Jag kanske är dum....

Kompromissa!
Säg att de gärna får ge din häst godis, men inte ur handen, de får lägga det antingen på marken eller i krubban.
 
Men hjälp!!! :eek: :eek: Det kan ju bli jättefel! Hur kan de veta att dina häst verkligen tål det som de sticker till dem utan din vetskap.
Jag hade blivit vansinnig (och det blir jag oxå när det kommer in folk i våran privatdel och de börjar ge hästarna som står där. Inte bara min alltså!)!
Ryt till & gör det så högt att rutorna skallrar!!! Det har du rätt till!
 
Nämen det är ju era hästar! Förbjud dem att mata din häst ur handen helt och hållet, ska de ha något ska det vara antingen i krubban eller från marken i nödfall. Aldrig från handen. Fast, ja, det är lite sjukt att de matar dina hästar med godis som de vill från första början egentligen.


Att sen handmata en häst i träningssyfte betyder ju att bara du/tränaren gör detta, av en anledning, för att nå ett mål (för att få bort rädsla, ovana, etc) och ska ju avslutas så fort man kan klara sig utan detta, så det faller ju ur ramarna lite.
 
unghästar är jag väldigt försiktig med att ge godis ur hand, då ska det vara som belöning.

eller hästar som jag vet är eller blir brötiga när dom får godis (tex på ridskolan), dom får det i krubban eller på marken istället.
 
När, i vilket syfte och vad jag ger min häst i godisväg kan alla andra skita i.

Men jag skulle inte ens komma på tanken att ge godis till andras hästar! Det är dålig stil av den som matar din häst med godis!

Immer
 
Åh vilket bra uttryck! Det ska jag ta till mig. Men nu vet jag att jag kan ge honom utan att få dåligt samvete :bump: Har nämligen den egenheten att min medelålders gentleman stoppar fram nosen så försynt och tittar på mig, stilla och milt det går ju inte att motstå! Hade han däremot buffat och varit stöddig så hade det inte blivit en endast godisbit.

/Jane
 
Straxt innan kl.10.00 varje söndag, ställer stallets 3 hästar upp sej utmed staketet och väntar.
Efter en stund syns dom första människorna i backen upp mot hagen. Öronen spetsas och dom ser hur söta ut som helst.
Gissa om byns folk som går tipsrundan smälter och bjuder dom på äpplen,knäckebröd,morötter,gräs m.m.
Annars får dom bara godis i krubborna.
Det konstiga är att dom vet när det är söndag och tigger bara då. Inte annars.
Och jodå, i början så satte jag upp lapppar om vad som fick ges till hästarna. Och än så länge respekterar folk det. Jag kan bli stoppad av små barn som leker ute och som talar om att dom minnsan gav mina snälla hästar en morot eller något annat.
Så för mej är det bara roligt att få se dessa små ögon tindra över glädjen att få mata en stor häst.
Men skulle någon försöka sej på att ge dom något någon annan gång, då får dom se på en retat krokodil...
 
Inga trevliga stallkompisar du har...
Om de själva ger unghästen godis överallt, måste de välfatta att den blir tiggig? Det är ju inte speciellt roligt när man själv inte ger hästen godis annat än i träningssyfte.... Jag förstår din ilska, som du har ALL rätt att ha!!!
Har du försökt att snacka med stalllkompisarna?
Sara
 
Immer, jag skrev att jag tycker det är emot allmänt hästvett att ständigt ge godis. Det är min uppfattning om hur hästar skall hanteras, inte hur jag tycker att alla andra skall göra. Kanske var dumt uttryckt.

Nu har jag ialla fall fått nog av detta stället så jag flyttar mina hästar snarast. Stallägaren har ensamrätt på hur hästarna skall skötas verkar det som. De tycker inte om att man är nogrann vid foderbyte, bete/installningsövergång, att det skall ha tillgång till rent vatten, boxar utan amoniaklukt. etc. De tycker helt enkelt att jag e besvärlig för att jag vill väl.
 
Håller med dig helt och fullt!

Ytterst sällan ger jag mina hästar godis ur handen. Då i form av belöning.
Det finns inget värre än hästar som tigger och tigger och tigger! :mad:

Hade min fd islänning utlånad på foder några månader.
När jag fick honom tillbaka var han helt OMÖJLIG!!! Han tiggde, naffsade och bet! Jämt och ständigt! :eek:
Han hade tydligen fått godis i tid och otid. Typ varje gång någon gick förbi! :crazy:

Lyckligtvis gick det att vänja av honom från detta så småningom...

Men, usch och fy för hästar som tigger!! :p
 

Liknande trådar

Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 291
Senast: Jealle
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt varför jag väljer att posta ett inlägg här, men hoppas kanske kunna få råd som kan hjälpa mig i min nuvarande...
Svar
9
· Visningar
1 753
S
Ekonomi & Juridik I lördags blev jag uppsagd från mitt stall, två platser. Jag fick två veckor på mig, sen skulle mitt pick och pack vara borta. Jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 077
Senast: Saima
·
Hästhantering Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att...
2
Svar
22
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp