Tuggben
Trådstartare
Jag har två hundar. En 3,5-åring och en 1-åring. 3,5-åringen har jag haft sedan han var 9 veckor. Det är något i mig som gnager gällande 3,5-åringen och hans hälsa men jag kan inte sätta fingret på om jag är nojig eller om det faktiskt är så att jag är något på spåren. Både hundarna har samma pappa. Tikarna är däremot inte släkt med varandra (har kollat 6 led bakåt i stamtavlan)
Ras: dvärgschnauzer, peppar & salt.
MAGEN (3,5-åringen)
HOPPSASTEG (3,5-åringen)
Så är jag bara onödigt uppmärksam och nojig? Ska jag släppa det och tänka att han är på detta sätt?
Ras: dvärgschnauzer, peppar & salt.
MAGEN (3,5-åringen)
- Han har sedan valpstadiet varit känslig med maten och dålig på att äta. Nu mera äter han 2 ggr/dag och ofta fulla portioner. Han går på Mushfoder vilket han verkar tycka om. Torrfoder, oavsett sort, ratas om han inte är panikhungrig. Så har det alltid varit.
- Han är utredd två ggr för sin mage (Evidensia och Blå stjärnan i Göteborg). De har tagit blodprover och avföringsprover och inte hittat något avvikande. Han har även gått på veterinärfoder (Royal Canin gastro intestinal) utan att någon skillnad uppstått. På en promenad kan han bajsa 3-4 ggr. Vid bajs 1 eller 2 kommer hårdare avföring men vid bajs 3 eller 4 är avföringen lös. Ibland bajsar han en 5:e gång utan att det kommer något, ibland kommer vattenliknande vätska ut. Diaré har han däremot bara haft en eller högst två ggr i sitt liv.
- I min värld är det inte normalt att bajsa så här ofta. Veterinärerna hittar inga fel. Foderbyte tycks inte heller spela någon roll, varken torrfoder (vanligt och veterinärfoder) eller mush. Jag funderar på om det kan vara något slags markeringsbajsande, på samma sätt som att han kissmarkerar?
- Jag kan också konstatera att min 1-åring också börjat bajsa på liknande sätt och därför börjar tankarna snurra på att det kanske kan vara något annat? Men jag vet inte vad?
HOPPSASTEG (3,5-åringen)
- 3,5-åringen har sedan liten tagit hoppsasteg. Ibland väldigt ofta, ibland mindre ofta. Ibland inte alls. Hoppsastegen kommer framförallt när han småspringer eller har lite bråttom. Tvingar man honom att gå fot i koppel så förekommer det inte alls. Ofta är det höger bakben men ibland även vänster. Jag upplever att det sker oftare om marken är våt eller kall samt oftare på asfalt än på gräs eller annan mjuk yta. Två olika veterinärer har undersökt honom för patella utan att hitta något. Den ena veterinären uttryckte till och med något i stil med att det inte ens med en del kraft gick att tvinga knät ur led. Han är dock inte röntgad men jag vet inte om man brukar göra det vid misstänkt patella? Uppfödaren menar att några av tikarna i linjen som han kommer ifrån gör på samma sätt.
- När jag klämmer honom på ben, vader, höft och rygg uppvisar han inga obehagskänslor alls. Jag kan röra där utan problem och jag kan klämma ganska hårt. Han är helt obekymrad med detta. Han har heller inga problem att hoppa upp och ned i soffan eller att gå i trappor.
- 1-åringen har ett helt normalt rörelsemönster. Hoppsasteg förekommer inte alls.
Så är jag bara onödigt uppmärksam och nojig? Ska jag släppa det och tänka att han är på detta sätt?