Jag har tydligen blivit lurad...

Sv: Jag har tydligen blivit lurad...

Fast det som man i vanlig benämning menar med "diplomsto" är ju att hästen har uppnått en extriör poäng på minst 40 (enl 50p-skalan som var aktuell på den tiden). Det som utdelades på kvaliten då var ju bara ett slags bevis på att hästen placerat sig på bedömningsplatsen. Det säger ju ingenting om kvaliten på hästen, eftersom det skulle kunna vara mycket dåliga hästar som visades på just den platsen. Eller tvärtom.

Däremot är det ju möjligt att stoet ifråga visades på kvaliten och faktiskt fick ett högt extriört omdöme.

Har själv haft ett sto i familjen som stambokfördes med 36p men senare visades på kvaliten med 41p dvs diplomberättigad p. Men det är ju dom 36 som står i stamboken..:grin:

Det utdelades diplom även på kvaliteten dessa diplom är tex fullt "giltiga" som diplom tex när det handlar om rabatter hos hingstar odyl.
De gammeldags premieringarna för att få diplom var väl redan "borta" då eller ?

År 2000 var det i alla fall vanliga treårstest som vi har idag som gällde för att få diplom och då finns ju inga som hellst krav på vilka poäng de hade på exteriören utan det var slutsumman som hopp eller gångartshäst som gällde då precis som det är på kvaliteten.

Finns ju inga som hellst krav på några 40 p exteriört för ett diplom idag, så jag tror att det är få som kopplar ett diplom med en 40 p gräns idag utan istället med en kapabel häst som har kapacitet i någon av disiplinerna, för har den inte det så blir det inget diplom hur vacker den än är exteriört.

Senast ändrad:

Kolla med SH om hon är visad på någon sommarpremiering som treåring och hur det i så fall gick där.

Diplom (Avelsdiplom) utdelades tidigare på sommarpremieringar för treåriga ston som fick 40 p eller mer. (får de 40 p vid annan ålder så ger det inget diplom, det är bara treåringar det gäller) Detta var före treårstesternas tid och jag tror möjligen att det kan ha gällt både treårstest och sommarpremiering något av de första åren treårstesterna genomfördes.

Det är ganska många år man delat ut prestationsdiplom på kvalitetsbedömningarna, jag minns inte vad kriterierna var för detta men jag hade hopp om det till mitt eget sto som vad född 1993 = det fanns då i alla fall.

Så om jag har fattat rätt så borde det alltså ha varit möjligt att ha fått diplom för ett femårigt sto som visades 1996?

Stoet i fråga har 40 p exteriört (5x8) 887 i gång och 10 10 i hopp.
I mina papper står att detta gav 7,99 som dressyrhäst efter 0,14 i åldersavdrag och 9,35 som hopphäst efter 0,12 i åldersavdrag.

Någon som vet hur gränserna var då? Om man räknar som det görs idag så tror jag hon hade fått dubbeldiplomom om hon varit tre då förståss. Fast grejen är att hon hade föl vid sidan som treåring så hon är inte visad alls då.

Jag tog för givet att hon inte kan ha fått diplom eftersom hon var för gammal men det kan alltså finnas en chans?! Får ringa ASVH någon dag och kolla för det kan innebära att jag kan få rabatt på 90-dagarsavgiften om hon skulle ha diplom. Finns ju ett litet hopp att man kan få spara några kronor, håller tummarna.

Stoet som visats som femåring är visad på kvalitetsbedömning.
Det kan möjligen vara så att detta resultat räckt till ett prestationsdiplom. Jag tror tyvärr inte att det är poängen i sig som styrde detta, utan att de skulle tillhöra en viss procent av de bästa på bedömningsplatsen ifråga.

Dubbeldiplom är en helt annan sak, det är det som TREÅRINGAR kan få om de bedöms som talanger inom respektive gren på TREÅRSTEST.

Du kan alltid fråga ASVH för att få klart besked.
Sen är ju frågan då om hingsthållaren godtar ett prestationsdiplom från en gammal kvalitetsbedömning... Jag vet inte hur detta värderas.

Det är besvärligt när det är så många olika diplom hit och dit som florerar, beroende på ålder på hästarna....

Kolla med SH om hon är visad på någon sommarpremiering som treåring och hur det i så fall gick där.

Diplom (Avelsdiplom) utdelades tidigare på sommarpremieringar för treåriga ston som fick 40 p eller mer. (får de 40 p vid annan ålder så ger det inget diplom, det är bara treåringar det gäller) Detta var före treårstesternas tid och jag tror möjligen att det kan ha gällt både treårstest och sommarpremiering något av de första åren treårstesterna genomfördes.

Det är ganska många år man delat ut prestationsdiplom på kvalitetsbedömningarna, jag minns inte vad kriterierna var för detta men jag hade hopp om det till mitt eget sto som vad född 1993 = det fanns då i alla fall.

Men borde inte det ha stått på "hennes" sida på ASVH när jag själv söker henne?

Fast SH hade inte koll på det när jag försökte för någar år sedan. Då var det länsstyrelsen i resp län. De var ju huvudmän förr.
Helt rätt att man körde dubbelt ett tag. Dock fick jag inte årtalet när jag ringde och frågade. Inte bara mitt minne som är kort. :D

Senast ändrad:

Inte LST utan Hushållningssällskapen.

Men om det är en "gammal" häst så är det inte säkert att protokollet finns kvar. Jag har ett sto född -91 som fick 39 p (inte diplom alltså) som treåring -94, har letat som en dåre efter det protokollet hos alla instanser. ASVH hade inget med det att göra, så där finns det inte, och HS är bara skyldiga att spara dem i 5 år.

Jag fick visa henne igen nu i höst för stambokföring.

Men borde inte det ha stått på "hennes" sida på ASVH när jag själv söker henne?

Mitt sto som är född -91 och visad på kvaliten -95 har dubbla prestationsdiplom (det har jag papper på), men på hennes BLUP-sida står det inte http://www.blup.se/sv-SE/horses/39884-karisma-19-swb.

Om nu din häst fått diplom så borde förstås ett papper finnas på det, har du hört efter med föregående ägare?

Saxat ur SKR häfte från -92. (varför sparar man all skit :D)

Prestationsdiplom tilldelas de ston som placerar sig bland de 25% bästa gångarts- och hopphästarna räknat över samtliga startande hästar. För 5-åriga ston korrigeras poängen till att motsvara 4-årig häst.

Det är alltså möjligt att en 5-åring kan ha fått prestationsdiplom.

Har för övrigt också en häst med prestationsdiplom från kvaliten som inte ens finns med på ASVH blup sida.

Tillägg:

Disa: Vad din häst fick för siffror är oväsentligt då det endast räknas utifrån vad de andra presterade.....

Oki då var det olika. Här var det länsstyrelsen. :D Hushållningssällskapet var inblandad under de sista 2 åren men det var ändå länsstyrelsen som lagrade alla papper.
(Jag lämnade alla papper fr premieringen där..)
Inte så konstigt då om man inte hittar ...

Senast ändrad:

Men om det är en "gammal" häst så är det inte säkert att protokollet finns kvar. Jag har ett sto född -91 som fick 39 p (inte diplom alltså) som treåring -94, har letat som en dåre efter det protokollet hos alla instanser. ASVH hade inget med det att göra, så där finns det inte, och HS är bara skyldiga att spara dem i 5 år.

Jag fick visa henne igen nu i höst för stambokföring.

Troligen hade du sluppit visa henne igen om du begärt utdrag från SH.
De har haft alla premieringsresultat (t o m 1-års resultat) på de hästar jag betalat utdrag ifrån, i sin databas.

Det kan vara ett tips till andra.:)

Mitt sto som är född -91 och visad på kvaliten -95 har dubbla prestationsdiplom (det har jag papper på), men på hennes BLUP-sida står det inte http://www.blup.se/sv-SE/horses/39884-karisma-19-swb.

När jag läste ditt inlägg så trodde jag att ditt stos poäng inte var med....men poängen var ju där. Det står inte "fått prestationsdiplom" på någon häst i basen. Däremot står det ju om stoet fått diplom (avelsdiplom) som 3-åring.

Jag vet hästar som gått kvalitetsbedömning vars poäng inte finns med alls.:(

Jodå, poängen står med. Men jag uppfattade det som att TS trodde att det skulle stå med på BLUP-sidan om dom hade prestationsdiplom, men det gör det ju uppenbarligen inte.

Troligen hade du sluppit visa henne igen om du begärt utdrag från SH.
De har haft alla premieringsresultat (t o m 1-års resultat) på de hästar jag betalat utdrag ifrån, i sin databas.

Det kan vara ett tips till andra.:)

Jag har pratat med dem också, men de hänvisade till HS i det län hon var visad. Jag kan ju ha pratat med fel person kanske :(.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 401
Senast: Bison
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 190
Senast: fridshem
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 648
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 834
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros
  • Lymfangit