Jag har en fundering...

M

Mona

...som handlar om travhästens utrustning. Jag undrar över den rem som jag tror kallas för 'uppkäk' eller något i den stilen: varför använder man en sådan och vad alt vem bestämmer när den ska användas?
Jag vore väldigt tacksam om någon vänlig själ kunde stilla min nyfikenhet!

Sv: Jag har en fundering...

Käken används för att hästen ska orka hålla kvar sitt huvud när den blir trött och inte tappa aktionen.

Vem bestämmer bär den används? Det gör tränaren och majoriteten går med käk i lopp.

Okej, så när hästen blir trött och tappar aktion är det detsamma som att den blir framtung och 'går på bogarna'? Och istället då för att hästen inte ska hänga i tömmarna så använder man den där remmen? Har jag fattat saken rätt då....?!? :crazy:

Ja ungefär. När den blir trött blir den ju lång och orkar inte hålla ihop travet. Då kör den ofta ner huvudet och tappar bakkärran. Käken ska då förhindra det.

Då förstår jag. Tack för att du tog dig tid att svara! :bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
319
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 903
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 292
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 833
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka