Jag har ramlat av igen..

B

Beauty_Boss

.. och det beror ännu en gång på att min ponny är så bakskygg.. Så jag vill ha massor med tips på hur jag ska vänja honom av vid det! :bump:

Sv: Jag har ramlat av igen..

Jag har 2 som är bakskygga, dock av olika grader....

Den ene drar bara rumpan in under sej och den andra svänger runt och ska kika...

Ett tips ja fick var att tömköra mycket, dra släpa eller köra in....:idea:

Valacken har faktiskt blivit bättre genom att få dra släpa....:)

//Domino_s

miljöträning får hästen att vara lugnare och lita mer på dig ;) finns mycket och läsa om du söker på bakskygg ;)

Tack för båda era svar :D Båda ska testas :) (fast miljöträningen är i full gång och han har faktiskt blivit bättre under de 3,5 veckorna jag haft honom=) ):bow:

Efter att ha disskuterat dte här med min mamma kom vi fram till att han nog är med flyckbenägen (??) än bakskygg eftersom han är mer "Oh shit, vad är det som händer??" och sedan rusar iväg. För när jag slänger på täcken bakifrån osv i stallet bryr han sig inte det minsta.
Men det kanske handlar om att han är osäker? För han är lite så när man sitter upp också, men det har blivit mycket bättre nu. Förut stuttsade han iväg, men nu står han stilla, men skakar?
Han är ju trots allt bara riden sedan i maj och har endast varit hos mig i 3,5 veckor och är 5 år.
Är det vanligt bland unghästar?

ett tips är ju att man klappar igenom hästen
varje gång man går förbi, stryck eller klappa hästen lite på rumpan.
du ska kunna strycka/klappa överallt och där du ser att hästen reagrerr vid beröring rör du lite till

Väldigt intressant att läsa!
Har en fjording på foder som är helt sjukt bakskygg.
Går inte ens att rida barbacka på honom för då sticker, verkligen sticker han. Det är bara slänga sig av, jag bara undrar, typ hur kan man göra så att man iallafall kan tömköra utan att han drar in baken och sparkar. Ibland tror jag nästan att han har fått stryk av nån annan ägare, för han är väldigt rädd för spöet också.
Jag vet inte hur han är på sitt gamla ställe, för det är på gotland.
funderar på om det är miljöombytet (Han åker hem på somrarna)
tacksam för svar, :confused:

Fast han är ju inte ett dugg rädd i stallet, så jag tror inte att det skulle hjälpa.. Man kan klappa honom överallt och har har blivit klippt av MKT skramlig klippmaskin och inte rört en fena :)

Min häst kan också vara lite bakskygg. När det kommer nått bakifrån så sticker han iväg. Kan ju säga att jag också har ramlat av några gånger när han stuckit iväg :p Men nu har jag lärt mig ganska bra vad han sticker för.
Men jag brukar rida honom med bomull i öronen så att han inte blir lika känslig för ljuden som kommer bakom honom. Du kanske kan testa det på din häst också.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 433
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
550
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 645
Senast: Rosett
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 396

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka