ingen som helst rätt att göra detta med din häst om du inte vill det!!!! Det är upp till var och en att bestämma hur sin häst ska hållas och andra runt omkring ska respektera detta. Jag skulle bli galen!
 
Ja inte ser de det som ett problem snarare tycker de att jag knäpp. Försvarar sig med att -Vi har alltid gett våra hästar godis och hästar är ju flock djur så då måste vi ju även ge dina hästar. Våra hästar vet när de får godis eller inte. Du får ju se till att uppfosta dina hästar.
Jag blir så trött..........Detta är bara en av konstigheterna som de har för sig så jag kommer att flytta mina hästar innan de blir helt förstörda....

Ville bar höra av någon annan att det inte är jag som är knäpp....
Tack för svaret Alvia.
 
Jag brukar inte heller ge min häst godis annat än vid vissa tillfällen. Vill inte att hon ska vänja sig vid att alltid få och därmed tigga och utgöra en "fara" när hon sticker fram sitt huvud.
Att ge hästen godis i tid och otid ökar ju risken för att hästen ska få ett oönskat beteende i form av bitande efter folk som inte ger godis till henne.
Bättre att bara ge när det är befogat.
 
Nej, du är inte dum. Jag har också en unghäst och jag har sagt ifrån om att andra ska hålla på och mata henne. Det resulterar bara i att de tigger. Godis ska vara belöning inget annat. Till sist behövs inte ens godis. Jag använder ett visst ljud varje gång jag belönar med godis och till sist tar jag bort godiset och använder bara ljudet. På så vis sammanknippar hästen ljudet med att den blir belönad.
 
Tiggiga hästar är såå jobbiga, tycker att det är bra att du flyttar din häst!
 
märkte på min häst att någon/några gett honom godis, för han började bli tiggig och mudrade mina fickor, vilket han aldrig gör annars, så jag skrev på stallets infotavla att ingen fick ge honom något ur handen, sedan dess har det blivit bättre.
Det har man rätt att kräva!
/TIGERHEART
 
Förstår att du är förbannad!
Jag har "sedan barnsben" lärt mig att unghästar ska INTE ha godis ur handen över huvud taget!
Just för att de inte ska lära sig tigga och bli nafsiga.

JAG avgör NÄR och OM mina hästar får ngt godis över huvud taget! Därmed basta!
Och jag KRÄVER att främmande människor FRÅGAR innan de stoppar i min häst ngt ätbart!

Nu får mina hästar ofta godis i händerna, men de är båda vuxna, och jag har avgjort att det är ok.
De hästmänniskor jag känner väl VET att mina hästar får äta godis ur händerna. Övriga får "bassning" om de ger dem ngt!
 
Jag sa till så fort jag upptäckte att de gav godis, men det hjälpte tydligen inte. Jag har aldrig varit uppstallad tidigare och tog väl för givet att en stallägare som har haft inackorderingar under många år har något sånär hästvett.
Det är ju inte så lätt att veta att man måste säga till att de inte får ge godis och inte heller lappa till hästarna i huvudet när de sedan tigger.
DE borde fatta att man inte kan mata en unghäst hela sommaren och sedan tro att det är helt riskfritt att släppa in ett liten tjej i hagen. Tacka f*n för att min häst kan bli farlig när hon kommer hoppandes och studsandes för att hon tror att det nalkas godis...........
 
Oh my! man upphör aldrig att förvånas. Jag hade också flyttat fortare än kvickt!

Minderåriga ska inte vistas i hagar ensamma över huvudtaget!
 
Du är inte dum, inte enligt min åsikt iaf.
Eftersom det är din häst är det upp till dig att avgöra vad som är ok att ge eller inte.

Om det inte hjälper att förklara ordet konsekvens för dem så är det nog bara att flytta om du vill ifrån problemet.
 
Förstår att du blir förbannad.
Min häst får bara godis i krubban. Och jag har bett andra om att inte ge henne godis då hon är ganska tuff och skullle försöka ta över om hon fick godis sådär. Nej du har rätt att kräva att de inte sak ge din häst godis i tid och otid. Jag skulle inte ge en häst godis om jag inte frågat ägaren först.
 
Jag tycker också att det är riktigt osmart att ge en unghäst godis ur handen för ofta, visst, min fick något då och då men jag var väldigt försiktig med det och det är jag än idag....vill inte ha en hät som buffas och tigger godis jämt och ständigt... :smirk:

Kan du inte skriva en lapp på boxdörren då? Det är det ju många som gör....
 
Jag har myntat mitt eget talesätt om det där,

Unga hästar ska hållas kort
Gamla hästar ska skämmas bort

Dvs man ger aldrig! unghästar godis ur händerna, det ger bara problem!

Däremot tycker jag det är helt OK att sticka till en gammal trotjänare en extra morot då och då.

Stå på dig!
 
Min ponny har gått på dumt bete som liten med typ "fri tillgång" till godis ur väskor och annat och hon tigger hemskt i perioder, förmodligen har då ngn gett henne i hagen (inte ngn av de andra hästägarna utan förbipasserande).

Så jag tycker absolut att du har rätt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt varför jag väljer att posta ett inlägg här, men hoppas kanske kunna få råd som kan hjälpa mig i min nuvarande...
Svar
9
· Visningar
1 753
S
Ekonomi & Juridik I lördags blev jag uppsagd från mitt stall, två platser. Jag fick två veckor på mig, sen skulle mitt pick och pack vara borta. Jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 077
Senast: Saima
·
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp