Jag har provat Montys grimma!

Sv: Jag har provat Montys grimma!

kexet01 skrev:
Jag vill inte he på kedja och och men jag vill inte heller stå och "ryka" i henne när hon är busig/stark.

Tro ni att montys grimman skulle fungera eller repgrimma??

Alla tips och råd är välkomna :bow:

Jag blir hysterisk när jag ser folk som rycker i grimskaftet och det blir hästen oxå!!! Alla hästar går naturligt IFRÅN smärta och rycker du den i fram så slänger den sig bak, klappar du till den bak så slänger den sig fram. Jag förstår inte varför denna enkla naturliga reaktion skall vara såååå svår att förstå sig på.

Som jag förstår det så finns det olika typer av sk repgrimmor så jag avböjer att komentera dom(eller den)

Poängen med Montys Dualty Halter är att du som ledare skall under inga omständigheter rycka i grimman eller grimmskaftet utan det är hästen själv som utifrån sina "utflyckter" själv skapar rycket
och det upptäcker dom väldigt snart att det är jävligt obehagligt. Själv behöver du bara vara helt passiv i handen och tro mig, så smarta är dom att dom väldigt snart förstår att det är mkt mer obekvämt att försöka springa i från dig än att utan massa ryck o slit hålla sig bredvid dig.

Min galoppis som för ett år sedan helt omöjligt gick att leda utan både stigbett, fem meters lina,hjälm och skyddsväst då hon kom till stallet från auktionen som 1,5 åring och är en riktig liten "pissemärr"(läs stenhård men gudomlig) och snabbt fick namnet "humen killermaschine" slet som en galning vilt frustande och skakande med huvudet i hela 4 minuter hela vägen ner från walkern över gårdsplan första gången hon fick Dualty Haltern på sig innan hon förstod att hon hela tiden stred emot sig själv. Själv gjorde jag ingenting mer än att noga studera hennes naturliga beteende med en bestämd ledtygel längd på 3 meter.

Jag ångra än i dag att denna episod inte dokumenterades så alla kunde få ta del av hur otroligt effektiv samt skonsam denna Dualty Halter är men ogjort är gjort.

Jag förespråkar inte Montys Dualty Halter för att han skall tjäna mer pengar (han har så det räcker) utan enbart för att den dels är så användbar i flera fall samt att om man använder den rätt och inte "lägger sig i" tillåter hästen att på ett mjukt naturligt sätt själv få lösa sina problem.
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Håller absolut med!
Har en herre med mycket egen vilja och som älskar att testa sig fram här i livet. Lastning är ett sådant moment, då han inte helt självklart accepterar att jag ber honom gå in i transporten. Eftersom han inte är rädd för transporten, utan bara väldigt envis och vill själv bestämma när han ska gå in i transporten. Lastades tidigare med repgrimma, något som funkade ganska bra, bortsett från att han snart, smart som han är, insåg att om han ryckte huvudet rakt bakåt hade matte inte en chans, eftersom han är så pass stark i nacken. Fick låna denna grimman och vilken skillnad.

Han lär sig fort att han enbart kämpar mot sig själv, även och han stundtals fortfarande testar vem det är som bestämmer :angel:
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

hovis skrev:
Jag blir hysterisk när jag ser folk som rycker i grimskaftet och det blir hästen oxå!!! Alla hästar går naturligt IFRÅN smärta och rycker du den i fram så slänger den sig bak, klappar du till den bak så slänger den sig fram. Jag förstår inte varför denna enkla naturliga reaktion skall vara såååå svår att förstå sig på.

Till mitt försvar, jag menade INTE att jag RYCKER och SLITER i min åring... Då missförstod du mig. (Eller så utrykte jag mig dåligt) Jag vet mkt väl att hästen ryggar ifrån om man rycker i den ect. Jag skulle aldrig i mitt liv SLÅ eller RYCKT i mina hästar. De jag menar är att hon har IBLAND (inte alltid) gått åt ett helt annat håll än det håll jag vill gå och jag lovar dig att hon ÄR stark och jag är väldigt liten (1.50 trots mina 27år, och väger under 40 kg) så jag lovar dig att för mig kan en halvblods åring bli STARK. Eftersom jag är liten och inte har muskler eller vikt nog att stå emot när hon drar iväg, behöver jag alltså ett hjälpmedel inte för att bestraffa utan för att jag som ledare inte ska behöva åka efter hästen...

Hoppas att du/ ni förstår vad jag menar. När man inte är stark nog att stå emot med egen vikt/kraft så behöver man hjälp för att inte hästen ska ta över kommandot och göra precis som den vill. Ingen hästägare vill ha "olydiga" hästar (läs hästar som går dit den vill och inte lyssnar på den som leder) Men ahr du något annat förslag på hjälpmedel för att hon inte ska bli för stark... (tänker på framtiden) om jag låter henne få gå dit hon vill nu ( för att jag inte orkar hålla emot) hur ska hon då bli när hon blir äldre??

//J
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

kexet01 skrev:
De jag menar är att hon har IBLAND (inte alltid) gått åt ett helt annat håll än det håll jag vill gå och jag lovar dig att hon ÄR stark och jag är väldigt liten (1.50 trots mina 27år, och väger under 40 kg) så jag lovar dig att för mig kan en halvblods åring bli STARK.
//J

Jag förstår precis vad du menar då jag inte är så där "jätte" mkt större än vad du är, bara "gammlare". Även en ohanterad envis shettis kan utöva kast med liten hovis.:cry:

p.s. :rofl: :rofl:

Är du med på vad jag menar???;)
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

japp jag förstår precis vad du menar...:) :bow:

Men så länge hästarna är "välhanterade" känns det inte som något hinder att vara liten. Men när hästarna (oavsett stl) sätter tjursidan till, är det lätt att man åker med av bara farten.

Men ajghar haft tur och har haft snäll hästar... eller det kan vara för att jag ledtränar dom så pass mkt att de blir van med att jag är kort och inte drar iväg med matten :)
/J
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

hovis skrev:
Jag har rätt stor erfarenhet av denna grimma och den är överlägsen och har defenitift INTE samma effekt som om man lägger en kedja över nosen.

Lägger man en kedja över nosen så är man nog tvungen att fästa kejdan ngn stans på andra sidan av grimman(ofta görs det i motsvarande sidas sido ring eller ännu värre helt runt hosen och fästs i ledarringen på undersidan av grimman. Det tryck som då uppstår kommer att ske på ett helt annat sätt med en panikkänsla för många hästar än vad Montys Dualty Halter gör då den är helt fritt löpande genom båda sidoringarna på grimman och det tryck som då uppstår med den kommer inte att ge det draget på motsatta sidan som en fäst kedja gör.

Jag har aldrig fattat dom som använder kedja som ledhjälp då jag sett alldeles för många olyckor samt att många hästar av ngn oförklarlig anledning blir jättespända när dom hör kedjan skramla.

Bilden är just en Dualty halter men bilden är inte bra då grimman på bilden är fel anpassad på hästens huvud och kan i detta fall vara rent skadlig för hästen då den sitter för lågt. Som med alla hjälpmedel så är dom i rätt händer en stor tillgång men i fel händer rent livsfarliga.

Monty har tagit fram en demonstrationsvide (dvd) som säljs tillsammans med denna grimma enbart för att den inte skall brukas på fel sätt och jag fattar ju inte varför man inte först tar reda på hur den skall användas samt tillpassas INNAN man börjar använda den på hästen.

Jag gillar den verkligen då vi även brukar börja tömköra in våra hästar med den grimman samt har den ofta vid tömkörning även på dom älder vilket dom gillar då dom slipper arbeta med bett i munnen. Den är oxå kanon att rida med om man har tillfälliga tandproblem eller övrigt munproblem på ngn häst. Har själv av ren nyfikenhet hoppat ett par lämpliga hästar enbart med Dualty Halter och det funkade jättebra, dock skulle jag inte våga göra det i högre klass än 1.20.
Tack för ett ordentligt svar:bow:
Nu förstår jag lite bättre hur grimman fungerar (har ju aldrig sett en sådan förut;) )
Jag vet inte om jag någonsin kommer att köpa en, men det verkar lite intressant. Det är så synd att han (troligtvis) är tjurig vid lastning, för allt annat går ju så bra. Tömkörning m.m. gör vi alltid i vanlig grimma, vi har aldrig behövt några hjälpmedel förutom vid lastning....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Flying High skrev:
Hade ett föl som var ohanterat. Hon gick i hagen med mamma o pappa tills för två veckor sedan, då vi skulle hantera henne. Vi har de på lösdrift, hon föddes i sommras.

Damen i fråga visade sig vara stark psykiskt. Det gick inte komma nära henne, om hon inte valde det själv. Så fort hon kollat vad som var på gång så stack hon.

Det blev avvänjning, och försök till att kunna borsta eller bara få henne till att lukta på oss. Hon hoppade ut från boxen vid ett tillfälle, boxdörren ligger på 120, det tog hon stilla stående.

Jag fick hämta stoet o leda in de igen i boxen, stoet fick gå ut i hagen igen.

Sen skulle hon ledas, jag visste inte hur, för det var is överallt. Men så hade jag tillfälle att prova Montys grimma.....

Jag la på den höll i grimskaftet, öppnade boxdörren o väntade på det värsta. Hon stod o tittade......väntade...... sen tog hon värsta skuttet ut, men stannade! När vi kom igång försökte hon dra iväg två gånger, men jag höll bara i grimskaftet, utan att behöva ta i. Hon gav upp!!!!!!:confused:

Jag har åkt efter många hästar helt i onödan. Hur kan grimman vara så effektiv??? Har ni problem med att leda hästar, eller att de stegrar sig, backar för något så försök att få möjlighet till att prova grimman..... Ett tips bara!
Jag är fortfarande snopen, fast med en lydig ettåring!:D
Hej!
Bra tips!!Jag ska nämligen gå och se Monty i Linköping i maj och jag tänkte köpa en Dually-grimma där men var lite osäker på om det skulle funka(jag har nämligen en svårhanterlig tinker som jag ska använda den på)

//Poco
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Hej!
Bra tips!!Jag ska nämligen gå och se Monty i Linköping i maj och jag tänkte köpa en Dually-grimma där men var lite osäker på om det skulle funka(jag har nämligen en svårhanterlig tinker som jag ska använda den på)

//Poco

ska oxå dit till Linköping i maj å kolla på honom! :D
Läääängtar så till dess! har du biljett till x-tra timmen före oxå?

:banana:
 
Sv: Jag har provat Montys grimma!

Hejsan!

Har inte någon större koll på Montusgrimman, men påminner den inte av repgrimman?!Eller är jag ute och cyklar... :confused:

Har inte hållt på med repgrimma heller, så kan vara snäll och berätta skillnaden??

Jag har en åring som är hanterad från 1 dag men inte förrän hon va 1 månad hade hon grimma på sig. Hur som helst utan att (skryta) går hon väldigt bra att leda. Men som alla andra "barn" så kan hon bli lite busig, och stark. Jag vill inte he på kedja och och men jag vill inte heller stå och "ryka" i henne när hon är busig/stark. Vi poängterar att det är inte är alltid som hon busar/blir stark när vi är ute på promenader, men när hon gör det är det inte speciellt roligt eftersom matte (jag) inte är speciellt stor och hon blir allt starkare.

Tro ni att montys grimman skulle fungera eller repgrimma??

Alla tips och råd är välkomna :bow:

Jag tror att båda fungerar,:smirk: men personligen så tycker jag att det är lite överreklamerat med "Montys grimma". Jag påstår inte att den inte fungerar, det gör jag inte, men repgimman är inte sämre bara för att den är billigare.:p Men vi har väl alla olika smak ?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästhantering Varning för långt inlägg: I somras gick min 11-åriga valack ihop med ett 4-årigt sto på sommarbete. I början gick han mest undan när hon...
Svar
14
· Visningar
2 267
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
5 309
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp