jag har tänkt på en sak..

Sv: jag har tänkt på en sak..

själv tänker jag rida in killarna på de vis att ja rider barbacka med ev en tjock pad i början.. för att slippa alla små hjälper som man lätt skickar ut i onödan..
men ja menar ja tänker skritta mina i ca ett år för att få in takten noga och under den tiden bygga upp muskler sakta.. är de inte bättre att sätta grunderna NOGA?
än att stressa till trav å galopp bara för att de är "roligare"? och sen i framtiden måste jobba med takt osv..?

Det är DET HÄR jag menade att du skulle ta hjälp med. Har du redan ridit in dina hästar så här, låt säga 2 år, så kan det vara väldigt mycket onödiga problem som måste läggas ned väldigt mycket tid på för att arbeta bort. Du säger själv att "jag tänker" precis som att du bestämt det redan nu och det är o förhandlingsbart. Dessutom nämner du inget om att du alls har någon kunskap om "normal" inridning. Därav mitt kanske rätt drastiska svar ;)

Och jag hävad fortfarande att om du tror att du får ut något av att skritta dina unghäst i 1 år så har du missat en fundamental bit ang inridning. De har de ovanstående svarat väldigt bra på. Bla just det att går hästen bra i trav o galopp så går den bra i skritt.

Men pojk är ett typexempel på att man inte behöver "träna" in saker. Han är knappt riden i skritt mer än för att lära in de enklaste sidförande hjälperna och svag antydan till framdelsvändning som utveckling på det några gånger. Allt för att använda sidförande som lösgörande i travarbetet. När nya tränaren bad oss göra en bakdelsvändning gjorde han i princip helt korrkera bakdelsvändningar i minst 1/4 av fallen - dvs när matte lyckades förbereda och göra rätt :o

Ang en god takt som du pratar om. Alla unghästar jag ridit har trippat iväg utan diekt bra bjudning i början på passen innan de "lärt sig" bjuda fram (det är något man "måste" lära alla hästar, en ärlig framåtbjudning till bettet även på lång tygel, det handlar om ren tydligthet av vilka ramar man har och är ett måste för all fortsatt ridning i en bra arbetsform).

När man däremot fått dem att trava avslappnat och framåtgripande i en bra takt o balans (lättridning stödjer ytterligare den ibland rätt otaktmässiga obalanserade ugnhästen och uppnås endast på ett bra sätt med sadel och stigbyglar), när hhästen söker sig framåt till bettet och kanske börjar frusta avslappnat. DÅ är det heller inga problem alls med skritten, bryt av och testa! Lite drivning behövs ofta men hästen har hittat sin kropp på ett helt annat vis och börjar släppa rörelsen genom hela sin kropp - oxå en förutsättning för en arbetsform.

DÄRFÖR börjar jag med traven så fort det bara går! Jag vill i alla pass efter den rena insittningen (dvs att hästen accepterar ryttaren och hjälperna och inte blir skrämd/spänd) uppnå detta resultat eftersom allt anant arbete är nedbrytande/slitage och ger i princip ingenting (förutom att hästen vänjer sig ytterligare med ryttare, men den vänjer sig dessutom att röra sig FEL med ryttare).

Galoppen tar jag oxå väldigt tidigt just för att avdramatisera. Väntar man länge, månader, kan det bli en sådan stor reaktion på just galopp och fattningar att man får problem med just dessa moment - onödiga problem om man från början lägger in lite galopp som en naturlig del. Jag pratar INTE om att flänga runt i galopp från tredje ridturen varv på varv på en ridbana. Utan att låta unghästen där den bjuder till den slå över i galopp ute i naturen, gärna efter en annan häst om framåtbjudningen inte är befäst/tydlig fårn hästens sida.

Sedan tar det lång tid (mycket stärkande travarbete i korta pass) innan jag gör mer än en fattning i varje galopp/ridpass. Och jag rider fort min 4-åring varannan dag som max, oftare belastar jag inte hans rygg. Men de passen rids han noggrannt och i korrekt form. De andra dagarna arbetar vi med annat, avsuttet.

Pust, nu blev det långt ändå :o Men fråga gärna mer om du ändå inte tyckte jag förklarade varför jag reagerade som jag gjorde :)

Läs den feta stilen.

Många inlägg längre ner skriver du att du ska trida in dina hästar med sadel o träns osv....

Ursäkta. Jag var bara tvungen. I övrigt håller jag med om det de andra har skrivit till dig. Inte konstigt att du får råd om hur DU ska göra när du skriver att du ska göra på ett visst sätt..

altså jag har ridit in innan med sadel osv.. de va de jag tydde på. och förlåt om jag gjort vissa fundersamma/förvirrade nu ser ja själv vad jag skrev skulle skrivit "fudnerar" på att rida in barbacka... men visst

Okej, bra skrivet måste jag säga.
men tyvärr är jag redan medveten :)..

VAD har du förresten emot den traditionella inridningen?

Jag menar då inte avarterna där man "stressar fram" något utan just den långsiktiga plan och uppbyggnad av den unga hästen som ju faktiskt verkar fungera rätt bra?

Vad tycker du ex om Jens Fredricssons - Utbildning av den unga hästen, och dylika litteratur? Gör de fel eller? Jag förstår liksom inte varför du vill göra så som alla påtalar att man inte ska göra, du måste ha jättedåliga erfarenheter av traditionell inridning? Eller varför vill du göra annorlunda?

*nyfiken*

Det är DET HÄR jag menade att du skulle ta hjälp med. Har du redan ridit in dina hästar så här, låt säga 2 år, så kan det vara väldigt mycket onödiga problem som måste läggas ned väldigt mycket tid på för att arbeta bort. Du säger själv att "jag tänker" precis som att du bestämt det redan nu och det är o förhandlingsbart. Dessutom nämner du inget om att du alls har någon kunskap om "normal" inridning. Därav mitt kanske rätt drastiska svar ;)

Och jag hävad fortfarande att om du tror att du får ut något av att skritta dina unghäst i 1 år så har du missat en fundamental bit ang inridning. De har de ovanstående svarat väldigt bra på. Bla just det att går hästen bra i trav o galopp så går den bra i skritt.

Men pojk är ett typexempel på att man inte behöver "träna" in saker. Han är knappt riden i skritt mer än för att lära in de enklaste sidförande hjälperna och svag antydan till framdelsvändning som utveckling på det några gånger. Allt för att använda sidförande som lösgörande i travarbetet. När nya tränaren bad oss göra en bakdelsvändning gjorde han i princip helt korrkera bakdelsvändningar i minst 1/4 av fallen - dvs när matte lyckades förbereda och göra rätt :o

Ang en god takt som du pratar om. Alla unghästar jag ridit har trippat iväg utan diekt bra bjudning i början på passen innan de "lärt sig" bjuda fram (det är något man "måste" lära alla hästar, en ärlig framåtbjudning till bettet även på lång tygel, det handlar om ren tydligthet av vilka ramar man har och är ett måste för all fortsatt ridning i en bra arbetsform).

När man däremot fått dem att trava avslappnat och framåtgripande i en bra takt o balans (lättridning stödjer ytterligare den ibland rätt otaktmässiga obalanserade ugnhästen och uppnås endast på ett bra sätt med sadel och stigbyglar), när hhästen söker sig framåt till bettet och kanske börjar frusta avslappnat. DÅ är det heller inga problem alls med skritten, bryt av och testa! Lite drivning behövs ofta men hästen har hittat sin kropp på ett helt annat vis och börjar släppa rörelsen genom hela sin kropp - oxå en förutsättning för en arbetsform.

DÄRFÖR börjar jag med traven så fort det bara går! Jag vill i alla pass efter den rena insittningen (dvs att hästen accepterar ryttaren och hjälperna och inte blir skrämd/spänd) uppnå detta resultat eftersom allt anant arbete är nedbrytande/slitage och ger i princip ingenting (förutom att hästen vänjer sig ytterligare med ryttare, men den vänjer sig dessutom att röra sig FEL med ryttare).

Galoppen tar jag oxå väldigt tidigt just för att avdramatisera. Väntar man länge, månader, kan det bli en sådan stor reaktion på just galopp och fattningar att man får problem med just dessa moment - onödiga problem om man från början lägger in lite galopp som en naturlig del. Jag pratar INTE om att flänga runt i galopp från tredje ridturen varv på varv på en ridbana. Utan att låta unghästen där den bjuder till den slå över i galopp ute i naturen, gärna efter en annan häst om framåtbjudningen inte är befäst/tydlig fårn hästens sida.

Sedan tar det lång tid (mycket stärkande travarbete i korta pass) innan jag gör mer än en fattning i varje galopp/ridpass. Och jag rider fort min 4-åring varannan dag som max, oftare belastar jag inte hans rygg. Men de passen rids han noggrannt och i korrekt form. De andra dagarna arbetar vi med annat, avsuttet.

Pust, nu blev det långt ändå :o Men fråga gärna mer om du ändå inte tyckte jag förklarade varför jag reagerade som jag gjorde :)

det var svar som dessa jag sökta tack ;)... inte gör si gör så, gör de och de.

altså jag har ridit in innan med sadel osv.. de va de jag tydde på. och förlåt om jag gjort vissa fundersamma/förvirrade nu ser ja själv vad jag skrev skulle skrivit "fudnerar" på att rida in barbacka... men visst

Oki, då är jag mer med :)

Men som jag skrev innan, varför?

För som jag skrev i mitt långa (:o) inlägg så är det ju just takt o balans man arbetar med från allra första början eftersom det är grunden. Det är dock lämpligare att arbeta med den i trav, skritten får man gratis :)

VAD har du förresten emot den traditionella inridningen?

Jag menar då inte avarterna där man "stressar fram" något utan just den långsiktiga plan och uppbyggnad av den unga hästen som ju faktiskt verkar fungera rätt bra?

Vad tycker du ex om Jens Fredricssons - Utbildning av den unga hästen, och dylika litteratur? Gör de fel eller? Jag förstår liksom inte varför du vill göra så som alla påtalar att man inte ska göra, du måste ha jättedåliga erfarenheter av traditionell inridning? Eller varför vill du göra annorlunda?

*nyfiken*

där missuppfattade du mig jag har inget mot den tradiotionella biten bara att jag ser/hör runt omkring mig dem som går rakt på sak och sätter hästen i galopp..
jag har själv ridit in "traditionellt" och att rida in barbacka är bara något jag funderat på och i de första eller andra inlägget råkat skriva "ska" eller liknande men de var en ren miss pga grötögon :p

Men jsut det här med att skritta i 1 år då? Vad fick du det i från? Eller det var kanske bara okunskap om att traven i det allra flesta fall är bättre att arbeta i? Isf förstår jag din tanke :)

Dock kan jag ju tillägga att jag helst sitter in både barbacka och bettlöst. Så enkelt som möjligt vänjer jag min häst vid ryttare och start/stopp/vända hjälpligt i skritt o trav under ett fåtal gånger. Det tvingar mig att från början ha såpass pli på min häst att han inte far runt som en tok och ska busa - då had jag ju åkt av och det vill jag inte.

Men detta är enbart insittning - ingen vettigt ridning/arbetsform fås såhär. Därför går jag snabbt över till sadel och träns när hästen är trygg och kan då direkt börja arbeta med traven på en häst med lugn och positiv inställning till ryttare.

Men jsut det här med att skritta i 1 år då? Vad fick du det i från? Eller det var kanske bara okunskap om att traven i det allra flesta fall är bättre att arbeta i? Isf förstår jag din tanke :)

Dock kan jag ju tillägga att jag helst sitter in både barbacka och bettlöst. Så enkelt som möjligt vänjer jag min häst vid ryttare och start/stopp/vända hjälpligt i skritt o trav under ett fåtal gånger. Det tvingar mig att från början ha såpass pli på min häst att han inte far runt som en tok och ska busa - då had jag ju åkt av och det vill jag inte.

Men detta är enbart insittning - ingen vettigt ridning/arbetsform fås såhär. Därför går jag snabbt över till sadel och träns när hästen är trygg och kan då direkt börja arbeta med traven på en häst med lugn och positiv inställning till ryttare.

Kanske brist på okunskap av de jag läst/hört
Men jag har dock hört att de ska vara väldigt bra för taktern att skritta i ca 1 år. sen om de är sant eller inte visar ju tiden men som sagt "funderade"på de och ni får ju gärna sätta mig på andra tankar om de finns annat som är bättre.

Kanske brist på okunskap av de jag läst/hört
Men jag har dock hört att de ska vara väldigt bra för taktern att skritta i ca 1 år. sen om de är sant eller inte visar ju tiden men som sagt "funderade"på de och ni får ju gärna sätta mig på andra tankar om de finns annat som är bättre.

Du får gärna leta upp källor för det med skritten i 1 år ;)

Däremot så nämner Jens i just den boken ovan iaf att långa skrittrundor på lång tygel är nyttigt. Det löser jag och min häst genom slapptömkörning (i grimma på slaka tömmar) i skog o mark. Nu är vi upp i 2 h på våra rundor, jättemysigt :)

För att sitta på en ung häst så länge är inget att rekommendera.

Jag tycker oxå att det är viktigt att variera. Att utesluta en/flera gångarter längre perioder skulle jag aldrig göra utan att en erfaren tränare jag verkligen litade på starkt rekomenderat det. Däremot ska man anpassa arbetet i de olika gångarterna till vad som passar hästen. Det kan ge så otroligt mycket till de övriga gångarterna.

Senast ändrad:

Ang barbacka vs sadel så tänker jag så här:

Nej, det är inte skadligt att under KORTA stunder sitta/rida på en häst barbacka. MEN - det ÄR skadligt att under LÅNGA stunder sitta på en svagt musklad häst barbacka. Och hur många unghästar har riktigt välmusklade ryggar när det är dags för inridning? Jag tänker då inte riskera min lovande unghästs ryggrad (som är känslig!!) bara för att det ska vara så "naturligt" som möjligt.

Därför är sadeln bra - som avlastning för ryggraden.

En annan aspekt är att hästen ska lära sig bära och arbeta med den utrustning (träns med bett + sadel) som den måste ha på tävling (gäller hästar som ska tävlas i framtiden). Och det är ju så att du enligt TR inte får tävla i någon gren utan utrustning. OK - hackamore o dyl i hoppning, men inte i fälttävlan eller dressyr. Och i samtliga grenar måste du ha sadel.

Ang. hur de gjorde förr i tiden - jo, de red ju in med så lite utrustning som möjligt (typ ett rep i munnen o liknande. Men kan någon verkligen svara på hur bra dessa hästar mådde i tex sina ryggar av att från ung ålder ständigt ridas barbacka? Innan man har vetenskapliga bevis för vad som är skadligt och inte så ska man kanske inte experimentera alltför mkt med den unga hästen.

Senast ändrad av en moderator:

Du sa ju att du skulle rida in killarna barbacka? :o och nu säger du att du inte rider in så, utan att du rider in med sadel? ^o)

Du sa ju att du skulle rida in killarna barbacka? :o och nu säger du att du inte rider in så, utan att du rider in med sadel? ^o)

Altså om du läser hela tråden ser du att jag skrivit fel. att jag funderade på att rida in barbacka!.. :P och jaa, tidigare gångerna jag ridit in har de varit med sadel.

^^, det där med att skritta i ett år låter lite överdrivet men resten låter vettigt ^^, ;P

mi nridlärare har gård med ca 50hästar som hon köper och hyr ut (www.olandsberg.se) hon köper ofta in oinridna hästar då brukar det bli så att min kompis (snart 17år fast väldigt liten och lätt -157cm lång) rider in dem med hjälp av en annan
har hänt att min ridlärare har sagt till dem o sitta upp på den hästen och då har de gjort det coh det har gått finemang inget krångel bara hoppa upp

mer medhjälpare och lite säkrare inrigning var det nrä ardennern och arab/ardennern skulle ridas in men de 2 väger lix 2ton ^^,

har själv ridit in en shettis barbacka bara ett träns inte så svårt bara hoppa upp lite försiktigt o ta det lugnt i början

sen ska jag få rida in en nordsvensk travare nu i sommar med :D hon har ignen sadel äns ;P och desutom är hon ganska nervös av sig

men jag tror att gör man ingen stor sak av att de får något på ryggen så blir det lugnare än om det är 7 miljoner männsikor och grejjer överallt

Jag tycker att både din och din tränares metod verkar rätt riskfyllda. Nog för att man inte behöver göra en stor grej av inridningen, men att bara hoppa upp på en oinriden häst utan utrustning är både dumt och farligt. Det krävs så himla lite ibland för att allt ska gå 100% fel...

En häst som är rädd för utrustningen är inte redo att ridas in, och det tror jag att de allra flesta som rider in hästar är medvetna om. Därför vänjer man de ju vid sadel och träns innan man ens tänker tanken att sitta upp.

Sadeln är till för att göra ridingen bekvämare för både häst och ryttare, och för att utgöra den saknade pusselbiten i passformen mellan dessa. Sadeln hjälper ryttaren att sitta i en position som gör det lätt för hästen att balansera upp den. Så länge sadeln passar är det helt enkelt en fördel att använda den jämfört med att rida barbacka, och man är inte en bättre ryttare för att man låter bli.

Tränset är ett redskap som man använder för att röra vid hästens mun när man rider. Genom att ge den signaler med bettet kan man hjälpa den att forma sin kropp så att den bär sig på ett skonsamt sätt. Man kan komma åt nyckelpunkter som man inte kommer åt med mågot annat, t ex tunga och käkled. Förutsatt att ryttaren kan hantera det så är tränset ett utmärkt verktyg för att hjälpa hästen till en ergonomisk arbetsställning. Därför tycker jag att man ska använda det när man rider in sin häst.

^^, det där med att skritta i ett år låter lite överdrivet men resten låter vettigt ^^, ;P

mi nridlärare har gård med ca 50hästar som hon köper och hyr ut (www.olandsberg.se) hon köper ofta in oinridna hästar då brukar det bli så att min kompis (snart 17år fast väldigt liten och lätt -157cm lång) rider in dem med hjälp av en annan
har hänt att min ridlärare har sagt till dem o sitta upp på den hästen och då har de gjort det coh det har gått finemang inget krångel bara hoppa upp

Jag har ridit och jobbat för samma person. Och ja det är väldigt avdramatiserat men för att hon känner sina hästar väl och dom är välhanterade från marken. Jag red en av hennes unghästar första gången i skogen med två andra hästar. Då hade han aldrig haft sadel innan och aldrig någon på ryggen. Gick superbra. Men absolut inget jag skulle rekommendera någon att göra (jag är lite äldre och klokare nu än när jag var 15-16 år).

Dom flesta hästar jag hjälp henne att rida in har dock ridits in mer traditionellt.

Senast ändrad:

Av säkerhets skäl kanske??
En unghäst kan när som helst få spel och kasta av en och sitter amn där med en halsring så tja lycka till;)

Man får dessvärre ej tävla i bara halsring utan de ska va sadel och träns så därifrån får man jobba med en häst tycker jag.
Sen när hästen väl kan alla hjälper man man läre den att ridas med bara halsring men då kan den ridas med sadel och träns redan=)

Jag red in min häst i bara träns sen red jag barbacka de första gångerna hade ingen sadel i början men så fort den kom så åkte den på.
Jag hade sadel och träns å inge mer..

Ska man behöva slänga på inspänningar och annat trams på en icke helt inriden häst så har man misslyckats rätt bra med inridningen enligt mig!:crazy:

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 992
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 919
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar