Jag har dödat min häst.

Sv: Jag har dödat min häst.

Nåt som jag märker på mina hästar är att dom kan bli lite "Höstdeppiga"
Pälsen växer, gräset börjar ta slut, mörkare kvällar etc....
Precis som vi människor, fast vi har ju ingen päls som växer eller behov av gräs.......

Hej från Hambo
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Tycker du det sj är kul när du rider och aktiverar honom?
Tänk på det - ha inte dåligt samvete - en häst känner av om nått är fel, om du inte tycker det är så där toppen sj, då blir allt piss.

Hade en sån där period jag med, fast då var nog jag död.
Islänning den gången.
Rusa rusa, inte jobba "DÅ kunde jag inte RIDA" utan ÅKTE på hästen.
Iaf så tyckte jag det var så hemskt tråkigt, allt gick fel, jag vart surare och surare, hästen gick sämre och sämre..inget var bra.
Det ända jag gjorde var att lägga ner seriös ridning (hoho idag skrattar jag bara, seriös hmmmm)
iaf det vart inget roligt i ridningen utan det skulle bara vara bygga muskler komma i form.
Man MÅSTE komma ifrån hästlivet ibland, även om man är sån hästnörd så kan även dom få en grå period.
Lyckligtvis kommer de tillbaka igen, men om det inte är du som tappat den riktiga gnistan så..

hmm jag hade nog låtit honom få stå, äta äta och bara goa som hästar älskar:crazy:
skäm bort han lite, kanske blivit för mkt för honom?

Leka? Spring i hagen/paddocken, busa upp honom, ha massa godisar i fickan, ge och busa..

det får inte bli för seriöst ibland, livet måste få vara busigt.:bump:
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Ett allmänt svar:
Ni rider antagligen för mycket.
Låt hästarna gå i hagen och ha det litet tråkigt ett tag, så brukar de bli motiverade till arbete.
Understimulerade hästar jobbar bäst.
Då blir de liksom glada för all typ av aktivitet oavsett vad det är.

Det påminner mig om hästar som står inne mest hela dagarna blir *skitglada arbetsmaskiner i ridhuset* Hat funderat på varför de alltid är så arbetsamma men det måste vara bättre att få gå i ridhuset 1 timme än att stå i stallet . Och därav älskar dom att tävla för då händer det verkligen något ..

Menar nu inte inlägget direkt som kritik till dig men fick mig ABSOLUT att tänka till ..

Tycker hästen att det är tråkigt att jobba se till att han har det ÄNNU tråkigare resten av tiden :angel:
Miaa
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Jo men så fungerar det ju.
Jag har faktiskt under min tävlingsaktiva tid internerat hästar på box för att få ut max på träning och tävling.
Det är ju litet taskigt, men det fungerar.
Och hästen ser ju inte mig som den elaka i det läget.
Utan jag blir ju den som kommer med underhållningen.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Låt hästarna gå i hagen och ha det litet tråkigt ett tag, så brukar de bli motiverade till arbete.

Så sant!
Ge din häst en lång vila!
Jag brukar se på hur jag hanterar unghästen hemma, när de "gamla" inte beter sig som de brukar.
Unghästhantering är jättelärorikt!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Hej!

Det funkar på vissa hästar. Min häst har äntligen hittat sin jobbglädje och vad har jag gjort anorlunda? Släppt ut henne i hagen dygnet runt, med fri tillgång på hö och massa kompisar att busa med.

Nu kommer hon till mej när jag ropar och hon har spetsade öron när jag rider, hon jobbar "frivilligt".

När hon stog på box och hade tråkiga kompisar i liten hage var hon ingen skoj häst att rida alls.

Mitt recept: låt hästen vara häst!

/ lavinia, som inte tror på lås in hästen-principen, sett flera hästar prestera minst lika bra när de flyttat från box hela dygnet till utevistelse och skoj i hagen.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Hej!

Det funkar på vissa hästar. Min häst har äntligen hittat sin jobbglädje och vad har jag gjort anorlunda? Släppt ut henne i hagen dygnet runt, med fri tillgång på hö och massa kompisar att busa med.

Nu kommer hon till mej när jag ropar och hon har spetsade öron när jag rider, hon jobbar "frivilligt".

När hon stog på box och hade tråkiga kompisar i liten hage var hon ingen skoj häst att rida alls.

Mitt recept: låt hästen vara häst!

/ lavinia, som inte tror på lås in hästen-principen, sett flera hästar prestera minst lika bra när de flyttat från box hela dygnet till utevistelse och skoj i hagen.
:bow: :bow: :bow:

Miaa
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Tja det där är ju olika från häst till häst.
Den häst som jag låste in har en otrolig förmåga att roa sig själv.
Så den behöver liksom inte mig utan ägnar sig åt annat om jag låter den få förutsättningar för det.
Och då så var han redan trött när jag ville rida.
Han behövde stå inne och tvångs-vila ett tag om det skulle bli något vettigt arbete i ridningen.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Intervaller. Vat du hur roligt det är?? :D

Fullt ös 30-80m hemmåt.

Vända.

Skritta lungt eller jogga, se till att han inte hettsar, ca 30-80m.

Fullt ös tillbaka, om och om igen efter uppvärmning, beror på hur tränad han är.

Det är bra om man har något stopp där framme ;)

Bara ett förslag!

Det blir ännu roligare om man har en kompis som hästen vinner mot ;)

Ps. Hästen blir snabbare också!

Ps2. Det där med meter hittade jag bara på, jag brukar ta en "åkerslängd" men du fattar?! :crazy:
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Man behöver ju inte busrida alltid. Man kan ju bara skritta ut utan några krav och upptäcka hur skönt det är att ha häst. Vissa dagar behöver man ju inte ens rida på utan man kan bara gå ut och gå med hästen. Det finns ju hur mycket som helst man kan göra från marken :idea:

Vila lite kan ju oxå vara en bra ide samtidigt så får du ta det lite lugnt.

De hästar jag har haft har jag ridit ut mycket på för att de ska tycka att livet är skoj. Speciellt unghästen som jag har nu rider jag ut på just för att hon tappar mycket gnista av att vara på banan.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Som sagts ovan, han har nog fått jobba för mycket helt enkelt.

Fick samma problem med min valack, när jag köpte honom trodde jag han måste ridas 6 dagar/vecka :crazy: och vi red och slet, och han blev urless.

Nu rider jag aldrig två dagar i rad och på en vecka har han minst två dagar helt ledigt, sen gör vi annat kul och bus. Försöker att leka fram träningen, inte ha så mycket prestationsångest.
Och han vilar sig faktiskt i form! :p

Så låt hästen vila, gå på prommisar, cykla med honom kanske. Och se till att DU är glad och har lite bus i dig när ni ska göra nått, så ska du se att du smittar av dig glädje och bus ganska snart! :bump:

Lycka till!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

*knapplån*

Efter mitt senaste inlägg blev det bara värre och värre, ingen glad häst hade jag.

Så jag ropade ut veterinären som kom och tog blodprov som sen visade att han hade haft en infektion i kroppen och antagligen någon sorts allergisk chock också.

Detta bidrar självklart väldigt mkt till varför han var så himla seg och ledsen sista tiden jag red honom, han var ju sjuk! :o

Nu har jag dock en pigg, tjock, muskellös häst i hagen som ska sättas igång på lördag :D


Tack för alla tips och svar!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Ser att du inte haft honom så länge, jag hade samma problem med min efter tag, många hästar ändrar sig under 1:a året man äger dem. Vissa kanske går jätte bra i 2-3 månader, sedan börjar de testa, och sedan funkar inget alls till att de upptäckt att du är ledare och då gör ALLT du säger, och kanske ibalnd tappar lusten...

Mitt tips är precis som alla andra nästan, VILA!!!! och pyssla om, pussa och gosa!! Lek, det funkade för mig.

Jag gick ut i hagen med några morötter,gav honom en bit, små-sprang från honom en bit, gömde mig bakom ett träd osv.. Efter en stund när han fattat vad den tokiga människan höll på med tyckte han det var jätte kul!! Kastade med man och huvud och kom efter, lekte lite ta fatt....

Stå länge i boxen och bara klia honom på favoritstället, ge lite extra morötter i krubban, småprata med honom.... Ja allt som är lugnt, mysigt och gosigt!! Åk dit kanske en extra gång på kvällen om du varit där på förmiddagen bara för att klappa lite och ge morot.. Sedan tycker jag att du efter kanske 3 veckor kan börja rida 1-2 dagar i veckan i skogen, utan så mycket krav, för annars tror jag han tillslut kanske blir rastlös istället.
Ps, glöm inte att minska lite på kraftfodret när han står.....;)

Prova dig fram! och Lycka till!! Han kommer tillbaka till dig, go och glad!
:love:
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Det första som dök upp i mitt huvud var:.. har han fått vila?, Får han tillräckligt med mat?. du vet det krävs mat frö att orka. mat ger energi.. om jag inte äter så orkar jag inte lika mkt, blir trött och får ont i huvet... känner mig allmänt dassig med andra ord.... det är säkert samma sak med hästar.... Låt han vila.efter det kan du ju införa 2 stådagar i veckan. och en dag då ni bara skritar å myser i skogen......... då kanske du tänker.. att det inte blir många dar över till att träna i paddock, men det är bättre att rida två riktigt bra pass än 7 halv tråkiga....
 
Sv: Jag har dödat min häst.

:angel: ...sa ju att det kunde vara nån infektion eller nåt skit :angel: ;) :D

Nämen skönt att det fanns nåt att sätta fingret på!
Nu har du väl slutat anklaga dig själv? Tänk positivt nu, så känner din häst av det och smittas han med!!

Lycka till nu på lördag ;)
 
Sv: Jag har dödat min häst.

jajaja :angel:

nu är vi jättepositiva! pepp pepp pepp! :D och jag ska inte trilla av på lördag. han har så mkt energi nu, haha.
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Vet inte om du såg mitt sista inlägg, men det visade sen att han hade en infektion i kroppen.

Men jag har gosat för kung och fosterland med min älskade pålle :love:
han är så söt.. och skitig :devil: trots att jag borstar.


=)
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Ni ska ut i skogen ! :) , min häst är väldigt lik han låter det som, jag far ut i skogen och busar på han får vila nån dag i veckan, och sen har vi hoppning dressyr m.m :D
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Lägg in regelbundna vilor på typ 2-3 dagar, kanske varannan vecka eller så. Min häst blir likadan. Efter ett tags regelbunden träning blir hon ridhustrött trots att vi rider mycket varierat och ut minst två gånger i veckan. När hon blir trött på oss människor så släpar hon benen efter sig, gör visserligen precis vad man ber henne om, men utan glädje och inte en gnutta mer än vad man just bad om. Då får hon en liten vila, 2-3 dagar som sagt och sedan går hon som en klocka igen! Ofta så går hon faktiskt som bäst första dagen efter vilan, då är det en fröjd att rida. Har inte upplevt att hon har känts uttråkad/uppgiven sen jag började med detta. Lycka till!
 
Sv: Jag har dödat min häst.

Du har nog fått det svar som är det enda att göra. Låt honom vila ett tag och då menar jag inte två veckor utan mer, typ en månad eller kanske två. Min ena häst var sådan efter att vi ridit in henne. Det var synd om henne, inte ett dugg livsgnista, hon var bara snäll och uppgiven:( . Vi ställde av henne över vintern och nu är hon pigg och glad och har inte alls glömt det hon lärde sig.:)
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp