Sv: Jag har tydligen blivit lurad...
Det utdelades diplom även på kvaliteten dessa diplom är tex fullt "giltiga" som diplom tex när det handlar om rabatter hos hingstar odyl.
De gammeldags premieringarna för att få diplom var väl redan "borta" då eller ?
År 2000 var det i alla fall vanliga treårstest som vi har idag som gällde för att få diplom och då finns ju inga som hellst krav på vilka poäng de hade på exteriören utan det var slutsumman som hopp eller gångartshäst som gällde då precis som det är på kvaliteten.
Finns ju inga som hellst krav på några 40 p exteriört för ett diplom idag, så jag tror att det är få som kopplar ett diplom med en 40 p gräns idag utan istället med en kapabel häst som har kapacitet i någon av disiplinerna, för har den inte det så blir det inget diplom hur vacker den än är exteriört.
Fast det som man i vanlig benämning menar med "diplomsto" är ju att hästen har uppnått en extriör poäng på minst 40 (enl 50p-skalan som var aktuell på den tiden). Det som utdelades på kvaliten då var ju bara ett slags bevis på att hästen placerat sig på bedömningsplatsen. Det säger ju ingenting om kvaliten på hästen, eftersom det skulle kunna vara mycket dåliga hästar som visades på just den platsen. Eller tvärtom.
Däremot är det ju möjligt att stoet ifråga visades på kvaliten och faktiskt fick ett högt extriört omdöme.
Har själv haft ett sto i familjen som stambokfördes med 36p men senare visades på kvaliten med 41p dvs diplomberättigad p. Men det är ju dom 36 som står i stamboken..
Det utdelades diplom även på kvaliteten dessa diplom är tex fullt "giltiga" som diplom tex när det handlar om rabatter hos hingstar odyl.
De gammeldags premieringarna för att få diplom var väl redan "borta" då eller ?
År 2000 var det i alla fall vanliga treårstest som vi har idag som gällde för att få diplom och då finns ju inga som hellst krav på vilka poäng de hade på exteriören utan det var slutsumman som hopp eller gångartshäst som gällde då precis som det är på kvaliteten.
Finns ju inga som hellst krav på några 40 p exteriört för ett diplom idag, så jag tror att det är få som kopplar ett diplom med en 40 p gräns idag utan istället med en kapabel häst som har kapacitet i någon av disiplinerna, för har den inte det så blir det inget diplom hur vacker den än är exteriört.
Senast ändrad: