Det är väl snarast att vi har generationen hästtjejer som är barn till förra generationen och som får mycket serverat. För så red man på ridskolan eller grannens ponny (2 mil med cykel) nu rider man den egna ponnyn som f.d hästtjejen (numera vuxen) sköter markservicen för. En del har dessutom flyttat till en hästgård och barnen får en ponny men missar kamratgänget på ridskolan.
Aldrig förr har väl föräldrarna varit så engagerade i sina telningars fritid. Problemet att få ihop folk till arrangemang beror snarare på att folk förväntas engagera sig på för många platser och att kraven på föräldrarengagemang ökat.
Fast jag menade att de vuxna inte engagerar sig i sina egna hobbies på samma sätt, och därmed inte lär ut den typ av engagemang till barnen. Tillexempel att brinna för flugfiske, spendera sin fritid med att fiska eller tillverka flugor, ser på fiske på TV, försöker alltid locka med sig familjen med ut och fiska. Jag menar däremot inte att den vuxna ska försöka överföra hobbien till barnet genom att köpa svindyra barnfiskespön och börja skjutsa runt hen på fisketävlingar. Att servera allt på silverfat är en helt annan sak och lär inte barnen ett dyft om engagemang. Att göra sina barn till sin hobby - jag blir arg bara jag tänker på det.