Jag har fått hem en av mina forna valpar!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare aenglah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 090
A

aenglah

Tyvärr kunde inte Simon ha kvar henne.
Så nu är en av mina tikvalpar hemma igen efter 1,5 år.

Det enda problemet enligt ägaren var att henne klor växte extremt fort. De var VÄLDIGT långa då vi fick tillbaka henne.

Nu fyra veckor senare kan jag konstatera att de växer normalt då jag klippt dem varje vecka och lyckats korta ner dem en halv centimeter än så länge. Mer behövs.

Öronen var väldigt röda som om hon hade kliat sig mkt innan hon kom. Det har hon inte gjort sedan hon kom och dem ser jätte fina ut. Däremot är hon röd vid halsen. Har aldrig sett henne klia sig där men hon har ändå nästan som sår där? Vad tror ni att det kan bero på?

En annan sak. Upptäckte idag att hon fått stickor i tandköttet och såg då hur hennes tänder ser ut. Hon verkar ha beläggningar (jätte gult klet). Om jag jämför med hennes syster som är väldigt vita. Hennes mamma på 6 år har extremt mkt finare tänder. Det får mig att undra hur det kommer sig att hennes ser ut så här?

Mina hundar har fri tillgång på Royal Canin + att de får rester + godis och chips :) Så jag trodde verkligen att mina hundars tänder skulle se sämre ut.

Enligt ägare har hon endast fått 2 mål mat om dagen. Enligt dem var det Hills.

Hur kan hennes tänder ha blivit såhär?

Sv: Jag har fått hem en av mina forna valpar!

Kan bero på mängden ben hunden tuggar, om man borstar tänderna på dem etc.

Min lillkille älskar ben och vi borstar tänderna på honom ett par gånger i veckan och han har vita o fina tänder.. Medan min pappas hund INTE tycker om ben och sällan borstas tänderna på har inte alls lika fina tänder.. får lätt tandsten etc..

Okey, hon verkar inte ha sett ben så mkt då hon bara går och bär på dem som leksaker.

Jag brukar nästan jämt ha ben till hundarna men borstar i princip aldrig deras tänder.

Vad kostar det att ta bort belägringar hos veterinären ungefär?

Kan ju vara att de alltid gett fodret uppblött och sedan inga ben = inget tuggmotstånd. Prova ge henne urgröpta märgben (eller inte urgröpta om hon tål märgen utan att bli dålig i magen och borsta tänderna på henne varje dag för att se om det hjälper.

Annars är det nog vetten som får ta vid och det är nog ganska dyrt. Beroende på vilken klinik såklart men du får nog räkna med fyrsiffrigt :cool:

Är det en "skäggig" ras?

Det jag kommer o tänka på är ju direkt maten... Min mor utfodrar inte sina hundar med den *bästa* maten + blötfoder... Plus att ingen av hundarna tycker om tuggben... Och då ser tänderna ut som de gör... Och sen är det ju lätt att ljuga om hundmaten.

Dvärgschnauzern går till veterinär och skrapar tandsten 1ggr/år och det går på lite mer än 1000kr. (1200 gick det på senast om jag inte minns fel) Men det beror ju på hur mycket tandsten det rör sig om, dvs hur lång tid det tar.

kan det inte vara tandsten? nu sitter hennes kanske ganska hårt men annars kan man pröva själv lite försiktigt med en tandskrapa och få bort det, det brukar fungera bra.

Annars är det vet som gör det ocå då får hon lugnande så fixar dom det åt dig. På kliniken där jag va som praktikant va det inte överdrivet dyrt, mellan 1000-1500kr. men det varierar nog rätt mkt mellan klinikerna.

Lycka till!

De är inte skäggiga. Så det kan inte vara problemet.

Jag får testa med märgben.

Kom på en fråga till. Hon är löp nu, startade i princip så fort hon kom till oss. Hon blöder extremt mycket.

Mina blöder inte alls lika mkt då de löper. Tikar som blöder extremt mkt har de lättare för livmodersinflammation och andra sjukdomar?

tandsten kan du ta bort själv om din hund är lydig, det gör ju lite ont så om du inte är ledaren så finns ju risken att den biter dig!

jag brukar ta tandsten på min hund typ 1 gång varannan månad eller nåt sånt, hon är en liten hund på 2 kg, 10,5 år och har alla tänder kvar!
ibland kan det blöda lite, framförallt första gången då tandköttet är irriterat då, men det är inte så farligt, min hund har aldrig sagt ett pip...
så köp en tandstensskrapa, kostar inte så mkt tror jag.

angående blödning så borde det ju vara tvärt om? för om mer blod kommer ut så blir det ju svårare bakterierna att komma in, eller?

Ang ta tandsten själv, så det är bättre göra en ordentlig sanering hos vet, och sen hålla efter, om det blivit mycket. Man får inte bort det som är 'under' tandköttskanten eller hur man ska förklara det, om man gör det själv.

jag är utbildad djurvårdare (med inriktining på sjukvård) och jag har aldrig haft något problem med att få bort det under tandköttet, framförallt inte om det är mkt, för då brukar det lossna stora bitar.

men har man en bra tandstensskrapa och inte är så blödig själv så går det jätte bra, det blöder inte så mkt och de jag har tagit har inte visat så stora tecken på smärta, en gjorde det men hans tandkött var sååå inflamerat så det är inte konstigt, men efteråt började han äta mkt mkt bättre, så man får väga för och nackdelar och sen se...

jag gör det alltid själv, det som är svårt är att ta insidan på tänderna, så vill man ha ett fläckfritt resultat så får man gå till vetten, där använder de laser.

Jag gör det också själv. Men insåg när vet (med ultraljud, inte laser) visade hur mycket det var man inte kom åt själv. Visst, när det blir mer sen, får man bort det själv. Men just det lilla som ändå finns kvar trots att man skrapat, och det bidrar ju till mer.

Däremot så efter vet sanerat så var det inga större problem hålla det fint.

Det var dock en gammal hund, som kom med förskräckligt dåliga tänder. Möjligt det är lättare bryta cirkeln på en yngre hund?

(blödig är jag inte, tack och lov inte voffarna heller, men på 'kindtänderna' som ju inte är lika släta, är det knivigt få bort allt)

Får jag fråga en totalt Off topic-fråga? Utan att vänta på svar, här kommer frågan: :D
Hur ser du på att få tillbaka hunden? Tycker du det är oansvarigt eller är du glad att han lämnar tillbaka hunden om han känner att han inte har tid (eller vad nu anledningen var), eller nåt annat? Har alltid undrat hur uppfödare ser på det där.
Det känns som att det måste ha funnits nån väldigt stor anledning om ägaren efter 1,5 år med sin hund, väljer att lämna ifrån sig den. Skulle aldrig klara att lämna bort min ögonsten. :eek:

Jag är glad över att hon är tillbaka. Hellre det än att hon hamnar i fel händer.
Hade hon bara kommit överens med mina hundar så hade hon fått stannat kvar hos oss. Vi kommer behålla henne tills vi vet hur honmår och funkar sedan kommer vi ev. omplacera henne. Hundarna kanske väner sig vid varandra.

Det jag är mindre nöjd är skicket hon är i. Det roliga är att jag trodde att han var den som skulle ta han dom sin valp bäst av alla valpköpare.

Det kommer nog bli ett ordentligt veterinärbesök då hon självklart börjat visa att det är något i öronen hon är irriterad över. Det låter nästan som att hon har vätska i öronen?

Finns det något knep att få ut vatten eller vad det nu är som ligger i öronen?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Köpte en 6 årig tik för ca 2 månader sedan, hon var uppfödd av ägaren och har enligt ägaren/uppfödaren alltid varit "speciell". Med... 3 4 5
Svar
84
· Visningar
9 480
Senast: NotlikeI
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som... 2
Svar
29
· Visningar
9 011
Senast: skuggi
·
Hundhälsa Jag har börjat ge Monster kosttillskott, främst B-vitamin. Jag tycker mig ha märkt positiva effekter av det(*) och vill gärna fortsätta... 2
Svar
35
· Visningar
2 870
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Som rubriken säger. Idag hittade jag en väldigt lös tand på gamle hunden (9,5år). Han verkar inte bry sig överhuvudtaget att man...
Svar
3
· Visningar
14 333
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Klippmaskin
  • Oseriös avel 2023