Jag har dödat min häst.

Sv: Jag har dödat min häst.

Svarar sent men här kommer iaf ett svar - ALLT ÄR FINT. Jag red endast ut ett tag, och det tog bara ett par uteritter innan han blev sig själv igen, dock lite på bekostnad av lydnaden.

Han var även hos tandläkaren, där fick 'vi' ta bort två vargtänder och så hade han kraftiga låsningar i p4 som det så fint heter. Det fixades och efter det blev han mycket mjukare i munnen. Dock har han gått med de tänderna länge så det har satt sig i huvudet på honom, men det blir bättre och bättre hela tiden.

Så nu kan jag rida på volten utan att han dör av tristess, fast jag undviker volten i största möjliga mån. Rider där kanske 1-2 ggr i veckan. Annars försöker jag hitta lite åkrar utomhus, rider mycket i skogen, och på anlagd väg.. Och ja, han är väldigt positiv helt enkelt!
Det är jätteskönt! Nu ska vi leta efter sadel och så ska vi ge oss ut och tävla i vår :D

Heja heja!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Tänderna 'där bak', som de tuggar med ska ju vara raka, medans hans gick i vågor och när han då satte ihop käken så låstes de ju fast. Förstår du eller förklarar jag jättedåligt?

Antagligen har bettet också hamnat i gropen i underkäken när jag har ridit, därför har han varit så stretig och tjafsig i munnen. Dum som man är tänkte jag ju bara 'sån är han...'
 
Sv: Jag har dödat min häst.

okej..min häst biter sej nämligen fast i ena tygeln och i stort sett vägrar släppa..andra tygeln tar han inte alls.
men då ska de va liksidigt eller?

raspade också tänderna nyss..så tänkte om den som raspade kanske förstörde nåt..ska ta ut en kiropraktor snart och se va som är fel.
eftersom de hände så plötsligt tänkte ja..
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Tror faktiskt att hästen har något som stör honom... Kolla tänder och sadeln är mitt tips. Låt bli NH-övningarna oxå. Troligtvis är det inte rätt typ av övningar för den här hästen...
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Ja, jag vet inte om det måste vara liksidigt, det kan nog vara bara på en sida också. Jag är ju ingen expert alls, så jag vet inte!

Sen hade han/har han mer problem är bara i munnen, han har en underhals som jag försöker få bort, samt svagare i ena sidan av kroppen från en gammal låsning i HB.. Det kan vara en massa saker.

:)
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Vet inte om du har läst igenom hela tråden, men vi har det bra nu ;)

Vilka NH-övningar?
 
Sv: Jag har dödat min häst.

testa att låta honom vila en lite längre period...typ 1,5 månad o börja sen lite försiktigt. O va väldigt uppmärksam på honom när du börjar rida. Kanske han inte behöver bli riden mer än 4-5 dagar i veckan? Eller mindre. Man kan ju träna på många sätt utan att rida.
Han kanske bara behöver en liten semester. Dom tycker ju oftast det är rätt kul när dom får komma igång efter en längre vila.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Måste säga att jag tycker inte att det låter så sunt med en sådan hästhållning. Som tidigare nämnt är det ju inte meningen att hästen ska vara så under stimulerad bara för att du som ryttare vill vara hans största glädje och den enda person som gör att han får lite stimulans i vardagen. En sådan häst kan ju inte behålla sin inställning och livsglädje i det långa loppet och som sagt tycker jag inte att det låter sunt. min åsikt
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Det låter mycket som det man ofta ser, när man rider för mycket och bara koncentrerar på lydnad och på att de ska lyssna och tränar mycket då blir många hästar uttråkade och tröttnar på det.

Min ponny jag hade innan var i mellanåt riktigt odräglig och tyckte att han var störst bäst och vackrast och jag lät honom hållas för han älskade att leka bäst. Red på banan absolut inte mer än två gånger i veckan..Men oj vad han ställde upp för mig när de verkligen gällde, när jag var gipsad var han from som ett lamm och på tävlingsbanorna gav han allt, ingen kunde kalla han lydig eller så men en vilja av stål det hade han och då fick han ha kvar det, han jag plockat av honom det så hade han också blivit depprimerad.

men visst ska de lyssna på en men inte alltid, de måste också få känna sig fria ibland!

ge han lite vila och t sen försiktigt upp ridningen igen och ha roligt!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Tashinajess, klabbarparn och Lancet -

(Speciellt till Tashinajess - var det svaret riktat mot mig eller Inte_Ung??)

Tack så mycket för era svar och råd. Vet dock inte om ni läst igenom hela tråden, men läget är för tillfället lugnt. Jag har fått tillbaka min häst ;)

Nu dock är han på den enda vilan han får i vinter, passande nog har jag ingen sadel att rida i och det har precis börjat snöa och jag har inga snösulor.


Tack och hej!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Vet inte om du har läst igenom hela tråden, men vi har det bra nu ;)

Vilka NH-övningar?

Ledarskapsövningarna på volten - kan tolkas som NH... Hjälper tyvärr med jämna mellanrum hästägare som fått hästen förstörd av en viss typ av NH (dvs ledarskapsövningar av olika slag).

Kul att hästen lever igen!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Måste säga att jag tycker inte att det låter så sunt med en sådan hästhållning.
Och hur tycker du att en sund hästhållning skall vara då?

Som tidigare nämnt är det ju inte meningen att hästen ska vara så under stimulerad bara för att du som ryttare vill vara hans största glädje och den enda person som gör att han får lite stimulans i vardagen.
Det räcker med att hästen är utvilad och inte överstimulerad för det.
Och så måste den vara mätt också.
Hungriga hästar kan inte koncentrera sig på arbete.

En sådan häst kan ju inte behålla sin inställning och livsglädje i det långa loppet
Med tanke på hur glada mina hästar är, så har jag nog ingen sådan häst.

Men allvarligt talat.
Då så kan man alltså inte stalla in hästar alls om det skall vara en sund hästhållning.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Nu får du sluta. Du skriver att du ser bättringar på hästen efter vila men sen varvar du det med tävling och träning, hur känner/kände du med skolan, när du var/är så korvstoppad med någonting skule inte du tycka at det var skönt med en paus och bara få smälta allt du lärt dig:confused: ?
Det är heller inget fel med att gå ut och lufsa i skogen och bara leda hästen, man måste inte rida hästen så fort det ska göras någonting. En lugn skogspromenad är väldigt skönt och ett trevligt sätt att umgås med hästen:) .
Ta inte det här så hårt som det kanske låter.:D
 
Sv: Jag har dödat min häst.

jag hade oxå en häst förut som helt blötsligt "tappade" livet. men det berodde på att hans foder inte var okej.
han fick vila en månad sen satte vi igång med något helt annat som han aldrig hade gjort förut. nämligen tömkörning och så småningom med vagn. det väcke honnom o sen börja jag rida igen, då tyckte han det var mycket roligare med ridnigen igen (för att han inte hade blivit riden på så länge..) prova?:D
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp