Jag har köpt mig 2 Fjordingar, behöver tips om man klipp

N

Natali

Jag har köpt mig 2 Fjordingar :) Jippi, men nu är det så att bägge har lång man. Vet att jag kan klippa deras man i olik design och vill gärna se era bilder (ni som är ägare till en Fjording) hur ni har klippt era hästars manar. Bilder tack :bow:

Sv: Jag har köpt mig 2 Fjordingar, behöver tips om man klipp

Synd du missa bozz, han var 3a i torsdags :angel:
Men en fjording eller 2 kan ju oxå var kul... ;) :p

Hejsan, ja det var det :cry: - men jag fick ett bra erbjudande och kunde inte tacka nej. :) När jag satt och räknade på tull och moms så blev det allt för dyrt också - tänkt Norge ska lägga på 5000.- extra upp på köps summan (slaktvärdi)!! + lägga på 25% moms av köpssumman + 5000.-, blir mkt pengar av det tyvärr. Men men nu har jag 2 Fjordingar + min Nisse som är Franskt Vbl då :)

Har ingen bild men jag rekommenderar en mkt bra sax och övning för att få till manen. Själv har jag provat allt från vanlig kontorssax till Häcksax (!) men kommit fram till att det som är bäst till min fjording som har en rejält tjock man är en gammal hederlig fårsax! Har även märkt att alla hårstrån inte växer hela tiden och det gör att man kan se som en svag rand i det vita där manen var klippt gången innan så det brukar bara vara att köra längs den!(Förutsatt att man var nöjd senaste gången)
Håll efter manen och klipp hellre lite och ofta än sällan och rejält för när manen blir nedtyngd av snö och regn är det lätt att den lägger sig ut åt sidorna när det blivit lite för lång.

Tack för tipset :bow: , deras man är låång nu, ligger ned på båda sidorna och jag vill inte sätta igång att klippa till dem fort och så blir allt fel lixom. Men en fårsax ja, kanske jag ska köpa in det med en gång (hämtar hem dem nästa vecka :) ).

Natali skrev:
Hejsan, ja det var det :cry: - men jag fick ett bra erbjudande och kunde inte tacka nej. :) När jag satt och räknade på tull och moms så blev det allt för dyrt också - tänkt Norge ska lägga på 5000.- extra upp på köps summan (slaktvärdi)!! + lägga på 25% moms av köpssumman + 5000.-, blir mkt pengar av det tyvärr. Men men nu har jag 2 Fjordingar + min Nisse som är Franskt Vbl då :)
Oj, altså det där med 5000,- är det vid import från Norge till Sverige eller? tur att det blev Danmark för mig i så fall :D

Hur som helst så antar jag att du lär måsta klippa ner manarna ganska hårt till en början om du ska få dom att stå upp igen.
Jag har väl någon gång klippt lite annorlunda men för det mesta så har det varit vanlig allt i samma längd varierat med sorgkant (vita en gnutta kortare än svarta).

Ett tok ryck som jag gjorde endast en gång :eek:
246d.jpg

Om inte annat kan man ju göra så här om inte sambon klipper manen på sitt föl... :angel:

pimy skrev:
en gammal hederlig fårsax! QUOTE] Wow att ajg inte tänkt på det, tack :D
Jag tror att vi har en sån som hänger, ska se om jag kan muta sambon till att slipa den borde ju vara bra till tjockmanade typer som du skrev.

JAAAAA! Äntligen, det är en sådan man jag vill ha till mina två :bow: ...Hur ska jag få den till att bli lika fin då?? Priset är om du ska imp häst ifrån Sverige till Norge. Jäkla staten ska ha pengar för allt - tänk du ska tom betala slakt avgiften (5000.-) i förväg liksom. Värsta är att du får ju inte tillbaka pengarna om du nu skulle ha en sådan otur att du måste slakta hästen, värdet ligger långt under den summan.

Det kan ta evinnerlig tid att få upp en liggande man om man inte klipper ner alltihop och så att säga börjar från början - tråkigt men sant.

Uff, jaja men det måste göras eller hur. Jag vill ju ha en stående man.

Fult med klippt man på flodhästar :D

Ingen annan som har tips om olika klipp då? Måste väl finnas fler här ute på Buke som äger en Fjording eller fler väl??

antar att jag säkert har en avvikande åsikt angående fjordingars manar men jag tycker faktiskt att de är finast i lång man! :D

Fillifjonkan skrev:
antar att jag säkert har en avvikande åsikt angående fjordingars manar men jag tycker faktiskt att de är finast i lång man! :D

Håller med, lång man ÄR fint. (Säger jag som har en ryckt häst :o :D , fast det var hon redan när hon kom till mej)

Jo jag har 2... Klipper med vanlig sax, typ Fiskars. Funkar mkt bra! Bara den är slipad ordentligt... Försöker hålla efte manen så gott som det går... Det är ju en fördel om man har en häst som gillar att bli klippt.

Jag klippte alltid mina fjordingar så dom hade en rejäl sorgkant. Snyggast tycker jag.

Oki, bild? :) .. Nja Fjording med lång man, dem här har en ganska så sliten man så den ska nog klippas av ja. ;)

Kul att du skaffat Fjordisar! :) Har själv en på foder och hon är världens goaste pålle. Tog ett bra tag att lära känna henne(fast det tar ju lite tid med de flesta kusar), men nu när vi blivit "kompisar" så är allt kanon! Ang klippning så har jag sett både långhåriga och korthåriga. De långhåriga ser ut som riktiga bustroll. Själv klipper jag min i den traditionella hjulformen som vikingarna använde. De klippte manen i hjulform för att bättre framhäva den kraftiga halsen och dess muskler när de skulle ut i strid. Använder en vanlig nyvässad kökssax tillsammans med en mankam. Går alldeles utmärkt. :banana: Skulle kunna bifoga en bild men jag får inte riktig kläm på hur man gör. Lycka till med de två (envisa?) fjordingarna.

Lilja hade lång man som klipptes ned men den låg fortfarande på en del ställen så jag klippt ner den så mkt det går med sax, är väldigt kort nu. Tror det är lättaste sättet att börja om på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 148
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 117
Senast: Lavinia
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 208
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur