Jag har en hungrig 4-månaders...

dee79

Trådstartare
tomt i brösten och hon vägrar ersättning. Vad gör jag?

Vi har börjat så smått att smaka gröt, men det är ju inte riktigt vad hon behöver egentligen.

Bara fortsätta truga? vi har olika flaskor, olika nappar och olika stora hål. Inget "duger". Vilken ersättning är godast?

Jag ammar konstant men det ökar inte, snarare minskar. Äter dubbelt, dricker dubbelt.

Hjälp, snälla.

Sv: Jag har en hungrig 4-månaders...

usch, så jobbigt för er! Jag hade nog fortsatt prova olika nappar. Det finns t.ex kopp som man kan köpa på apoteket, eller prova att ge på sked. _
Vi hade en sån här napp till vår son i början:
7612367022224_1.jpg

Den ska tydligen likna amningen och har en "bröstmjölksnapp", vet inte om ni provat den redan?

Jag hade nog annars fortsatt att komplettera med gröt. Om ni redan provat som smakportion och hon inte reagerat så är det nog bara att fortsätta ge. Men prata med er bvc-sköterska först så får ni säkert råd kring det!

Lite får hon i sig vid amning, men hon blir ju aldrig riktigt mätt. När hon är jättehungrig så funkar inget annat än bröstet, men man märker att hon blir frustrerad när det inte flödar på. Ersättningen smakar hon på (om man tar med sked t e x, men den åker ut ganska fort. Lite kanske kommer ner? Vi har bl a NUK nappar där det faktiskt kommer även om hon inte suger, men hon visar inga tendenser till att vilja ha mer.

Sempers banangröt däremot är hon fullständigt galen i och kastar sig över skeden. Dock har hon inte någon bra teknik, så mycket åker ut. Sen har hon varit lite tjorvig med magen efter gröten, så jag vågar inte öka upp. Nu får hon kanske 8-10 små skedar 2 ggr om dagen.

Nej, är den god(are) :o ? Vi har sempers för tillfället, för hon drog ett par flaskor med det när hon var mindre.

Vid 3-månadersbesöket hade hon tappat på viktkurvan (visserligen efter 3v sjukdom) och hade bara gått upp 200g på en månad. Så jag vill verkligen få i henne. 4-månaders i måndags blev inställt, så jag vet inte hur hon ligger just nu. Hon växer på längden i alla fall, det syns på kläderna och hon har lite veck på låren och lite kinder, men knubbig är hon inte. Vägde 2 kg mindre än sonen gjorde förra besöket, trots att de var ungefär lika stora vid födseln.

Vad säger BVC?
vi hade tomee tipee (stavas?) flaskor, ser också ut som ett bröst...

läste nånstans om nån som fuktat nappen och strött socker på den.... långsökt men det är ju inget skoj när det inte räcker till heller...

jag vet inte vad BVC säger eftersom vi skulle varit där i måndags. Hoppas på ny tid snart, men vet inte hur länge hon kommer att vara sjukskriven. Det är absolut huvudpunkten vid besöket, samt viktkoll.

Min äldsta dotter slukade alla ersättningar utom Semper, den vägrade hon.

Du kanske kan prova att blanda ut ersättningen med lite av gröten som tycker så får hon en smak hon gillar.

Jag tycker Sempers ersättning luktar riktigt vidrigt, min dotter ratade den rakt av.
HiPP var den enda ersättning som hon åt lika bra av som bröstmjölken.

Jag känner igen det där. Dottern hade amning som huvudföda tills hon var 11 månader... Men vi fick problem med mattillgång mycket senare. En 4 månaders kan ju inte direkt sitta och plocka i sig saker...

Runt 4 månader har de ofta en hungerfas. Jag kan ha behövt amma en gång i timmen i en eller ett par veckor innan det stabiliserar sig igen. dessutom börjar brösten vänja sig vid att producera mjölk så de känns inte lika fulla.

En barnmorska sa till mig att efter en halvtimme är brösten halvfulla igen och efter en timme är de 75% så om hon är nöjd med att amma testa amma höger-vänster-höger, 45 min paus, vänster-höger-vänster paus.

Först, ta ett djupt andetag. Hon växer ju på längden så det är ingen fara på taket. Har du provat annan gröt också? Havregröten t ex är ju snällare mot magen. Du kan också blanda i lite havregrötspulver i banangröten för att vänja henne långsamt vid smaken. Annars kan du blanda i lite rapsolja i banangröten, då får hon ju i sig lite extra fett och så smörjer det tarmen o det blir lättare för magen.

Hipps ersättning är det enda som min dotter inte har gallskrikit om man erbjudit henne annat än bröstet. Nuk latex är det enda som fungerar någorlunda.

Min dotter började matstrejka vid sju veckors ålder och har sedan dess gått upp knappa 100 gram i veckan, följer ingen kurva alls på vikten. Längdkurvan däremot är klockren och hon ligger två kurvor över medel så det jag tröstat mig med när det varit som värst. Som tur är har jag världens bästa BVC-sköterska som stöttat mig jättebra.

Det finns ingen annan möjlighet för dig att väga henne någon annanstans, det finns ingen annan på BVC som du kan prata med när din sköterska är sjuk? I kommunen där jag bor finns det möjlighet att väga på babycaféet och i en annan kommun där jag bott förut fanns det en våg i väntrummet på BVC vet jag.

Lycka till och hoppas det löser sig för dig!

Jag var tvungen att sluta amma på två dagar. För oss gällde bara: få i ungen ersättning!!! Det var inte kul. Jag surfade runt ganska mycket för att hitta tips och råd. Efter att ha försökt få i ungen flaska i 45 minuter så grinade både jag och sonen.

Dagen efter testade vi ett av tipsen: vaniljsocker och det ganska mycket. Vi började med 3 matskedar i en flaska ersättning. Det funkade faktiskt. Vi kunde successivt under 2 veckor minska dosen vaniljsocker för att sedan sluta helt. Sonen äter fortfarande samma ersättning, nu 3,5 år :)

Lycka till!

Miks

KL

Tack för alla svar!
Hon har varit extra hungrig, gnällt och sovit dåligt i 1,5 vecka. När hon sover bättre på natten och inte ammar varje timme så räcker mjölken drägligt under dagen, men hon bli inte helnöjd.

Att de är tomma till och från vet jag då jag känner utdrivningsreflexen, ser 3 droppar komma och sen är det stopp. Inga klunkar från bebis och uppenbar frustration.

Vill amma, men kunna skjuta till när vi har skitdagar och om amningen skulle braka totalt. ammade storebror i 9 månader, vilket var lite lagom.

Vi ska prova andra ersättningar och testa några fler tips från er. Jag skulle kunna åka till BVC och väga i väntrummet för att se hur det verkar.

De på BVC är inte alltid experter på amning (iaf inte alls på samma sätt som på amningsmottagningarna) och jag vet flera som rent av fått dåliga råd från sin BVC-sköterska!

Just vid 4 månader brukar amningen trassla för många. Barnet tar släpper taget, vrider bort huvudet, skriker, tar om - och man upplever att mjölken är slut och barnet är hungrigt, men, det behöver faktiskt inte vara så. Ofta fungerar nattamning bra och ibland även om man går undan till ett tomt och lite mörkt rum om dagarna, så att barnet kan fokusera på att äta och inte på allt runt omkring. Så länge man inte börjar ge ersättning och gröt och så är det ovanligt att mjölkproduktionen ger sig, även om man inte alls har samma känsla av hur det fylls och rinner till som tidigare i amningen.

Många börjar ge tillägg vid den här perioden, medan andra har lite is i magen och fortsätter envisas med amningen och lyckas ta sig över tröskeln. Jag har själv gjort båda delar; med första barnet gav jag tillägg (från 4,5 månader) och med andra barnet så lät jag bli - och kom igenom en rätt jobbig period. Båda fick fart på sina tillväxtkurvor igen. Nr 1 delammades till 8 månader, nr 2 helammades till 6 månader och sedan del till 9 månader.

Därmed inte sagt att du har problem med mjölkproduktionen, och är du angelägen om att fortsätta med /hel/amningen så är mitt råd att du kontaktar amningsmottagningen på BB!

(Vill du ge tillägg så är det ju ersättning som är det bästa när barnet bara är 4 månader! Testat att ge i kopp eller med sked? Om gröt går, testat blanda pulvret med ersättning?)

Senast ändrad:

Precis som bår dotter. Vi började med gröt vid 5 mån efter en massa trugande. Sen lärde hon sig ta flaska då hon låg i vagnen och var halvsovande. Vi använder Tommy Tippee close to nature.

Att brösten inte släpper ut mjölken betyder inte att de är tomma. Stress kan göra att utdrivningsreflexen går i baklås.

Jag skulle kontakta amningshjälpen om jag var du. Samt eventuellt be bvc om oxytocinspray.

Den nappen är super!
Min lille ville inte amma från början, så vi körde med denna napp i någon månad, han började amma då han blev äldre.

De säger att man inte ska ge flaska om man inte har kommit igång med amningen för tt de kan förstöra, gäller inte med denna napp tydligen :) ;)

När min son var 3 1/2 månad sinade min mjölk lite och han ville helt plötsligt inte amma, jag försökte i två dagar men han åt inte mer en någon slurk då och då förutom på natten då åt han typ i sömnen.
Han var hurngrig och jätteledsen hela tiden dessa dagar så till sist åkte mannen och köpte nappflaska och ersättning.
Sonen drack en rejäl portion direkt och var jättenöjd! Jag var oxå otroligt nöjd att det gick så "enkelt"

Trodde jag! Det gick bra tre gånger sen ville han inte ha utan jag fick gå runt med honom samtidigt som jag matade och pyssla och grejade med honom för att han skulle äta.
det blev svårare och svårare till sist skrek han så fort vi tog fram flaskan ur skåpet.
Vi provade massa olika ersättningar, olika värme på ersättningen, urpumpad bröstmjölk, ALLA nappflaskor med olika nappar som finns,ja allt vi kom på men inget fungerade han skrek så fort vi närmade oss skåpet där flaskan stod.

Han började amma igen men mjölken var blaskig och han blev inte mätt.
Min underbara BVC sköterska peppade oss och jag fick då rådet att lägga ner
flaskmatningen och amma och amma och amma hela tiden så fort han visade minsta lilla tecken på att vara hungrig så ammade jag.
Det kändes verkligen som han bodde vid mitt bröst i ca två veckor men det hjälpte!

När vi sen skulle börja med smakportioner så började vi med sempers gröt vilket han tyckte var gott!

Men han blev dålig i magen av det märkte vi fort men tänkte att det blir dom nog när det är nått så nytt som införs.
Han kliade sig oxå väldigt mycket i ögonen men det trodde vi berodde på att han fick gröt i hela ansiktet (bordskicket var lite så där ;)) och då kliade in gröt i ögonen. vi höll uppsikt på detta då vi matade honom och torkade honom runt munnen så fort minsta lilla gröt kom utanför men han kliade ändå sig i ögonen som blev röda och svullna.

Vi bokade en läkar träff och det visade sig att han var mjölkproteinallergisk och dessutom otroligt mycket (man mäter en skala på 1-100 och hans var så långt över hundra så det blev bara ett streck)
Han fick väldigt ont i magen så fort han fick minsta lilla mjölk i sig, så att han skrek och gör än i dag så fort vi tar fram nappflaskan är inte så konstigt.

Många som är allergiska mot mjölk visar det när man börjar med ersättning eller smakportioner.
I efterhand har jag fått veta av läkare att en del av mjölkproteinet jag åt går igenom i bröstmjölken och barn som är allergiska har ofta sömnproblem eftersom dom har ont i magen. Min son sov väldigt dåligt fram till jag slutade amma helt men när jag tog upp detta problemet då sa alla att ja men barn sover dåligt det är sånt man får räkna med!
Men det har jag förstått nu efteråt att så dåligt är det ovanligt att dom sover.

Av dettta enormt långa inlägg vill jag bara få sagt att kolla om ditt barn är allergisk! prova mjölkfri ersättning ett tag och se vad som händer. Vad jag har förståt sover ditt barn väldigt dåligt också?

Liknande trådar

Gravid - 1år För nyfikenhetens skull och för att det känns som att jag ammar så himla ofta så höll jag räkningen ett dygn och kom upp i typ 25 gånger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 772
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 679
Senast: inverterad
·
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 498
Senast: Ajda
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 795
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar