Jag har en porslinshäst

maria_b

Trådstartare
Jag börjar allvarligt undra om min ettåring är gjord av porslin. Olycksfågeln har skadat sig, igen...:cry: Några av er kanske har följt mina skadetrådar om henne och vet hennes historik. Jag som var så glad att hon varit frisk nu i 7 veckor eftersom hon enbart varit skadad och sjuk sedan hon föddes exakt på dagen för ett år sedan.

Släppte på bete för två veckor sedan, och blev såååå glad att hon inte skadade sig vid släppet (förra året så slutade betessläppet med akutresa mitt i natten till Strömsholm). Förra veckan har hon dock lyckats få ett sår i kronranden så hon var svullen upp till kotan, men det lyckades jag få ordning på på några dagar. Sedan idag så ringer en tjej o säger att Calistra skadat sig så när jag åkte dig så var det ett stort gult sår över hasen och hasen var som en handboll i storlek. Feber hade hon också så det blev att ta ut veterinär. Pencillin o smärtstillande och änglavakt att leden inte var pajad med tanke på att det satt mitt över!:angel: Skjutsade hem henne från det fina betet så sen får hon istället gå på sommarbete här hemma i en platt gräshage med enbart vuxenkompisar tyvärr. Känns elakt o ta henne från den fina hagen med så många kompisar men jag vågar inte mer. Fattar inte att hon inte kan hålla sig hel åtminstånne ett litet tag:confused: Usch säger jag, och mitt försäkringsbolag har nog gått ganska back på henne efter ungefär 25 veterinärbesök och operation mm mm under bara exakt ett levnadsår.

Behövde bara skriva av mig lite. Nån mer som har en porslinshäst?

En liten bonusbild från när hon var liten bebis:love:
calistrahuvudbild.jpg

Sv: Jag har en porslinshäst

Min har vissa porslinshästtendenser tyvärr :p

Ett antal pencellinkurer, stor köttiga sår och så har hon hunnit med. Precis när jag tyckte hon hållt sig ovanligt hel, hittade jag henne halt förra veckan. Ingen vet vad hon gjort, men antagligen busat i hagen (var klockren dagen innan) :(

Förstår att du håller henne hemma nu, även om det kan kännas lite tråkigt så kanske det är lika bra!

Nej det är inget kul alls att de ska vara så duktiga på att skada sig. Funderar på att köpa skumgummi och linda in min med:cool:

Men inte igen. :( Vad pysslar hon med egentligen din lilla? Hoppas verkligen inte leden är inblandad, det hade ni väl iofs märkt vid det här laget, och att det får läka snabbt och smärtfritt.

Peppar, peppar, så har jag inte haft mer än en hovböld på min lilla som blir ett om en vecka.

Jo tyvärr så är det igen:cry: Förhoppningsvis inte lika allvarligt denna gång och leden verkar som sagt ha klarat sig, hon borde ha jättehög feber annars, nu hade hon bara 39,1. Jag hade så gärna velat att hon skulle få bli häst som hon knappt har varit, få gå i en stoooor kuperad hage med massor lekkamrater osv. Men icke. Det blir att gå i platt gräshage med tävlingshästar i sommar... Får väl försöka se det positiva att hon är välhanterad (tyvärr kanske lite för mkt), hon älskar mediciner som metacam och ska sluka hela sprutan när hon ser den (beroende?:angel:) och hon går utan tvekan in i transporten när hon ser den då hon är ganska van vid det här laget.:D

Alltid ngt positivt men hade kanske behövt en sommar off människor.

Metacam blir nog de flesta hästar beroende av rätt omgående. Min stora fick det i en omgång för ett tag sen och hon tuggade sönder sprutorna och näsan har aldrig varit så lång. :D
Jag nämnde det för en läkemedelsinformatör som förestod Metacam att där har de verkligen lyckats gällande smakligheten, han var väldigt nöjd över att höra det. :p

Ja min skrutta tuggade också sönder sprutan senast hon fick metacam;) Men denna gång blev det finadyne istället så får se vad hon tycker om det. Börjar med det imorn eftersom hon fick smärtstillande sprutat av veterinären idag.

Ja hon ÄR lite för mkt hanterad. Mig har hon respekt för, men vissa andra kliver hon nästan över ibland. Människor är kompisar som hon saknar respekt för, det krävs mkt för att hon ska förstå att man ska hålla sig på avstånd när man promenerar och att om man blir rädd för något så ska man hoppa ifrån människan, inte PÅ människan:devil: Hon lyssnar bra på mig, men tjejer som är mindre saknar hon respekten för. Däremot så är hon låg i rang bland andra hästar och alla hästar verkligen älskar henne, det var så kul att se hur välkommen hon var hem idag bland de andra hästarna i stallet:love:

Mmmm, skumgummi vore inte fel.. Eller helt täckade skydd.

Min avskyr dock allt vad medecin heter, metacam står ho på nu och det är inte alls populärt..

Min häst var gjort av porslin fram tills nu typ (fyller snart 5) =) Hon har gjort allt i skadeväg, MEN inga sjukdomar (typ kolik ect) *peppar peppar*

När hon var unghäst stupade hon på näsan och fick en förstorad bursa som minne. När hon var 2 hittade dom en lös benbit som togs bort, när hon var 2½ tjongade hon i näsryggen i boxens "foderhål" och fick en permanent bula (syns på bild)... Sedan har hon fått pinnar instoppade lite varstans, gått igenom TVÅ staket (varav ett taggtråd) hon har sträckt sig högt och lågt och mirakulöst dragit av sig sina skor utan ett enda märke :rofl: Listan kan göras mycket längre...

När man har skadebenägna hästar får man se det positiva, jag vet att min häst tål alla mediciner och jag har fått plussa på mina sjukvårdsegenskaper =) Det finns inte mycket annat att göra än att vårda och hoppas att inget viktigt har gått sönder. Och ge det tid!

Idag har jag en otroligt fin kontakt med min häst, alla sjukbesök och rehabiliteringar har gjort oss till ett. När jag parkerar bilen kommer hon fram till grinden :love: Och hon är gryyyymt rolig att rida
bamb.jpg

när hon var 2½ tjongade hon i näsryggen i boxens "foderhål" och fick en permanent bula (syns på bild)...

Min häst stod i ett jättefint stall med många B-ponnysar innan jag köpte honom. Det förstra Lorden gjorde när han kommit dit var att sträcka ut sin långa hals över boxdörren och nosa ett ponnysto på rumpan när hon stod i gången. Det var INTE populärt och han fick sig en bakhov på näsbenet, han har fortfarande två "hårlösa" små fläckar där och även en mindre bula. Suck vad smidiga dom är ibland! :p

Hihi, hästar kan lyckas med det omöjliga ibland. Min ridlärare tröstar mig med att jag åtminsone har massa igenkänningstecken på pållan =) Hon har inte så många tecken, men ärren hon har är hon ensam om i hela världen. Jag behöver inte stöldmärka henne iaf :P

Jag skulle nog känna igen min hyggligt lätt också! :laugh: Chipmärkning är överflödigt - låt hästen träffa på en ilsken liten ponny istället!

Usch vad jobbigt. Det är verkligen inte alls kul när det blir så. Jag har oxå en -07 som typ skulle behöva bo i en madrasserad box.... Hon har dock inte lyckats med så alvarliga saker som din. Men under de 6 månaderna jag har haft henne har det då inte gått mer än en månad mellan de gånger jag har haft ut vet. 2 svängar penncillin kur har vi oxå lyckas med. För tillfället håller vi på att bränna bort lite svällkött som hon fått i ett sår, suck. Tur att hon är en riktig ängel att hålla på med!

Så tråkigt att hon skadat sig igen ,hoppas hon snart är bättre. Trist att inte kunna ha henne på det fina betet . Söt som socker är hhon i allafall:love:
Jag har också en porslinshäst. Fullblod (fd galoppör),köptes direkt från banan för ett år sedan. Jag kan nog räkna dagarna han varit helt fräsch på en hand. Skämt å sido ,han var inte van vid att gå i hage så de flesta skadorna har kommit där sen har han problem med att han är sned i bäckenet.Har haft en hovböld och en en trolig hovbensfraktur .
Han ska ut på betet snart är det tänkt om det går....förra året blev det inget men i år är han ju mer van vid att gå ute.

Usch vilken olycksfågel du har.

Har en dam som fyller 3 snart och hon verkar ha samma tur som din pärla i livet... Jag köpte henne när hon var ca ett halvår. Den våren och sommaren hade hon 2 fall av foderstrupsförstopning. Under våran första vår verkades hon lite lätt av hovslagaren, vilket resulterade i en häst som var kraftigt halt i alla 4. Fick gå på smärtstillande. Ja,ja nu visste jag iaf hur känslig hon är i hovarna.

Sensaommaren/hösten då hon fyllt ett var hon svullen i v.bakhas. Första resan till kliniken i Mantorp. Det visade sig vara lösa benbitar. Åkte tillbaka några månader senare för kontrollröntgen. Det visade sig att bitarna inte kunde opereras bort, men de trodde att de skulle absorberas (vilket de fick rätt i, nu har hon inga besvär).

Sommaren då hon var 2 år fastande hon i eltråd. Det resulterade i att hon skalade av ända in till benet och slet av tåsträckarna. Det blev 12 veckor på kliniken i Skara och sen lång konvalescens. Februari 2008 släppte jag henne iaf i vanlig hage! Det var lycka för både mig och hästen:D!

Under våren har hon betett sig oerhört klumpigt som vanligt. Tidigt i vårvintras gick hon omkull mitt i boxdörren. Jag skulle leda in henne i boxen, jag hörde hur det brakade till och vände mig om och fick se lilla Guardi ligga och sprattla. Fick upp henne iaf, och hon var hel som tur var. Vet fortfarnade inte hur hon lyckades. Senare under våren låg och och sov vid hösilagebalen. Hon rullade sedan runt, fastande med benen i balen och fick panik. Kom loss som tur var. Jag och några kompisar såg ut ungefär så här:eek:. Vi skaffade senare en foderring för att minska på spillet av hösilaget. För ca i månad sen lyckades hon få in benet och fastna (rullade såklart). Även denna gång kom hon loss oskadd. Detta är det jag har sett under våren. Man undrar vad hon styr med då man inte ser. Har utvecklat tvångssyndrom med denna hästen. Alltid när jag är hemma måste jag gå och kolla ut i hagen för att se att hon är OK.

Det sista som hände var förra veckan då jag gick ut till hästarna och såg att Guardi var blockhalt på v. fram. Hon hade en jäkla puls i benet, så jag ringde snabbt vet och hovvis. Hovvis kom ut och kände igenom hoven, och hon markerade när han tryckte ihop trakterna. Han konfererade med vet, och de kom fram till att jag borde åka in till klinik då det kunde handla om en hovbensfraktur. Så i torsdags lastade jag in pållan och åkte upp för undersökning. Det visade sig att det inte var en fraktur, utan förmodligen en hovböld! Idag går hon bra, och har inte haft feber på ett par dagar! Suck, nu när man skriver om det inser man hur mycket denna stackars häst har varit med om. Men så är hon ju världens goaste häst oxå!:love:

Tack alla för era svar, det är skönt att höra att man inte är ensam! Kan ju försöka att rabbla upp en del av det min fröken varit med om i sitt ett år långa liv om ni orkar läsa....

*Hon föddes 26/5-07. Fölningen gick så snabbt att navelsträngen brast innan fölis hann ut, dessutom för nära magen så det forsade blod och hon hann inte få över blod i från mamman som de ska så veterinär tillkallades.

*Vi upptäckte att hon hade sk. urinfistel, dvs en fistelgång från urinblåsan till naveln vilket resulterade i att det kom kiss därifrån när hon kissade. Efter flera ultraljud på klinik och inplanerad operation så självläktde det som tur var.

* Fölis visade sig vara född med böjsenekontraktur och gick då på tå. Boxvila och utevistelse i paddock endast korta stunder. Fick Tetracyklin genom dropp och blev bra.

* Vid betessläpp så skadar sig fölis så illa att det blev akutresa upp i natten till Strömsholm med misstänkt fraktur eller artrit (bakterier i leden efter stick som är livshotande). Som tur var så var det inget utav det och hon behövde bara stå på Strömsholm i tre dygn för sedan forsatt behandling med pencillin o smärtstillande hemma.

* Nytt försök till betessläpp vilket funkar bra först men sen får lillan dunderförkylning med hosta feber och därför hem på pencillin igen.

* Tillbaka till betet i slutet av sommaren. Hinner gå där i några veckor innan böjsenekontrakturen kommer tillbaka. Blir resa till klinik där de först vill undvika operation men ger felaktiga instruktioner om åtgärd vilket resulterar i att fölis även får en blödning i fotsulan. Efter 8 veckor på box, smärtstillande och ständig korrigerig av hovslagare samt ett par till klinikbesök så bokas operation in. Operationen gick som tur var bra. Fortsatt vila därefter.

* Tre veckor efter operationen så blir hon blockhalt och kan knappt gå. Svullen över operationsärret. Akut in till klinik för ultraljud och det visar sig att hon fått komplikationer i läkningen. Det som hänt är att Calistra fått en allergisk reaktion av suturmaterialet, dvs trådarna som senan är sydd med. Trådarna går inte att ta bort då de ska upplösas av sig själv och försvinna med tiden. Det blir ny behandling med pencillin o smärtstillande, samt laser.

* Ett par veckor efter det så får hon diare och feber, nått virus som gick i stallet. Detta återkommer efter nån månad.

* Under vintern i samband med operationen så har hon förutom depression även börjat hugga och bita mot magen. Men eftersom vi hela tiden gett andapsin (magsårsmedicin) i förebyggande syfte trodde vi istället det kunde bero på mask eller att hon inte tål något foder. Träckprov tas men det är ok, hon avmaskas ändå på veterinärs inrådan. Vi prövar att sluta med olika foder men problemen kvarstår. Hon har även börjat gnissla tänder.

* Calistra får sedan tre dagar i rad kraftiga kollikanfall och veterinär började diskutera om vi ville lägga pengar på att buköppna henne eller att hon kanske måste avlivas. Veterinären lyckas dock hålla det i schack på hemmaplan och vi bokar istället in en akuttid på Strömsholm för gastroskopi. Där visas det att hon har magsår och hon sätts in på en dyr, men stark behandling direkt. Efter en månad blir hon bra!

* Sen nu så var det dags för nytt betessläpp, vilket gick bra. Efter en vecka fick hon ett sår i kronranden som gjorde att hon var väldigt svullen i kronan/kotan.

* Sen nu igår så hade hon som sagt skadat sig igen, fult sår (eller egentligen så är det väl ett "fint" sår även om det är äckligt) och svullen o feber. Så nu går hon då på pencillin och smärtstillande igen, och veterinären sa att det var änglavakt att leden klarade sig så som det såg ut.

Puh, nu har jag väl rablat det mesta av hennes 1åriga liv som jag kan komma på, men kommer säkert lägga till nått mer. Är det konstigt om man börjar fundera på om ens häst är knarkare och medvetet skadar sig själv för att få tillgång till mediciner??:grin:

Jättetrist att hon inte kan hålla sig skadefri :(

Det "tär" ju verkligen att se dom sjuka. Hoppas den här skadeomgången är den sista för på ett BRA tag. Skönt att hon var välkommen hem i a f;)

Herregud, inte undra på att du låter lite uppgiven... :(

Hoppas hon slutar hålla på så där...

Herregud, inte undra på att du låter lite uppgiven... :(

Hoppas hon slutar hålla på så där...

Ja man får väl hoppas på att hon gjort allt sitt sen när hon blir ridhäst o kanske kan vara skadefri då!

Usch, vilken märr du har fått tag på. Redo för avgiftning...;)
Hoppas verkligen ni får ordning på såret, så din lilla snärta får leva smärtfritt, för att inte säga drogfritt.:rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka