Jag har hoppat!

tigerflicka

Trådstartare
Som ni kan förstå av rubriken händer det inte så ofta! :D
Det var väl ca 9 år sedan sist, när jag red på ridskola. Min 18-åriga (dressyr)häst har hoppat med ryttare kanske 2 gånger tidigare och senast var nog för ca 10-12 år sedan. Hon löshoppar bra och älskar det, men problemet är att hon blir för "vild" och känns mest farlig för sig själv.

Vi skuttade över ett litet lågt hinder några gånger idag, men vad mycket att tänka på!
Bara en sådan sak som att få upp hennes huvud i anridningen så att hon ser hindret ostället för att gå i form!

Idag bara travhoppade vi, och fick först det sista skuttet ett bra flyt och fick det till ett riktigt hopp med både fram- och bakben.

Det jag mest tänkte fråga är vilket som är lättast för orutinerad häst och ryttare, att travhoppa eller galopphoppa?

Sv: Jag har hoppat!

Grattis till hoppandet! :D
Skulle nog säga travhoppa, för då hinner både häst och ryttare med, och behöver inte oroa sig för avståndsbedömning. Dessutom blir det inte så att hästen hoppar på fart, som det lätt blir i galopp.
Rid lätt i anridningen, och ca 10m innan hindret sitt ner och rama in hästen med skänklarna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 957
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama