Jag hatar vintern......(alger?)

Sv: Jag hatar vintern......(alger?)

Torv är något du borde prova.. Min ponny grisade ner allt så fick tömma varje dag när jag hade spån. Nu har jag torv och då blir de inte ens en kärra full. Ca 3/4 av en kärra för båda hästarna kör jag ut. Det går åt 4 balar/häst varje månad.. 100:- kostar en bal (25kg).. Men ponnyn lyckas få torv i vattnet :s
Vet inte vad hon håller på med..

Bädd är nog att rekommendera. Som Fille beskrev.

Fast uppenbarligen är jag superkass på bädd, testade till min andra som är väldigt renlig och de tog 3 veckor sen kastade jag ut allt för det var så äckligt...

Just nu känns torv eller halmpellets som det bästa alternativet, ska kolla om jag kan hitta lite priser och jämföra, för byta måste jag...

Så vad ett bra strö medel kostar spelar ingen roll viktigast är att hästen mår bra :laugh:

Fast om du visste vad denna hästen har kostat mig i vet.räkningar;)

Men visst, man tjänar ju på det i slutändan om man slipper veterinärkostnaderna.

Hra faktiskt börjat kolla på att bygga en ligghall till nu... Till nästa vinter, kom på att de kan ju gå ute det mesta och blir det riktigt skitväder så kan jag ju ta in henne, för jag har ju boxar.

Islänningarna går ju just nu ute 24/7, men tyvärr räcker inte deras ligghall till fler och då får jag bygga en i den andra hagen. Vi får se var det landar, men det är ju definitivt ekonomiskt och jag kan lägga all mockningstiden på att rida och sköta hästen i stället.

Jag laste hela traden igen, och ar fortfarande forvanad over hur krangligt Ni gor for Er sjalva. Inte alla, men nagra.
I alla fall, alla gor som de vill, och jag gor som jag vill. Och forphoppningsvis ar all lyckliga.

Span ar inte dyrt. Jag far fran lokal sag, 7 kubikmeter for 500 kronor hemkort och det ar bra span. Inte kutterspan nu men lost sagspan. Beroende pa vad racker det ungefar 3 manader med 4 hastar.

Jag gor ren boxen (3x3 meter) helt, och sopar ut, har gummimattor forstas, det hjalper mycket. Val vart de 4000 per stall...
Sen kor jag span, ungefar 6 vallastade karror gar at for att gora en bra badd. Den ar ungefar 15-centimeter tjock.
Jag lamnar en meter i framkant (sopat tillbaka) sa nar jag lagger in ho pa kvallen det har inte en massa span in dar. Hasten, fran att ha vandrat runt fordelar spanen sjalv.

Nasta dag vid mockning, jag tar ut "applena" och sen det allra vataste of spanen. Men lamnar lite av kanten dar det ar vatt genom att fordela det over det andra. Igen borstar tillbaka fran framkanten och sa ar det med det. Ungefar en half skott karra per hast med "skit".

Nu har jag en som star och dricker vatten och kissar som en galning. Med henne lagger jag in en karra extra per vecka, men annars ar en karra med span nog for pafyllning. OK, det ar inte vita span, men det ar rent. Tekniken ar att vanda pa badden i mellanat, "lufta" spanen sa att saga, och flytta dem till olika stallen. Da racker de langre ocksa. Blir inte nedtrampade och sonderbrutna sa fort. Och kom ihag, om "skiten" inte stannar pa gaffeln stannar det i boxen, hastarna dor inte om man kanske lamnar lite smaplock..

Jag onskar dig lycka till med din "problemhast". Tala garna om hur det gar med den "nya" badden for henne.

kat

Fast bädd blir det inte, blir det spån eller torv så tänker jag göra som du, ta ut det blötaste och skiten. Struntar jag i kisset så blir där en sjö ganska fort...

Hej jag tänkte i stället för att öppna en ny tråd, så ställer jag min fråga här.

Jag har en liten shettis som har börjat hosta när man går med honom till hagen, i början var det liksom bara då. Så jag bytte ut allt strö till torv och försökte ändra på stallmiljön.
Men han har stått där nu i 3 år aldrig haft problem förut.

Han har kanske lite lätt näsflöde som är genomskinlig, men nu har han börjat hosta mer, speciellt när han typ kommer igång skrittar på, travar o.s.v. Han brukar då hostar under eller efter arbetet ganska ofta.
Han har inte feber och är pigg för övrigt, har inte sett nån bukandning heller.
Han hostar nästan mer i hagen än i stallet, och han hostar inte mer när han kommer typ in i stallet eller när han får hö o.s.v.
så jag vet inte vad det ska vara, han är ute 14 till 16 timmar om dagen.

Jag har redan varit i kontakt med vet. som tyckte att jag skulle avvakta, men nu börjar det bli riktigt jobbigt eftersom han hostar så ofta.
Nu i lördags busade han i hagen och efteråt så hostade han rejält :cry:.
Ska ta ut vet. så fort som möjligt så klart!

Men har nån varit med ngt liknade vad kan det vara?

just jag glömde skriva att när jag trycker på stryphuvudet då hostar han.

Fast vinsten skulle ju vara att det verkligen blev en hårdare tjock botten som den inte rev upp hela tiden.
Då blir det bara det lilla våta på ytan som du tar bort o att bara byta ut en fläck som blivit flermättad;) som man sen trampar igen med gammalt löst strö sen.

Har själv en som gör som din, fast jag har boxmattor.:banana:

Har full förståelse o aning om dina vet. utgifter:eek:

Vi har nog samm klippkort hos veterinären du och jag;)

Ska försöka få tag på torv nu och se hur det blir:D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka