Sv: Jag har en hungrig 4-månaders...
När min son var 3 1/2 månad sinade min mjölk lite och han ville helt plötsligt inte amma, jag försökte i två dagar men han åt inte mer en någon slurk då och då förutom på natten då åt han typ i sömnen.
Han var hurngrig och jätteledsen hela tiden dessa dagar så till sist åkte mannen och köpte nappflaska och ersättning.
Sonen drack en rejäl portion direkt och var jättenöjd! Jag var oxå otroligt nöjd att det gick så "enkelt"
Trodde jag! Det gick bra tre gånger sen ville han inte ha utan jag fick gå runt med honom samtidigt som jag matade och pyssla och grejade med honom för att han skulle äta.
det blev svårare och svårare till sist skrek han så fort vi tog fram flaskan ur skåpet.
Vi provade massa olika ersättningar, olika värme på ersättningen, urpumpad bröstmjölk, ALLA nappflaskor med olika nappar som finns,ja allt vi kom på men inget fungerade han skrek så fort vi närmade oss skåpet där flaskan stod.
Han började amma igen men mjölken var blaskig och han blev inte mätt.
Min underbara BVC sköterska peppade oss och jag fick då rådet att lägga ner
flaskmatningen och amma och amma och amma hela tiden så fort han visade minsta lilla tecken på att vara hungrig så ammade jag.
Det kändes verkligen som han bodde vid mitt bröst i ca två veckor men det hjälpte!
När vi sen skulle börja med smakportioner så började vi med sempers gröt vilket han tyckte var gott!
Men han blev dålig i magen av det märkte vi fort men tänkte att det blir dom nog när det är nått så nytt som införs.
Han kliade sig oxå väldigt mycket i ögonen men det trodde vi berodde på att han fick gröt i hela ansiktet (bordskicket var lite så där
) och då kliade in gröt i ögonen. vi höll uppsikt på detta då vi matade honom och torkade honom runt munnen så fort minsta lilla gröt kom utanför men han kliade ändå sig i ögonen som blev röda och svullna.
Vi bokade en läkar träff och det visade sig att han var mjölkproteinallergisk och dessutom otroligt mycket (man mäter en skala på 1-100 och hans var så långt över hundra så det blev bara ett streck)
Han fick väldigt ont i magen så fort han fick minsta lilla mjölk i sig, så att han skrek och gör än i dag så fort vi tar fram nappflaskan är inte så konstigt.
Många som är allergiska mot mjölk visar det när man börjar med ersättning eller smakportioner.
I efterhand har jag fått veta av läkare att en del av mjölkproteinet jag åt går igenom i bröstmjölken och barn som är allergiska har ofta sömnproblem eftersom dom har ont i magen. Min son sov väldigt dåligt fram till jag slutade amma helt men när jag tog upp detta problemet då sa alla att ja men barn sover dåligt det är sånt man får räkna med!
Men det har jag förstått nu efteråt att så dåligt är det ovanligt att dom sover.
Av dettta enormt långa inlägg vill jag bara få sagt att kolla om ditt barn är allergisk! prova mjölkfri ersättning ett tag och se vad som händer. Vad jag har förståt sover ditt barn väldigt dåligt också?