Jag hatar vintern......(alger?)

lady_vip

Trådstartare
Alla hästarna som står inne har nu börjat hosta. Efter att jag hysteriskt konstaterat att det nog inte var A2 (efter tempningar och nogrann koll) så hittade jag orsaken, av misstag har det strötts med en halmbal som var möglig och de reagerade direkt...

Den ena har i stort sett slutat, men 20-åringen och den yngsta hostar fortfarande. Den yngre har fått en behandling med Fabrol i höstas efter att hon hostade slem då, men nu kan jag inte se något slem alls.

Får ta ut vet. och se vad de säger, men sist nämnde hon att min yngsta har mycket lättare att dra på sig luftrörsinfektioner eftersom hon är en "hudhäst", tydligen hänger det ihop. Hennes mor hade även bronkit, så jag är väl inte sådär jätteglad över det beskedet. Hon är ju känslig, hostar direkt om vi rider och det dammar och hon blir lätt förkyld.
Funderade lite smått på att testa rödalger på henne, eller är det utkastade pengar?

Sv: Jag hatar vintern......(alger?)

Vet inte, min häst vägrade att äta dem! Han är f ö avliden, så om du vill ha en påse (nästan full) med alger (från Alg-B*rje) så skicka pm! (Frakten får du dock betala!):p

Jag skulle ta bort all halm och sluta med den på direkten.
Och sen så skulle du börja med spån i stället.

Min häst höll på att stryka med för snart 2 år sedan.

Han stog på halm som jag tyckte var bra men det var den tydligen inte.
Så jag tog ut all halm, sopade rent i boxen och köpte en hink med stallosan som man strör på kisset på golvet....super bra-tar bort all likt..:idea:

Sen fyllde jag på med spån uppe på det. Och sen såg jag till att ha god ventilation i stallet också. Han blev lite bättre av det men sen blev han tyvärr sämre...:(
Så jag fick åka till ultuna med honom och dem tog prover och skickade med en andnings mask till honom med kortison "puffar". Och han åt fabrol i massor.
Vi konstaterade att stallet han bodde i var uteslutet då det var så lågt i taket.
Vi satte igång och byggde nytt stall hemma och efter 2 månaders slit med snickare och målning så fick han flytta hem:) Men vägen hem var lååååång. Vi promenerade hem dem ca 4 km och jag trodde att han skulle lägga sig ner och dö då. Han hostade hur mycket som helst. Han fick vara ute 14 h per dag och åt en kur till med fabrol och slutade helt med hö som veterinären sagt, han får endast äta hösilage hela livet ut.

Nu snart 2 år senare så har han aldrig hostat en enda gång.:)
Han står på kutter spån äter hösilage och jag använder fortfarande stallosan.
Och ser till att ventilationen är god.

Kan oxå tillägga att han fick alger som jag köpte från alg-börje men det hjälpte inte på honom. Man ska vara lite vaksam när man ger alger för man kan inte ge dem det hela tiden för hästarnas inre organ tar stryk av det har jag hört.

Jag skulle se till att hästarna får mycket utevistelse, får bra hö gärna hösilage då det inte dammar och sen skulle jag ta bort halmen direkt.

Hoppas att det löser sig.

Jag skulle ta bort all halm och sluta med den på direkten.
Och sen så skulle du börja med spån i stället.

Mina erfarenheter säger att spån dammar MYCKET mer än halm och inte är bra för hosthästar. Är det inte bättre med torv isf?

Det verkar vettigare att se över hela stallmiljön istället, får man en reaktion så snabbt på en bal halm så bör man söka problemet i miljön som te x ventilation mm.

jag har flera fragor till orginal posten.

forst varfor ar hastarna inne aven om det ar vinter? om de ar klippta, satt pa ett tacke some haller vinden fran dem, och lat dem vara hastar.
andra, sagspan dammar inte. Jag kor med sagspan, INTE cutterspan, och med lite fukt i det, alltsa inte det some kommer i plastpasar utan lost span, ser jag inget damm i alls. Det ar forvarat ute och visst fryser det men det ar bara att ta fram hackan och fa los. Sen ar det bara att badda en 20cm badd. En god van anvander pellets (for branning i pelletsugn) i botten, hon bloter ner det sa pellets ar "losa" och tycket det ar bra for kisset. Sen en tjock badd med span over det.
Om du tycker at span dammar, kan man ocksa ta slangen och vata ner det lite. Skadar inte hastarna alls.
Torv har jag ingen erfarenhet av, men har kompisar som har det och ar nojda.

Jag ger mina hosilage (77% torrsubstans 20gr protein per kg) ute, samt vanligt ho inne. Som extra tillagg anvander jag ett kraftigare ho med 40gr protein/kg. Men det are mer "godis" ann ngt annat.Forstas far de mineraler pa sidan. Sa jag att de ser ut som sma feta harbollar? Aven araben som tidigare i sitt liv har haft tacken jamt, ar nu harig och tycker det ar underbart.

Efter alla dessa ar med hastar, ja det mer man kranglar med dem, det varre blir det. Bas skotsel utan att krangla till det med det har och det dar, det mar hasten bast av.

Jag hoppas dina "kritter" mar battre snart

Kat

Jag tror att det är relativt lättlöst problem.
Torv eller spån som är "blåst".

Har du sen silage kommer detta fenomen inte tillbaka.

Ha öppet så mkt det går o sopa aldrig med hästar inne.

Har provat rödalger till min häst hon vägrade ata det.. Fick rådet av veterinär att aldrig ha halm till en häst som är känslig eftersom den är skördad på hösten då det är fuktigare ute och mycket mögelsporer i omlopp. Har haft både torv och spån till henne båda funkar bra!

Det verkar vettigare att se över hela stallmiljön istället, får man en reaktion så snabbt på en bal halm så bör man söka problemet i miljön som te x ventilation mm.

Stallet är bra, högt i tak och självdrag, en gammal rejäl stenlänga med ca 4 meter i tak.

Har funderat på spån, men har avstått eftersom jag skulle bli ruinerad... Jag kör ut ca 2-3 kärror varje dag från denna hästen, och då är jag petig med att inte köra ut ren halm, och att då strö med spån...

Jag tror att det är relativt lättlöst problem.
Torv eller spån som är "blåst".

Har du sen silage kommer detta fenomen inte tillbaka.

Ha öppet så mkt det går o sopa aldrig med hästar inne.

Har silage, sopar aldrig när de är inne och har mycket öppet. Men det är väl halmen då.

Fast jag släpper inte ut henne på lösdrift, sorry. Vi snackar om en häst som får ryggont efter en dags blåst för att hon står och spänner sig, så nejtack.

Dessutom är hon en elvisp/grävmaskin/pissmärr och därför har jag som sagt valt bort spån.

Och krånglar, det gör jag inte med henne. Hon lever på analyserat ensilage och lite mineraler, går ute från 5.00-19.00, har täcke men klipps inte och jag tycker nog att hon har en ganska hög livskvalité.

Får fråga alla.

Om jag ska vara krass så har jag inte råd att strö för hundratals kronor i månaden, det går bara inte. Jag vet att hästar kostar, så det behöver ni inte upplysa mig om, denna hästen kostar alltid multum...

Vad är mest ekonomiskt om jag ska välja bort halmen? Kan få tag på spån för 45 Kr/balen, men den är nog inte dammfri. Jag får nog strö 2-3 balar i veckan med henne med tanke på vad jag får slänga ut, så det måste vara hållbart ekonomiskt.

Strör man fortfarande med tidningspapper? Det r ju ett alternativ. Men halm som sagt till "halshästar" är rena döden

om jag skulle vara du skulle jag göra en ordentlig bädd med spån och torv. Lägg flera balar torv i botten så det blir ett ordentligt lager. sen strör du på några balar spån. i början kommer det kanske att se lite förjävligt ut. men ta bara bort bajset och rätta till bädden så kommer du troligen ha en fin bädd snart. min putte, som inte lever längre, grisade ner något så fruktansvärt om man mockade vanligt, det bästa han visste var att rulla sig men gud vad lättmockat det blev med bädd :love:
Tyvärr fick vi ta bort honom för några veckor sen pga astma, men det var inte pga spån/torv utan andra omständigheter.

Du får lära den att kissa i hink:bow:

När de fattar- kissar de på uppmaning= morot:rofl:

Bädd är nog att rekommendera. Som Fille beskrev.

Halmen är rena döden för min hosthäst (eller fd hosthäst numera)...jag provade torv men den hostade han av oxå...
Sen körde jag med fint sågspån som var lite lite fuktig och det funkade super....:laugh: Och kostade 50 kr kubiken...:love:

Men nu går det inte att få tag på det spånet längre för i år..:cool:

Så nu har jag kutter spån i stället och det funkar oxå perfekt för honom.
Var ju tvungen att byta trö till min andra häst oxå eftersom han stog på halm och den dammade så den andra fick hosta. :mad:
Var lite orolig när jag skulle byta från halm till spån då han är en riktig GRIS i boxen, när han stog på halm fick jag slänga ut två kärror och fylla på med två nya kärror med halm. :grin:
Men sen han har börjat med spån så är han riltigt renlig av sig inne måste jag säga. Nu mockar jag ut båda boxarna på en kärra...:love:

Men som sagt det billigaste kanske blir torv för då äer det bara göra en riktigt bra bädd så går det ju inte åt så mycket torv som det gör med spån.

Om du inte har möjlighet att hämta spån i en stor traktorkärra från ngt sågeri?..

Mina erfarenheter säger att spån dammar MYCKET mer än halm och inte är bra för hosthästar. Är det inte bättre med torv isf?

Jo spån dammar men det är "bra" damm som hästar inte tar "stryk" av.. Halmen kan ju ha mögelporer i balen som absolut inte är bra för hosthästar och inte friska hästar heller.
Det absolut bästa är ju tidningspapper. Men det är ju dyrt oxå om man ska ha det till flera hästar.
Och ja torv är ju bättre än spånet säger dem, men på min hosthäst funkade det inte på för det dammar oxå.

Hade också halm till att börja med, hästarna hostade, dessutom en mardröm att mocka i, tog också ut flera kärror i bland som fick till följd att gödselstacken fylldes på nolltid. Har bytt till torvbädd för snart två år sen, det bästa jag gjort. Jag har ett sto som påminner om ditt, hon är som en visp i boxen, skiter och kissar överallt och springer sen runt i det, hon bockar, sparkar och gräver om hon är missnöjd med något. Hennes bädd är den mest lättskötta i stallet och kräver efter att den lagt sig ordentligt ungefär 1/2 torvbal i veckan, ibland får jag fylla på med en hel om det är riktigt illa. Visst är det lite dyrare, men helt klart värt det, vi betalar ca 1000 kr för tolv balar och får det då hemlevererat, vi har två hästar med torvbädd och 12 balar räcker ca 2 1/2 månader. Vet inte hur mycket du spenderar på halm men jag tycker 400kr i månaden är helt OK för strö.

Senast ändrad av en moderator:

torv är väl det bästa för hosthästar, hösilage är mindre dammigt än hö...
Skulle nog kolla lite vad man kan ändra på först innan man ger alger...

Halm är själva döden för host hästar ,hade ett vbl för några år sedan .
Fullt frisk men bytte stall åt honom och där användes halm ,ca 2 mån efter vi flyttat började han hosta . Så åkte in på klinik fick ventipulmin då dom misstänkte vanlig hals infektion . Slutade inte hosta under beh åkte tillbaka . Han hade fått kronisk bronkit ,så efter mycket kämpande togs han bort ett år senare :cry: Har aldrig mått så dåligt . Så vad ett bra strö medel kostar spelar ingen roll viktigast är att hästen mår bra :laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka