jag har tänkt på en sak..

S

SofaijaHhh

Varför rider man in med massor av tillbehör på hästen?
Varför kan man inte bara rida in utan något alls?
visst kanske halsring, grimma eller liknande..
Varför ska alla/de flästa göra inridningen till ett så stort joxx moment?

själv tänker jag rida in killarna på de vis att ja rider barbacka med ev en tjock pad i början.. för att slippa alla små hjälper som man lätt skickar ut i onödan..
men ja menar ja tänker skritta mina i ca ett år för att få in takten noga och under den tiden bygga upp muskler sakta.. är de inte bättre att sätta grunderna NOGA?
än att stressa till trav å galopp bara för att de är "roligare"? och sen i framtiden måste jobba med takt osv..?

jag menar de är samma jobb att lära hästen att ridas med sadel som att lära hästen att man faktist inte behöver något som sadel?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: jag har tänkt på en sak..

För från första början? vad gjorde dom då???

Hur kom dom på att " jaa vi kan sitta på dessa varelser och vi kallar det för att rida.. men först måste vi hitta något som vi kan sättapå ryggen så att vi slipper sitta på dess rygg och sen så ska vi ha något i munnen så att vi kan styra! "

Jag rider personligen helt utan inspänning, damasker, martingal etc. Sånt är totalt onödigt på de allra flesta hästarna, och mina har aldrig behövt det. Vid inridningen behövs det ännu mindre. Men en sadel har jag använt vid inridningar av den enkla anledningen att jag inte har lust att slå ihjäl mig om hästen skyggar för nåt och försöker rusa hemåt, alternativt börjar busa och bocka. En säkerhetsgrej, helt enkelt. Av samma anledning brukar jag ha en halsring när jag rider in hästar.

Men varför i allsindar ska du skritta i ett år?! Hade du sagt en månad eller tre så hade jag inte tyckt att det var konstigt eller onödigt, men ett helt år...? Så mycket grund kan man inte bygga med enbart skritt, så i mina ögon är det total "waste of time and effort". Du kan inte bygga särskilt starka muskler med bara skritt, och ingen häst behöver ett år på sig att lära sig skritta med bra takt. Om du istället börjar gå på promenader (vid hand) med dem innan du rider in dem så hinner de ju utveckla ett gott steg och bra takt innan du börjar rida.

Snälla du TA HJÄLP!!!!!

Det handlar om så himla mycket mer än att "det är roligare att trava och galoppera". Du har missat MASSOR med grunder genom de uttalanden du skriver i ditt första inlägg, snälla, utsätt inte dina hästar för din (om än väldigt välmenta :)) okunskap, jag ber dig.

Jag kan förklara varenda pryl (det är inte mycket) och varenda steg i min hästs inridning/utbildning men jag är fullt och fast övertygad om att en vettig person i din närhet som är van vid unghästutbildning gör det tusen gånger bättre än över nätet. Snälla, det är endast av välvilja till dig och dina hästar jag skriver det :)

Senast ändrad:

Plus att man i skritt - särskilt om man inte har sadel så man kan sitta i avlastningssits - belastar ryggen en hel del. En häst med svag rygg (unghäst) blir inte nödvändigtvis stärkt av att belastas där i just skritt. Skitt är den gångart som är lättast att sabba på hästen, varje litet sits och balansfel påverkar den negativt. Vissa unghstutbildare väljer faktiskt att sitta av unghästen vid fram och avskrittning just för att inte belasta den just då, hoppar även av vid längre stillastående paus.

En av anledningarna till att man lägger in trav tidigt är att man kan rida lätt eller i lätt sits, samtidigt som hästen stabiliserar sin rygg på ett naturligt sätt i traven.
Dvs man kan få fram takten, bjudningen, bygga muskler och kondis utan att bokstavligt talat hänga på hästens rygg.

Samtidigt finns en poäng i att "farten dödar", man kan inte trava heller långa sträckor på sin omusklade / ostärkta unghäst. Men det är ju därför man tar det lugnt: korta pass, många vilodagar och viloperioder. Och naturligtvis stärker man den så mycket som möjligt innan uppsittning.

Ang vilka hjälpmedel man använder så beror det kanske på vad man vill göra med hästen.

Det är inte helt fel att kunna påverka just en nyinriden unghäst med tydliga medel, för att göra utbildningen enklare för den och säkrare för dig. Visst kan hästen vara from som ett lamm från marken, men den kan ändå reagera med rädsla eller inbyggda försvarsmekanismer när den får ryttare på ryggen. Så sadel och huvudlag ser jag som rimliga hjälpmedel. På en välskolad häst, som man har god kontakt med, kan man minimera även dem om man tycker det är roligt.

Sadel fördelar ditt tryck jämnare över hästens rygg, plus att du kan avlasta ryggraden mha stigbyglar. Det kan alltså vara snällare mot hästen att rida med sadel (om man har en som passar).

Vill du utbilda den till någon slags hållning och arbetsform (dressyr) behöver du någon slags huvudlag (bettlöst funkar). Utan något stöd, en formgivare, "broms", så är det svårt att utbilda hästen mot förfinade hjälper längre fram. Inte minst är det svårt att visa den vägen till korrekt rakriktning och arbetsställning - förutsättningar för samling och hållbarhet.

Det är för att hästen ska hjälpas till en arbetsform som är ergonomsik för den - det faller sig inte naturligt för hästen att välja en hållning som känns jobbigare än en annan - men det är jobbigt att bli t ex rakriktad, det är jobbigare att bära än att "hänga i ligamenten". Vår uppgift är att hjälpa den hitta rätt, uppmuntra den att söka den lite jobbigare vägen och belöna stort varje gång den försöker. Det betyder inte att man sitter och drar i eller knycklar ihop halsen på den, men man hjälper till att visa hästen ramen med tyglar på samma sätt som skänklar, sits, vikt och röst hjälper till.

*min åsikt*

... och där fick du ner det jag tänkte lite mer kort och koncist! ;)

:bow:

Unghästutbildare (riktiga, utbildade) gör inte vad de gör av något annat skäl än att det är det man kommit fram till är bäst för hästen (och säkrast för ryttaren). Utvecklar den bäst, skonsammast osv.

Till TS:

Hoppas verkligen du inte tar det här negativt, det är bara för din och dina hästars skull vi svarar :)

Var det där riktat till mig eller till TS? Jag håller helt med dig, men hade inte tid att skriva lika ingående.

Nej, det var egentligen en fortsatt utveckling av det du skrev om skritten, fast riktat till TS. Ursäkta om det blev otydligt.

Nej, det var egentligen en fortsatt utveckling av det du skrev om skritten, fast riktat till TS. Ursäkta om det blev otydligt.

lite svar till alla. anledningen till att jag skapade tråden var inte för att ni skulle lära mig hur jag skulle göra utan skapa en diskution ;)..
Jovisst ja kan ta kritik, :) ingen fara.
Men vem säger att man skadar hästen genom att rida barbacka korta stunder och på de viset bygga upp hästens rygg?
altså som sagt Något jag har tänkt på! inget som jag gör eller behöver hjälp med!

och snälla the_connemara jag behöver inte hjälp utan detta är inget jag gör, eller behöver hjälp med! :P
om du tycker att jag skrivit grötigt kan jag formulera om de är något du undrar. Jag har många unghästtränare runt om mig faktum är att jag går på unghästtranans linje på gymnas..
och har år med unghäst bakom mig.
Och alltid kul att höra folks åsikter. och inte att folk ska hoppa rakt på sak och säga utan anledning att de är hjälp jag behöver.
Lite sådär småironiskt.

Det jag menade med min tråd var att vad, hur, varför?
(altså egen åsikt)
Ingen fakta, inga rätt och fel. snälla någon :)...
jag vet redan en hel del, men alla vet inte allt och de ja ville skapa var en diskution och inte ett angrepp.

Vad - jag använder sadel och träns
Varför - för att han ska vänja sig vid dessa och för att jag framför allt inte känner inte tillräckligt balanserad att rida honom barbacka i alla hans bock och kast. Dessutom finns det inte en enda tävling där man får rida bara i grimma, barbacka och han ska bli tävlingshäst.
Hur - rider i skritt trav och galopp för att det är hästens naturliga gångarter och dessa kommer användas i hela hans liv så bäst att introducera dem medan han är ung och lättformad. Dessutom anser jag inte att skritt, som många andra, är någon gångart som är stärkande (om man klättrar är det ju bra) men annars är det döden för gångarten som sådan och för hästen att skritta en häst "i form" (kika på SLU om hästforskning)

Har läst tråden och gör ett inlägg trots att jag inte har någon unghästvana.

Ts, VAD vill du igentligen ha ut av trådskapandet? De andra som har svarat tycks besitta kunskap i ämnet. Lyssna på dom! För att man går någon unghästutb på gymnasiet kan man inte allt... Trots att man så gärna vill tro det själv.

Du ser svaren på dit TS som angrepp, jag har läst många inlägg här på forumet och de svaren du hitintills har fått är de "snällaste" jag har läst...

Nåt som man bör lära sig är att lyssna på vad andra har att säja och ta åt sig av kritik, både bra och dålig, och att vara ödmjuk. Man kan inte alltid BÄST;) Fast man vill så väl.

Har läst tråden och gör ett inlägg trots att jag inte har någon unghästvana.

Ts, VAD vill du igentligen ha ut av trådskapandet? De andra som har svarat tycks besitta kunskap i ämnet. Lyssna på dom! För att man går någon unghästutb på gymnasiet kan man inte allt... Trots att man så gärna vill tro det själv.

Du ser svaren på dit TS som angrepp, jag har läst många inlägg här på forumet och de svaren du hitintills har fått är de "snällaste" jag har läst...

Nåt som man bör lära sig är att lyssna på vad andra har att säja och ta åt sig av kritik, både bra och dålig, och att vara ödmjuk. Man kan inte alltid BÄST;) Fast man vill så väl.

de gör jag ;).. och som sagt jag skrev att alla kan inte allt. de inkluderar mig med.. och denna tråden blev antagligen väldigt grötig eftersom jag inte fått de svar jag vill ha.
som sagt dom försöker "rädda" min hästar men altså de dom säger vet jag redan tyvärr så de är inte så givande. kritik kan ja svälja men jag vet med mig själv att jag inte alltid är ödmjuk men de är något som ja försöker vara men inte alltid lyckas med.
jag är lite av den personen som .. om jag verkligen har rätt och vet att jag har rätt så är de rätt! men så fort ja blir minsta fundersam så backar jag ett eller två steg.

Nej som sagt jag vet inte allt bara för att jag går ett hästgymn.. men de betyder inte heller att många andra som svarat och kritiserat mig vet bättre dom ;)..

De andra som har svarat tycks besitta kunskap i ämnet. Lyssna på dom!

jag skrev tidigare att "jag håller inte på med detta själv"
altså på såvis så rider jag in med sadel, hela konkaronkan.
träns utan onödiga hjälp tyglar osv.. jag vet tyvärr vad jag håller på med.
Jag själv har kunskap inom ämnet men visst anser ni att jag inte har de även om ni inte sett, vet eller konkret vet min kunskapsnivå. ja ska lyssna på er men jag undrar vad ska skillnaden bli?

Ähum!? vad menar du egentligen? Har läst tråden men fattar lixom inte ändå...

Du menar att su ska skritta ett år för att få in takten!? Skritten är den enda gångarten du inte kan träna. Genom att träna skritten på en häst med kass skritt försämrar man skritten ännu mer. Skritten tränas inte genom skritten utan genom de andra gångarterna. Arbetar hästen bra i traven o galloppen skrittar den bra oxå. Att försöka traggla skritten till nåt bra resulterar bara i en helspänd o frustrerad häst.

Som folk sagt tidigare. Ta hjälp! Du förstör mer än vad det gör nytta med det tankesättet du har i den här tråden.

Visst behövs inte massa "jox" på hästen men det behövs kunskap. Man kan visst rida in en häst utan sadel o träns o det säger jag inget mot. Det hela handlar inte om utrustningen utan att man ska få en frisk o samarbetande häst o för det behövs KUNSKAP.

Till TS nu... ;)

Du frågade VARFÖR man gör som man gör. Jag tycker att jag svarade på det.
Dessutom skrev du att du tänkte göra si och så med dina killar, och jag tog fram argument för varför de flesta inte gör så.

Jag kan lägga fram ytterligare ett och det är att det är ganska vettigt att lära hästen hanteras och ridas även av andra än en själv. Det gör den mindre utsatt om du själv skadar dig eller någon gång tvingas sälja av andra orsaker. För hur många kan ta över efter dig om förutsättningen är att man redan känner hästen och har byggt en relation med den? Hjälpmedel som är lite mer "universella" underlättar sådana överlåtanden. Men visst, när hästen är grundutbildad kan man plocka bort efter behag, utifrån vad som fungerar.

Jag har ingenting emot tänket att man vill kunna rida och hantera hästen "naken", men vägen dit är inte precis spikrak. Särskilt inte om man vill hjälpa hästen till den där ergonomiska formen.

Till TS nu... ;)

Du frågade VARFÖR man gör som man gör. Jag tycker att jag svarade på det.
Dessutom skrev du att du tänkte göra si och så med dina killar, och jag tog fram argument för varför de flesta inte gör så.

Jag kan lägga fram ytterligare ett och det är att det är ganska vettigt att lära hästen hanteras och ridas även av andra än en själv. Det gör den mindre utsatt om du själv skadar dig eller någon gång tvingas sälja av andra orsaker. För hur många kan ta över efter dig om förutsättningen är att man redan känner hästen och har byggt en relation med den? Hjälpmedel som är lite mer "universella" underlättar sådana överlåtanden. Men visst, när hästen är grundutbildad kan man plocka bort efter behag, utifrån vad som fungerar.

Jag har ingenting emot tänket att man vill kunna rida och hantera hästen "naken", men vägen dit är inte precis spikrak. Särskilt inte om man vill hjälpa hästen till den där ergonomiska formen.

Okej, bra skrivet måste jag säga.
men tyvärr är jag redan medveten :)..

själv tänker jag rida in killarna på de vis att ja rider barbacka med ev en tjock pad i början.. för att slippa alla små hjälper som man lätt skickar ut i onödan..
men ja menar ja tänker skritta mina i ca ett år för att få in takten noga och under den tiden bygga upp muskler sakta..
är de inte bättre att sätta grunderna NOGA?
än att stressa till trav å galopp bara för att de är "roligare"? och sen i framtiden måste jobba med takt osv..?

jag menar de är samma jobb att lära hästen att ridas med sadel som att lära hästen att man faktist inte behöver något som sadel?

Läs den feta stilen.

Många inlägg längre ner skriver du att du ska trida in dina hästar med sadel o träns osv....

Ursäkta. Jag var bara tvungen. I övrigt håller jag med om det de andra har skrivit till dig. Inte konstigt att du får råd om hur DU ska göra när du skriver att du ska göra på ett visst sätt..

men ja menar ja tänker skritta mina i ca ett år för att få in takten noga och under den tiden bygga upp muskler sakta.. är de inte bättre att sätta grunderna NOGA?

Med egen erfarenhet kan jag bara säga att sadel och träns är säkrare när unghästen börja "kunna" själv ,man sitter lättare kvar i lättsits i en sadel ...du lär tugga grus...Men prova!!!:D

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 992
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 919
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar