Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??

Humelibumlan

Trådstartare
Hon ska praktisera i ett travstall 4 veckor och den söta tjejen iklädd (vad vi antar vara) det senaste modet inom ridningen, väl sminkad och redo att se vad travet går ut på, besvarar vår fråga om tidigare häst erfarenhet med: Jag har ridit i 20-år…

Underbart tänker man direkt, äntligen har vi en person som har erfarenhet och kunskap och som verkligen kan vara en tillgång i stallet!

Men det blir inte riktigt som vi tänkt oss:
Hon kan inte sätta på täcken, det tar 15 minuter att räkna ut vart ”alla” remmar ska fästas, täcket ramlar sedan av medans hon ”longerar” och snurrar hästen ut i hagen..
Att mocka en box tar henne lika lång tid som det tar oss att mocka 7st var…

Hon tittar med avsmak på fortkörningshuvudlaget och frågar om alla remmar… tyvärr lyssnar hon inte på svaret, men hon har väldigt mycket tips och idéer… Om vad som används inom ridsport och som så klart är jätte snällt och bra… i samma anda förklarar hon hur bra Jaktkandar funkar på heta hästar och kombi bett funkar på hästar som lägger tungan över bettet…

Hon ser inte att hästen hon leder in från hagen är halt, däremot skriker hon högt av fasa när hon förstår att vi faktiskt tänker köra en häst som har slagit upp ett litet sår på kotan och att den inte kommer få vila 3 veckor….
Vilket faktiskt hon vet en häst som fick, med samma skada… faktum är att vad som än felas en häst, har hon minsann haft en häst med liknande skador och högt får vi höra vad de gjorde med det stackars kreaturet!

Vi lämnar stallet i 5 minuter och hon ringer och skriker att en häst slagit upp ett stort kött sår och vi måste ringa veterinären… Efter en vansinnes färd till stallet, konstaterar vi att det stora köttsåret är ett litet balltramp som lätt lagas med lite bomull och jodopox..

Vi ska borsta hästar och oavbrutet orerar hon om hästars mugg, små sår… Men hon missar att en häst fått en kraftig böjsena..

Men rida kan hon ju… Det har hon gjort i 20 år… och rida ska hon få…
Snälla som vi är får hon först rida den snällaste av de alla - Pelle!
Men efter en halvtimme har hon förvandlat Filbunken Pelle, till ett studsande, förvirrat nervvrak med ögon liknande flipperspel!
Hästen är ju knäpp förklarar hon, han är totalt skänkel död, kan inte kort trav, går inte i form och fattar inte vänster galopp på volt…
Hon lyssnar inte på oss när vi förklarar att Pelle är en TRAVHÄST som sprungit in 500 000 kronor i just TRAV!
Istället föreläser hon om vilka hjälptyglar, pessoa bett mm som minsann skulle få Pelle i både form och kort galopp!

I slutet av de 4 veckorna sitter hon iklädd sin killes gamla avlagda mjukisar, en tjock 80-tals tröja, osminkad, med avbrutna naglar och valkar i händerna.. Hon förklarar att hon lärt sig mer på 4 veckor i ett travstall än under de 20-år hon ridit på ridskolan och i stora privat stall.. :bow: :bow: :bow:

Varför räknas bara kunskapen i hur länge du ridit? Det säger ju absolut inget om dina hästkunskaper….

Sv: Jag har ridit i 20 år och kan inte ett dugg??

ni har gjort henne en stooor tjänst -nu vet hon hur det är i det "verkliga" hästlivet!! :bow:

Var räknas kunskap i hur länge man har ridit? Inte hos mig iallafall...

Min pappa har inte ridit en häst sedan han var liten och dom red arbetshästarna till hagen, inte min farbror heller... Fast bägge två kan nog räknas som riktiga hästkarlar och kan mer om hästar än dom allra flesta...

Det är väl snarast hos såna som INTE kan så mycket som antalet ridna år räknas, eller?

Förlåt men jag kunde inte låta bli att garva lite under tiden jag läste detta... Hästmänniskor är bland de mest roliga och konstiga människor som finns.... *hihi*
Tur för henne nu kanske, att hon fått se det riktiga hästlivet!!
//Z :bump:

Precis! Håller med på pricken!

Stackars tjej...

Men vägen till kunskap börjar ju med att man inser att man ingenting kan.

Vem ska man tro på tro på tro på när.....sjöng Di Leva.

Det verkar vara vanligt att människor sätter sin tillit (i samtliga hästrelaterade frågeställningar) till människor som har någon utbildning (hippolog) eller tävlat högre klasser.

För min del så anser jag att en påläst nybörjare kan klå elitryttaren i rent teoretiska frågor medan elitryttaren utan diskussion är så mycket bättre i ridning som mer är en fråga om talang.

"Jag är uppfödd med hundar/jag har haft häst i 20år" är ingen garanti för någonting.
Kunskap handlar i grund och botten om ett gediget och helhjärtat intresse - så länge man saknar den biten får man vänja sig vid att många faktiskt både är bättre teoretiskt och praktiskt ...sedan kan man stå där och referera till mångårig erfarenhet, förstaplaceringar i högre klasser eller utbildning -vad hjälper det.

Det bästa man kan göra är att vara openminded - lyssna på både den som rider dåligt och den som rider bra.....sålla, vem av dem kan argumentera för sin ståndpunkt och vilken argumentation låter vettigast? Vilken information är DU villig att ta till dig?

Underbart!!!
Kunskap är ju det man KAN och inte hur länge man har hållt på...Erfarenhet är ju däremot en annan femma, men även om man har lång erfarenhet innom en disciplin så kanske den erfarenheten inte är så mycket att hänga i julgranen på ett annat ställe.

Blev hon fast i travet eller skall hon återgå till sin "skyddade verkstad"??

Magdalena skrev:
Det är väl snarast hos såna som INTE kan så mycket som antalet ridna år räknas, eller?

Gör det?
Är det inte så att man tycker att en person som säger sig ridit i 20 år, bör klara av de enklaste saker när det gäller hantering och sjukvård? Bara att upptäcka att hästen är halt, skadad osv?
Det har man ju lärt sig i ett travstall på mindre än 2 månader...

vilken rolig berättelse!!!

en kvinna som jag var och red hos för några år sedan blev stollig när man man frågade HUR LÄNGE den eller den hade ridit....
"fråga för f**n inte hur LÄNGE dom ridit, fråga hur mycket dom kan istället!!!!"

om man säger att man har ridit i 20 år, kan man antagligen en hel del om själva ridningen, men inte ett smack och sadlar, nosgrimmor, borstar, foder, skötsel, sjukdomar och annat skoj.
när don duktiga ryttaren kommer till stallet är hästen redan färdigsadlad och alla remmar sitter på plats. ut i ridhuset en timme och in i stallet igen. knäpper upp alla remmar några hål så hästen får andas och åker hem och duschar.... jag hatar det!!!!

varför finns det fler ridskolor är hästskolor?
sverige, eller framför allt sveriges hästar skulle må mycket bättre om alla ridskolor förvandlades till hästskolor, men det är väl bara en önskedröm antar jag.....

varför finns det fler ridskolor är hästskolor?
sverige, eller framför allt sveriges hästar skulle må mycket bättre om alla ridskolor förvandlades till hästskolor, men det är väl bara en önskedröm antar jag.....
Det är nog en önskedröm... för de betalar ju faktiskt bara för att rida... all annan lära om hästar är onödigt! :crazy:

Åh vad jag känner igen det där. Hade en kompis för några år sen som helt plötsligt skulle lära sig rida som vuxen. Det är väl helt ok, tycker jag. Men hon var mer intresserad av vilka ridbyxor man skulle ha och om de skulle vara hel eller halvskodda än om hästarna. För mig är det hästarna som är det stora intresset!

När hon hade gått ett antal veckor (eller var det en termin?) hängde jag med en kväll, för skoj skull. Och när hon ber mig hämta grimman så säger jag att ja men den sitter ju på hästen. Tjejen står som ett levande frågetecken och blir sen otålig. Går ut ur boxen och hämtar "grimman" själv. När jag då säger jamen, det där heter grimskaft blir hon sur och tycker skitsamma det var väl inte så viktigt vad grejorna heter! Jag bara häpnar! Hon sa alltså inte fel, vilket man ju kan göra lite då och då, utan hon visste alltså inte vad grimskaft hette!

Jag vet att det är en liten skithistoria, men jag blev så trött till slut. Hon fortsatte tjafsa jämt och ständigt om att ridbyxor tvunget skulle vara helskodda så att man satt bra i sadeln och ville absolut inte lyssna när jag menade på att det viktiga i det sammanhanget var att lära sig rida med en bra sits oavsett vad man hade på sig. Nänä, det viktigaste var helt klart att färgmatcha strumpor och tröja etc! Och vilket märke hjälmen hade... Hästarna var ett bihang. När hon sen började prata om att skaffa egen häst orkade jag inte längre.

Jag ahr träffat liknande hästtjejer....en som hade ridit i 7 år på ridskolan och skulle hyra en häst över sommaren. efter ett tag kommer hon på att häst nog behöver klippa naglarna, de var så långa. Vem gör sånt? undrade hon...
Alltså, man kan rida på ridskola i 100 år men har man inget intresse i att lära sig eller vara med i stallet, så kanman kanske rida men f-n inte nåt om hästar och deras skötsel! På ridskolan i min hemstad red man i ca 6-7 år sen var man fullärd och då var det dax att sluta rida lektion för att skaffa egen häst och börja tävla!
Suck!!

Tänk att jag umgås med både rid- och travfolk, och det skiljer inte mycket i hästkunskapen hos oss (själv är jag ridmänniska) mer än förstås grenspecifika saker.
Känns mest som en "kasta skit på ridfolk-tråd" det här...

sanwan skrev:
Tänk att jag umgås med både rid- och travfolk, och det skiljer inte mycket i hästkunskapen hos oss (själv är jag ridmänniska) mer än förstås grenspecifika saker.
Känns mest som en "kasta skit på ridfolk-tråd" det här...

Då tar du åt dig på fel sätt... Snarare kasta skit på ridskolor som inte har högre krav och ambition på elever!

Sen kan du ju inte jämföra en person som bara rider en häst 2-3 gånger i veckan med någon som jobbar heltid och har 7 olika passhästar dagligen... Det oavsett disiplin..
Kuriosa: Jag umgås oxå med ridfolk och i många situationer skiljer sig kunksap och erfarenhet... av högt logiska förklaringar..

Senast ändrad:

:rofl: Att jag missat denna tråden :rofl:

Då skulle du varit med när Sara"" o hennes pappa kom hit och skulle hyra en häst över sommaren ...hon var JÄTTEDUKTIG deklarerade fadern och hde riditi 4 år....men jag ville inte släppa hästen utan hon fick komma hit o rida så mycket hon ville istället, för jag ville ha koll på min vackra pålle..

Dag ett skulle hon ut på en ridtur och jag skulle följa med med en annan häst, sa till henne att sadla "johan"...hon kommer med sadeln och sätter den BAKOFRAM :rolf: jag trodde faktiskt att jag skulle DÖöööööö *ASG*

Vilken jäkla tur att dom inte fick tag på en häst hon skulle sköta själv den sommarn...men hon kom ghit ändå o red, och jag har så många historier om den sommaren så det finns inte maken........ :rofl:

Sen finns det ju "sjyssta" travtränare också... Min pappa bodde granne med en travtränare som arrenderade pappas hagmark. Glad i hågen knallade jag över såklart, hästgalen 15 åring (kanske yngre?) som gärna ville rida.

Visst fick jag rida! De hittade en sadel och ett par tyglar som knäpptes på ett körhuvudlag. STOOOR hjälm hittade de nånstans i ett skåp också, upp och iväg bara! En bit gick det bra, sen skulle jag passera en hage där en äldre hingst gick som den yngre hingsten jag satt på var livrädd för. Behöver jag berätta vad som hände? Lillhästen blev "jagad" och drog iväg i snabbaste traven jag suttit på, och dessutom kändes det som om han bockade samtidigt (?), satt väl kvar 100m, sen flög hjälmen och så jag efter.

När jag vandrat tillbaka till stallet så gapskrattade travkillarna och tyckte att "oj då, men han var ju inte riden nåt förrut"... Tack för den liksom!

Jag följde med ner till Danmark på lopp också ("vår" häst kom 2a :-) ) och jag var inte särskillt impad över hur den stackars hästen blev omhändertagen under värmningen och efter loppet. Är det vanligt att man ställer in flåsande svettiga hästar i boxen utan att bry sig?

Det tror jag inte var meningen med tråden.
Efter att ha haft egen häst i många år ska det bli så j-la skönt att börja rida 1 ggr i veckan :D

... skrev något här men ids inte diskutera...

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Har ni med hästar som blir som förbytta under pälsbytet vinter/sommarpäls? Min häst har i samband med pälssättningen o fällningen för...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
6 795
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
22 444
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar