Jag har med problem!

G

gumsigullan

Har köpt en näst intill ohanterad fjording på 4 år som tror att hon bestämer.. :crazy: insåg inte att hon behövde börjas om med som hon vore ett litet föl när jag köpte henne, kan nu iallafall lyfta hovarna och stanna henne när jag leder henne in från hagen.
¨Hon är pigg och framåt att rida "snäll" på alla sätt att sitta på. Men nu till mitt stora problem hon lägger sig ner och börjar rulla när jag sitter uppe på ryggen,oftast när hon börjar bli lite varm. någon som har varit med om detta ? tips? :confused:

Sv: Jag har med problem!

Jadå, jag hade också en Fjording. Hon la sig ner innan jag hann blinka mitt i ett gyttjigt kärr och rullade sig och det gick jättebra fast husse satt på ryggen. :eek: Gissa hur vi såg ut sen? Hon kom även in i huset och hälsade på och kunde smita in på sommaren när det var för varmt ute och lägga sig och sova på vardagsrumsmattan framför tv-n. :d En Fjording är en korsning av Labrador och Golden, så är det bara. Det går inte att låta bli att älska dom. :love:

Hahahahaha gisses vad jag skulle bli förvånad om min häst låg på vardagsrumsmattan när jag kom in!! :rofl: :bow:

du kanske får duscha o schamponera henne några ggr...förmodligen börjar det klia på henne när hon blir varm........4 års gammal skit o stöv i pälsen....huuua...

Tronspira skrev:
Hahahahaha gisses vad jag skulle bli förvånad om min häst låg på vardagsrumsmattan när jag kom in!! :rofl: :bow:
Har man en fjording så slutar man förvåna sig över det mesta, har du inte hört att alla säger " hem och ta in hästen"? :angel: Mina andra pållar har också varit inne och hälsat på vid ett flertal tillfällen. :)

Idag när jag skrittat min fjordkorsning i drygt en timme tyckte hon att hon blev lite svettig och lade sig för att rulla. Med mig på ryggen. Jag fick hoppa av när hon låg ner och dra henne upp. Heja.

Skönt att man inte är ensam..
Har ridit fjordingar i många år i omgångar på olika som sagt man får uppleva det mesta. Men just detta har jag inte uppleft förut.

Finns inte mycket att göra åt detta?? Mer än ett bad som kommer utföras ordentligt Men måste nog invänta varmare väder först.?

En 4-årig korsningsponny som hyrde plats här för några år sedan lade sig ofta ner och rullade med ryttare och allt.
Vet fick kolla över hästen för att se om det kunde bero på att hon hade ont någonstans, men det var snarare något hon gjorde för att slippa ridas.
Hon gjorde det aldrig om dom red tillsammans med nå´n annan, men nästan alltid om dom red ensamma. Ägaren fick jobba mycket med det här, och lyckades tillslut få bort ovanan.
Hon hade en medhjälpare som gick bredvid och gick på hästen riktigt hårt med pisken under magen när hon försökte lägga sig ner, och gav henne en massa äpplen när hon gjorde rätt. Efter att ha förstört sadeln övergick hon till att rida barbacka, för ekonomins skull.
Jag vet inte om detta är häst-psykologiskt rätt, men det funkade för henne.
Även om det nu kliar så kan man ju inte låta skrället rulla sig med ryttare på ryggen. Det kan gå riktigt illa om man blir klämd.

Om hon rullar för att hon är varm så kan du försöka klippa henne så hon inte behöver dra på så mycket päls.

Jo man är ju rädd att bli klämd detta har hänt ute i skogen, där är underlaget inte så skönt för ryttaren. Mjukare var det i ridhuset.!!

Har också tänkt på klippning, men funderat på om hon gör så för att slippa ryttaren då funkar inte klippning.

Hon har aldrig fått lära sig att vi är i högre rang än hon. Tror att det är hon som bestämer. Hon har börjat att förstå att det inte är så.

Jag ville ha en fjording för att de är som de är.
Jag har ramlat av hästar på alla möjliga vis i olika situationer men aldrig förr rullat av :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Hade en ponny (INTE fjording) som också helt sonika la sig ner när det inte passade honom: Det knäcktes ett antal sadelbommar under hans rullande med sadel *morr*

När jag var HELT säker på att han BARA gjorde det för att jävlas så satte jag hårt mot hårt och släppte alla mina normala åsikter och såg helt enkelt till att lägga sig var det mest obehagliga han kunde göra ftersom man fick spöli kubik då. Är eg inget jag rekommenderar men det var verkligend et sista jag hade att prova. Han slutade efter ett tag rulla med mig, men la sig glatt när det kom upp andra ryttare (dvs han utnyttjade det om han kunde).

Jag minns en gång när jag har skrattat så jag RAMLAT AV en häst. Kompisen red 'rullponnyn' och jag red min andra ponny. 'Rullponnyn' la sig, och vägrade röra sig ur fläcken. La sig och sträckte ut sig på sidan och lekte död. Kompisen stod handfallen, och bara tittade på honom, då öppnar ponnyfan ett öga, ser att vi inte gått, stänger ögat och börjar SNARKA (på låtsas). Där skrattade jag så jag ramlade av min ponny..

gumsigullan skrev:
Hon har aldrig fått lära sig att vi är i högre rang än hon. Tror att det är hon som bestämer. Hon har börjat att förstå att det inte är så.
Vad skönt. Då är ni på rätt väg. :banana:
Tjejen som hade ponnyn här hade gett sig f*n på att inte ge sig, och det gav ju resultat tillslut.
Ibland hade hon nästan ridit klart när den rullade, och då blev hon ju tvungen att rida ett tag till, för att "vinna". Hon red lite till och skulle just sluta när den rullade igen, och så höll dom på. Jag har kokat mängder av kaffe till den tjejens mamma som väntade på att kunna åka hem. :D

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 151
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka