Jag har provat Montys grimma!

F

Flying High

Hade ett föl som var ohanterat. Hon gick i hagen med mamma o pappa tills för två veckor sedan, då vi skulle hantera henne. Vi har de på lösdrift, hon föddes i sommras.

Damen i fråga visade sig vara stark psykiskt. Det gick inte komma nära henne, om hon inte valde det själv. Så fort hon kollat vad som var på gång så stack hon.

Det blev avvänjning, och försök till att kunna borsta eller bara få henne till att lukta på oss. Hon hoppade ut från boxen vid ett tillfälle, boxdörren ligger på 120, det tog hon stilla stående.

Jag fick hämta stoet o leda in de igen i boxen, stoet fick gå ut i hagen igen.

Sen skulle hon ledas, jag visste inte hur, för det var is överallt. Men så hade jag tillfälle att prova Montys grimma.....

Jag la på den höll i grimskaftet, öppnade boxdörren o väntade på det värsta. Hon stod o tittade......väntade...... sen tog hon värsta skuttet ut, men stannade! När vi kom igång försökte hon dra iväg två gånger, men jag höll bara i grimskaftet, utan att behöva ta i. Hon gav upp!!!!!!:confused:

Jag har åkt efter många hästar helt i onödan. Hur kan grimman vara så effektiv??? Har ni problem med att leda hästar, eller att de stegrar sig, backar för något så försök att få möjlighet till att prova grimman..... Ett tips bara!
Jag är fortfarande snopen, fast med en lydig ettåring!:D
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Är det Monty Roberts Dually Halter du menar?
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Finns det nån liten bild kanske? Kan ingeting om föl och sånt men läste och skulle va kul å se på bild hur de funkar lixom :idea:
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Låter ju bra om grimman fungerar, men varför har ni inte brytt er om att hantera henne tidigare och sluppit allt trassel?:confused:
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Mia_R skrev:
Låter ju bra om grimman fungerar, men varför har ni inte brytt er om att hantera henne tidigare och sluppit allt trassel?:confused:
Min tanke också:confused:
Hur har ni kunnat verka henne m.m. om ni inte kunnat röra henne?
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Grimman funkar bra tack vare bra konstruktion som fööljer fysikens lagar bra :D

Jag gillar också grimman :p
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Mount Never Rest skrev:
Min tanke också:confused:
Hur har ni kunnat verka henne m.m. om ni inte kunnat röra henne?

Precis va jag tänkte skriva, nu har jag inte fött upp något föl själv då;) Men jag skulle vilja hantera de från början, dels för att allt skulle gå lättare, och för att man ska kunna verka m.m. Plus att jag tycker det är viktigt att fölet ska kunna undersökas av t.ex. veterinärer vid olika ev. skador.
Köpte själv en ohanterad shettis (5-6 mån) för nån månad sen och hittade hålväggar hos honom, vad hade hänt om han stått ohanterad ännu längre?
Och vad menar du med att hon visade sig vara psykiskt stark för att hon inte ville komma nära, det är väl inte särskilt konstigt att hon inte ville de om hon i huvudtaget inte var hanterad?
Skönt att grimman finkade bra iaf:) Finns någon bild så man kan få se hur den ser ut och funkar för oss som ite har så stor koll:o

(själv leder ja min bäbis med grimman runt halsen, ok, ok jag vet, onödigt skryt, men ja måste ju få säga de till nån:p )
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Skönt att grimman finkade bra iaf Finns någon bild så man kan få se hur den ser ut och funkar för oss som ite har så stor koll
Om det är grimman som cafu skrev så ser den ut så här: Bild, verkar vara en smart princip:idea: Samma effekt som om man lägger kedjan över nosen men mycket mjukare:D
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Så bra att den funkade, den ser väldigt bra ut för hästar som är svåra och hantera. Och hingstar verkar den ochså passa till, men man kanske ska ha kedja på dom istället??:confused:
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Och så ger den eftergift bättre och personligen tycker jag man kan "ta igenom" hjälper bättre med Duallyn än med kedja över nosen. Grimman sitter liksom väldigt stabilt. Det blir inget ryck över nosen, men om de går emot trycket man ger, så smiter den åt ordentligt. Dock verkar de inte tycka den är obehaglig. Min suckar ordentligt när kedjan åker på, men Duallyn verkar hon tycka är ok. Inte bra, men ok. Och så verkar hon tycka om att man får så bra kontroll över henne i den, då slappnar hon av och känner sig trygg.

Har bara använt den ett par gånger, men ska definitivt fortsätta.
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Jag har provat Montys grimma (lånat av min polare), samt använt en "be nice" grimma till min ena pålle. Kanon att ha när man ska lasta en besvärlig häst som min ena. hsäten kan inte komma på ett enda knep för att komma undan verkan från grimman, förutom att gå framåt.
Hon lärde sig det väldigt fort.
Ingen annan metod har fungerat med denna hästen vid lastning.
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Zenith skrev:
Och så ger den eftergift bättre och personligen tycker jag man kan "ta igenom" hjälper bättre med Duallyn än med kedja över nosen. Grimman sitter liksom väldigt stabilt. Det blir inget ryck över nosen, men om de går emot trycket man ger, så smiter den åt ordentligt. Dock verkar de inte tycka den är obehaglig. Min suckar ordentligt när kedjan åker på, men Duallyn verkar hon tycka är ok. Inte bra, men ok. Och så verkar hon tycka om att man får så bra kontroll över henne i den, då slappnar hon av och känner sig trygg.

Har bara använt den ett par gånger, men ska definitivt fortsätta.
Egentligen skulle man kolla mera på dessa grimmor! Kan ju vara intressant om kille visar sig fortfarande vara svårlastad (men jag tror att det har gått över:crazy: ), då jag inte gillar kedjan...
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Kedjan ger ofta ett negativt intryck på hästen. Men Dually-grimman är bara väldigt stadig och smiter åt, fast på ett trevligt sätt. Grejen är att den är såpass kraftig att hästen inte kommer därifrån, du blir väldigt stark i den. Samtidigt gör den inte ont eller kan skada hästen.
T.ex. kedja under hakan eller Be Nice-grimma (huvva :crazy: )ger en "snar-effekt" och det kan uppfattas som obehagligt av många hästar. Men något sådant har inte Dually-grimman.

En sak som är viktig att tänka på dock är HUR man använder den. Lär av någon som hållt på ett tag, för annars kan hästen tycka den är obehaglig, men ffa för att du ska ge dina signaler så tydligt som möjligt.
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Man ska använda sin utrustning rätt så att ingen skada sker. Ex Be nice grimmorna. Jag tycker den är suverrän! Ex vill inte hästen gå fram så lägger jag ett lätt tryck på grimman, som trycker runt nosen och bakom öronen, hästen går fram och trycket försvinner.
Samma effekt blir det på Montyhs grimma, bara dett att det blir ett tryckt på nosen.
Självklart kan Montys grimma ge som du beskriver "snar-effekt", precis som de andra grimmorna.
Samt att det ger ett viss obehag, det är det som är meningen! Hästen känner lite obehag, men så fort den gör som den ska så lättar trycket, obehaget förvinner och det blir som belöning för hästen.
Det är den funktionen alla dessa special grimmor har, och det kommer man inte undan hur du än använder grimmorna!

Som du själva skriver att man ska tänka på HUR man annvänder sin utrustning, kan man inte så ska man inte annvända det. Gäller all utrustning. Och får man en snar-effekt så har man använt det på fel sätt.
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Och får man en snar-effekt så har man använt det på fel sätt.
Det är de jag upplever med en kedja under hakan! Jag tycker inte att det ger eftergift nog fort och ibland tycker jag inte ens att det ger någon eftergift alls:confused:

Nåja, jag måste verkligen nå testa att lasta killen för jag hoppas att våran relation har blivit så pass stark så att vi klarar det utan hjälpmedel...
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Varför inte hantera fölet från början och slippa ta till massa hjälpmedel för att man helt plötlsigt upptäckt hur stark den där ohanterade åringen faktiskt är
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Jag har hanterat min fölis från dag 1 och hon är jättetrevlig å rar men kan få totalfnatt ibland och bli kanonstark:crazy: ska nog ta en titt på ovanstående grimmor, för det är inte kul när man inte har nått att sätta emot utan flyger som en grylapp efter damen i fråga :devil:
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Mount Never Rest skrev:
Om det är grimman som cafu skrev så ser den ut så här: Bild, verkar vara en smart princip:idea: Samma effekt som om man lägger kedjan över nosen men mycket mjukare:D

Jag har rätt stor erfarenhet av denna grimma och den är överlägsen och har defenitift INTE samma effekt som om man lägger en kedja över nosen.

Lägger man en kedja över nosen så är man nog tvungen att fästa kejdan ngn stans på andra sidan av grimman(ofta görs det i motsvarande sidas sido ring eller ännu värre helt runt hosen och fästs i ledarringen på undersidan av grimman. Det tryck som då uppstår kommer att ske på ett helt annat sätt med en panikkänsla för många hästar än vad Montys Dualty Halter gör då den är helt fritt löpande genom båda sidoringarna på grimman och det tryck som då uppstår med den kommer inte att ge det draget på motsatta sidan som en fäst kedja gör.

Jag har aldrig fattat dom som använder kedja som ledhjälp då jag sett alldeles för många olyckor samt att många hästar av ngn oförklarlig anledning blir jättespända när dom hör kedjan skramla.

Bilden är just en Dualty halter men bilden är inte bra då grimman på bilden är fel anpassad på hästens huvud och kan i detta fall vara rent skadlig för hästen då den sitter för lågt. Som med alla hjälpmedel så är dom i rätt händer en stor tillgång men i fel händer rent livsfarliga.

Monty har tagit fram en demonstrationsvide (dvd) som säljs tillsammans med denna grimma enbart för att den inte skall brukas på fel sätt och jag fattar ju inte varför man inte först tar reda på hur den skall användas samt tillpassas INNAN man börjar använda den på hästen.

Jag gillar den verkligen då vi även brukar börja tömköra in våra hästar med den grimman samt har den ofta vid tömkörning även på dom älder vilket dom gillar då dom slipper arbeta med bett i munnen. Den är oxå kanon att rida med om man har tillfälliga tandproblem eller övrigt munproblem på ngn häst. Har själv av ren nyfikenhet hoppat ett par lämpliga hästar enbart med Dualty Halter och det funkade jättebra, dock skulle jag inte våga göra det i högre klass än 1.20.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Polgara skrev:
Jag har hanterat min fölis från dag 1 och hon är jättetrevlig å rar men kan få totalfnatt ibland och bli kanonstark:crazy: ska nog ta en titt på ovanstående grimmor, för det är inte kul när man inte har nått att sätta emot utan flyger som en grylapp efter damen i fråga :devil:

Gör det!!! en sak är säker du kommer inte flyga som ngn grytlapp längre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Hejsan!

Har inte någon större koll på Montusgrimman, men påminner den inte av repgrimman?!Eller är jag ute och cyklar... :confused:

Har inte hållt på med repgrimma heller, så kan vara snäll och berätta skillnaden??

Jag har en åring som är hanterad från 1 dag men inte förrän hon va 1 månad hade hon grimma på sig. Hur som helst utan att (skryta) går hon väldigt bra att leda. Men som alla andra "barn" så kan hon bli lite busig, och stark. Jag vill inte he på kedja och och men jag vill inte heller stå och "ryka" i henne när hon är busig/stark. Vi poängterar att det är inte är alltid som hon busar/blir stark när vi är ute på promenader, men när hon gör det är det inte speciellt roligt eftersom matte (jag) inte är speciellt stor och hon blir allt starkare.

Tro ni att montys grimman skulle fungera eller repgrimma??

Alla tips och råd är välkomna :bow:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 267
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 309
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp