Jag kan inte slappna av .

Sv: Jag kan inte slappna av .

Jag tror det beror på att du kniper med knäna för att hålla dig kvar i sadeln. För mig brukar det hjälpa att börja med att stå upp i lätt sits först, för att få in känslan av tramp i stigbygeln och svikt i hälen och sedan sätta mig ner och försöka bibehålla känslan.

Jag kniper också åt för hårt med knäna, vilket min lärare sa till mig så sent som förra veckan. Sedan hade jag turen att få plats på en extralektion i helgen och då försökte jag tänka på att inte knipa. Det gick mycket bättre, till och med på en av ridskolans skumpigaste hästar. :bump: Men jag har fortfarande mycket kvar att jobba på när det gäller knäna. Bland annat blir det samma effekt som "kaktusen" beskriver att foten studsar in för långt i stigbygeln. Vissa hästar går det bra på, men så är de också betydligt mjukare i traven.

Bra tips förresten fia-lisa att känna in sig på svikt och tramp i lätt sits innan man sätter sig ner. Det ska jag prova :)

Sv: Jag kan inte slappna av .

mitt tips är fortsätt låt folk longera dig utan stidbyglar men i sadel. Tänk på sitsen luta dig bakåt ofta klämmer man åt med benen (drag upp benen) för man tror reflexmässigt att det ska gå bättre å då åker man fram i sätet.
TVÄRTOM. Sänk benen, luta dig bakåt och håll blicken frammåt.
Gör likadant själv. rid utan stigbyglar. kämpa kämpa kämpa och kläm inte åt med benen! och dra inte upp knäna!
Prova några steg i trav i taget. öva balansen när du känner dig säkrare travar du lite längre och lite längre. sakta av när det känns som att du ska trilla och börja om. När benen känns som spagetti (det gör mina ganska snabbt) så kan du ta tillbaka stigbyglarna för då funkar det med dom med. Men tänk på sits är mitt förslag. och kämpa har också haft jätte svårt.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 758
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 168
Senast: linlar1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama