Jag har bytt till mig ett bekymmer

jenny82

Trådstartare
Och jag blir så fruktansvärt less.

För ganska så exakt 1 månad sedan nu så bytte jag min ponny mot en fullblodsvalack som blir 5 nu i år. Han har tävlat galopp fram till förra året om jag fattat det hela rätt. Därefter har han hos sin förra ägare gått som promenadhäst typ, lite lättare ridning bara.

Men iaf, efter att ha fått hem hästen så vart han sparkad i hagen och han blev ståendes i ca 1 vecka. Kort därefter så börja han halta på höger framben, inget syndes lr kändes så jag o min medryttare trodde att han var öm i hovarna(fick honom oskodd). Så då fick han skor, han slutade halta efter några dagar så då skulle han ridas igång lite smått. Har blivit riden kanske bara ett par ggr innan han vart halt igen i höger framben, det kommer ju mer han rids, i höger varv syns det skapligt synligt att han markerar.

Vi har alltså ridit honom max 5 ggr sen jag fick hem honom och jag blir så frustrerad att jag inte vet vad jag ska göra snart. Jag skulle så gjärna vilja göra det här bytet ogjort men det är ju kört nu.
Självklart ska jag ta ut veterinären, jag hoppas att dom på nåt sätt kommer fram till att han har nåt fel i benen som uppkommit innan jag köpte honom så att jag kan häva köpet och bara lämna tillbaka honom. Jag blir så fruktansvärt trött och ledsen så jag har ingen lust alls att ha nån häst mer. Denna häst har bara kostat mig en massa onödiga pengar, allt är mitt egna fel det vet jag. Ångrar att jag hittade annonsen på honom för då hade jag haft kvar mitt FRISKA sto istället som var helt underbar.

Kan jag på nåt sätt byta tillbaka? Jag vill ha henne tillbaka.

Kände för att skriva av mig lite, hoppas nån kan komma med lite peppande ord, det skulle värma:smirk:

Sv: Jag har bytt till mig ett bekymmer

Har ni något kontrakt? Vad sa förra ägaren om valacken? tidigare skador?

Råkade ut för en liknande grej för 3 månader sedan. Men de har redan sålt mitt sto vidare så det är ganska kört att få tillbaka bytet..

Jo då, han är besiktad ua.

Vi skrev kontrakt där vi skrev på dom förra ägarnas vilkor att vi skulle ha 1 veckas bytesrätt. Jag ville först ha 1 månad på mig men det var helt omöjligt enligt dom för dom ville inte att han skulle fara fram o tillbaka.

Enligt dom så har han aldrig varit skadad tidigare.

Det kan vara så att hästen fick någon form av skada i hagen när den kom till dig, snart blir bra och visar sig vara en toppenhäst!? Han blev ju sparkad i hagen, något kanske hände i det tumultet? Ta ut veterinär och ge inte upp än! :)

Jag börjar tappa tron på att han nånsin kommer bli en bra ridhäst:(
Han har tom börjat att väva. Vet inte om han hade det innan men vi märkte det ganska så snart efter att vi fick hem honom. Dom förra ägarna har inte sagt nåt om det iaf.

Även om han inte är helt "körd" så känns det så onödigt att ha en häst som man inte kan använda. Jag vet att jag är rätt hård i orden och att det låter som att det är hans fel men så är det ju inte, det känns bara helt hopplöst:crazy:

1 månad är inte så lång tid. Ta hästen till klinik.

Nej 1 månad är inte lång tid, det är därför det känns så märkligt konstigt att allt händer hos mig nu. Det är ju nu man vill känna på hästen och lära känna den och ha kul, inte ha en massa bekymmer:(

Förmodligen kommer vet. skicka oss vidare till röntgen och det är ju inte det man vill med en nyköpt häst.

boka tid direkt på klinik det är likabra.
Har varit i samma sits, köpte en häst som var bes ua, jag mitt pucko var inte med på bes. Ganska snart blev han halt o vi röntgade sprutade leder utan resultat o han fick sluta sitt iv efter bara två månade här. Gick inte o häva eftersom man inte kunde bevisa att säljaren visste om felen samt att jag inte var med under besiktningen.

Ja det var din förra häst va? Han var riktigt fin:love:

Jag var inte heller med på besiktningen.

Det känns lite onödigt att boka tid direkt på klinik för jag har ingen aning om vad som ska röntgas o så. Kanske bättre om vet. skickar oss dit så får hon säga vad som behöver röntgas. Om det behövs, jag kanske är helt ute o cyklar så han kanske bara är stel lr nåt då han inte blivit riden så mycket men så lätt är det ju garanterat inte;)

Jag vet att jag är rätt hård i orden och att det låter som att det är hans fel men så är det ju inte, det känns bara helt hopplöst:crazy:

Nej du låter som en bortskämd unge:cool:

Har den gått länge utan skor innan ni skodde? Skulle tro att den är ömfotad, blödningar mm, kanske behöver sula. Varför var den barfota:confused:

Och jag blir så fruktansvärt less.

För ganska så exakt 1 månad sedan nu så bytte jag min ponny mot en fullblodsvalack som blir 5 nu i år. Han har tävlat galopp fram till förra året om jag fattat det hela rätt. Därefter har han hos sin förra ägare gått som promenadhäst typ, lite lättare ridning bara.

Men iaf, efter att ha fått hem hästen så vart han sparkad i hagen och han blev ståendes i ca 1 vecka. Kort därefter så börja han halta på höger framben, inget syndes lr kändes så jag o min medryttare trodde att han var öm i hovarna(fick honom oskodd). Så då fick han skor, han slutade halta efter några dagar så då skulle han ridas igång lite smått. Har blivit riden kanske bara ett par ggr innan han vart halt igen i höger framben, det kommer ju mer han rids, i höger varv syns det skapligt synligt att han markerar.

Vi har alltså ridit honom max 5 ggr sen jag fick hem honom och jag blir så frustrerad att jag inte vet vad jag ska göra snart. Jag skulle så gjärna vilja göra det här bytet ogjort men det är ju kört nu.
Självklart ska jag ta ut veterinären, jag hoppas att dom på nåt sätt kommer fram till att han har nåt fel i benen som uppkommit innan jag köpte honom så att jag kan häva köpet och bara lämna tillbaka honom. Jag blir så fruktansvärt trött och ledsen så jag har ingen lust alls att ha nån häst mer. Denna häst har bara kostat mig en massa onödiga pengar, allt är mitt egna fel det vet jag. Ångrar att jag hittade annonsen på honom för då hade jag haft kvar mitt FRISKA sto istället som var helt underbar.

Kan jag på nåt sätt byta tillbaka? Jag vill ha henne tillbaka.

Kände för att skriva av mig lite, hoppas nån kan komma med lite peppande ord, det skulle värma:smirk:

Du skriver att den för dagen är fem år. Den har tydligen varit i träning och tävlat galopp fram till tidig fyraårsålder,därefter har den gått som "promenadhäst hos sin förra ägare (lite lättare ridning bara).

Den visar hälta på höger fram så snart den börjar ridas lite regelbundet och det blir värre ju mer den rids.

Klassisk hälta på en galoppör är just H.F. och ganska avslöjande att en tidig fyraåring tas ur träning och blir sparsam promenadhäst hos sin ägare under en tid innan den byts bort. Det luktar lång väg att denna häst i träning brutit ned och därför avbrutit sin "karriär" som tävlingsgaloppör, har tidigare ägare rent mjöl i påsen så har dom inget emot och ger skriftligt godkännande att du får ta del av dom eventuella klinikbesök den varit på. Stod den på Täby så är det ATG Täby du ska kontakta efter att du fått deras skriftliga godkännande, är det på Jägersro så är det deras klinik du ska vända dig till. Förmodligen så vill dom inte ge dig sitt tillstånd men det är värt att fråga.

Du kan även gå in på denna länk http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visa och söka på hästens namn eller reg.nr för att kolla av tidigare tävlingsresultat och tidigare tränare så får man lite mer kött på benen.

Behöver du hjälp så kan du PM:a mig så kan jag kolla upp hästens historik lite mer ingående. Jag behöver då hästens fullständiga namn och eller reg. nr.

Jag börjar tappa tron på att han nånsin kommer bli en bra ridhäst:(
Han har tom börjat att väva. Vet inte om han hade det innan men vi märkte det ganska så snart efter att vi fick hem honom. Dom förra ägarna har inte sagt nåt om det iaf.

Även om han inte är helt "körd" så känns det så onödigt att ha en häst som man inte kan använda. Jag vet att jag är rätt hård i orden och att det låter som att det är hans fel men så är det ju inte, det känns bara helt hopplöst:crazy:

Jag tror att det kan bli riktigt bra, men som de andra sa ta med honom till en klinik och undersök ordentligt.

Angående vävandet så brukar det vara rätt så lätt att lösa när det komemr till fullblod, de gillar nämligen att sysselsätta sig. Släng in någon enbuske eller gran eller liknande som han kan gnaga på, kanske lite leksaker eller fritillgång på mat. Brukar lösa problemet med vävande fullblod.

Nej du låter som en bortskämd unge:cool:

Har den gått länge utan skor innan ni skodde? Skulle tro att den är ömfotad, blödningar mm, kanske behöver sula. Varför var den barfota:confused:

Bortskämd unge? 26 år och vuxen men tack:angel:

Dom tidigare ägarna skodde inte om honom efter att han tappade en sko. Kanske gick 2-3 veckor utan skor, är inte helt säker på hur länge han gick utan hos dom.

Du skriver att den för dagen är fem år. Den har tydligen varit i träning och tävlat galopp fram till tidig fyraårsålder,därefter har den gått som "promenadhäst hos sin förra ägare (lite lättare ridning bara).

Den visar hälta på höger fram så snart den börjar ridas lite regelbundet och det blir värre ju mer den rids.

Klassisk hälta på en galoppör är just H.F. och ganska avslöjande att en tidig fyraåring tas ur träning och blir sparsam promenadhäst hos sin ägare under en tid innan den byts bort. Det luktar lång väg att denna häst i träning brutit ned och därför avbrutit sin "karriär" som tävlingsgaloppör, har tidigare ägare rent mjöl i påsen så har dom inget emot och ger skriftligt godkännande att du får ta del av dom eventuella klinikbesök den varit på. Stod den på Täby så är det ATG Täby du ska kontakta efter att du fått deras skriftliga godkännande, är det på Jägersro så är det deras klinik du ska vända dig till. Förmodligen så vill dom inte ge dig sitt tillstånd men det är värt att fråga.

Du kan även gå in på denna länk http://www.galoppsport.se/shestinfo?kommando=visa och söka på hästens namn eller reg.nr för att kolla av tidigare tävlingsresultat och tidigare tränare så får man lite mer kött på benen.

Behöver du hjälp så kan du PM:a mig så kan jag kolla upp hästens historik lite mer ingående. Jag behöver då hästens fullständiga namn och eller reg. nr.

Ajaj, låter inte bra.
Dom förra ägarna är alltså inte dom som hade honom i galoppen. Dom köpte honom från jägersro. Dom på jägersro säger att han inte prestrerade tillräckligt.

nej det var inte Totte, han hade andra fel o honom hade jag ett år.

Aha, ok. Totte, det var så han hette ja. Men han var riktigt fin iaf ändå;)

du ska nog inte ha fullblod om du inte har mer tålamod än sådär... + att det är bara att vänja sig, de gör illa sig HELA tiden + att småsår resulterar i elefantben osv. äter massa gör de oxå...

du ska nog inte ha fullblod om du inte har mer tålamod än sådär... + att det är bara att vänja sig, de gör illa sig HELA tiden + att småsår resulterar i elefantben osv. äter massa gör de oxå...

Instämmer med föregående talare. Milsvid skillnad generellt på en robust ponny och ett fullblod. Även generellt sett milsvid skillnad i att hantera dem och att sitta på dem.

Ångrar att jag hittade annonsen på honom för då hade jag haft kvar mitt FRISKA sto istället som var helt underbar.

Man måste ju inte byta bort sin häst bara för att man ser en annons!

Jag tror inte ägaren vill ha tillbaka hästen, om den nu blivit skadad när den vart sparkad hos dig i din hage.
Jag tycker du bums ska ta reda på varifrån hältan kommer, och det snabbt.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 604
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
982
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 402
Senast: Bison
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nångång i januari/februari 2023 så blev det väldigt blött i markerna där jag bor och översvämningar lite här och var. Jag läste...
Svar
5
· Visningar
389
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025