Vettigt inlägg helt klart!!!
1:an är ngt klurig, men mina doggs drar så fort de ser en vattenslang. Du kan ju ha en vattenpistol av "monstervarianten" (typ 1 meter lång, finns att köpa i de flesta leksaksaffärer), så är du alltid redo och kan sikta på långt håll. Smällare hade inte hjälpt mot jakthund, smällandet gör bara att de dras ännu mer dit... En ngt uppnosig skylt är alltid bra, en "vanlig" skylt bryr sig folk inte om..
2:an: införskaffa modell "liten" i vattenpistol och dra fram ur fickan så fort jycken närmar sig. Longerpisk och en snärt på rumpan kanske skulle sitta fint
3:an Eftersom jag är ägare av en drivande hund och en kattätande rymmande labrador så är det jag som är typ hundägaren här
För det första hade inte dina katter överlevt om min labbe kommit lös... För det andra får en liten drivande hund plats under tråden vid riktig otur... Vi kan göra en affär med att du får låna min hundhatande häst
Seriöst så skulle jag faktiskt prata med hundägaren. Det händer att hundarna kommer bort under våra jakter, de går på bakspår och kalla spår och är helt plötsligt borta... En vettig hundägare letar då genast upp sin hund och lägger ut jacka eller liknade där man släppte hunden. Sedan kör man runt och letar, ringer polisen och lämna sitt nummer och identitet på hunden...
Tyvärr verkar inte detta vara en sådan ägare (vi är ju himla rädda om våra hundar).
Prata med honom och förklara läget, han kommer aldrig förstå det med fölet, så spä istället på med hur mycket hästarna är värda och att du kommer gå till domstol om hans hund orsakar skada på dina hästar och kreatur. KRÄV att han ska ha mobilen på under jakt (jag har ALLTID det) och berätta att om inte du kommer och hämtar din hund fort som attan nästa gång så får du hämta den i en sopsäck...
Skäms för att tillhöra de jagande hundfolket när man ser exempel som han.. Jag har själv en skoputsare som aldrig går längre än 100 meter från mig under jakt, men så har jag nog tränat åtskilliga timmar mer än vad han har... (dessutom jagar hans hund annorlunda)
Men berätta om du skjuter den... Vi hade en urtrevlig, lydig och vacker hanhund på vår jakt som gick på blodspår mitt under jakt, korsade en mindre väg och blev påkörd... Fortsatte åt andra hållet mot husse men drunknade i en bäck på tillbakavägen (han orkade inte stå emot strömmen pga de inre skadorna). Där låg han i tre veckor och den stackars ägaren letade natt och dag... Tänk om bilföraren kunde berättat att han hade kört på honom, så hade vi kanske kunnat rädda honom...
Så alla är inte avskyvärda
Vi är rätt snälla ändå
//E