Jag har blivit med kanin

O

Orzon

:love: Idag fick jag en kanin som ska bo i en spilta i stallet. Ljuvligt söt och trevlig angorakorsning på ca 6 månader.
Men....hon har eventuellt haft ihop det med en hane (prickig dvärgvädur så det blir säkert skitsöta ungar om det har tagit sej)
Jag vet ingenting om kaninavel.
Hur länge går dom dräktiga?
Hur gamla är dom när man tar dom från mamman?
behöver honan särskilt foder under dräktighet/när ungarna är små?
När kan man säkert se om hon är dräktig?

Jag vill veta ALLT! :)

Sv: Jag har blivit med kanin

en kanin går ungefär 30 - 33 dagar..
och man bör vänta med att ta ungarna ifrån mamma när dom är 6 veckor

hon behöver väl lite mer mat än vanligt bara.. jag har alltid gett mina honor lite mer gräs och sånt (har hört att det är bra för mjölkens skull och så) men det är väl inte riktigt gräs-säsong nu ;)

tecken på att hon är dräktig kan vara att hon dricker massa mer, det har mina honor gjort..
och sen att magen blir lite rundare än vanligt =) men det märker man oftast rätt sent känns det som
sen att spenarna är större än vanligt och sådär är ju ett tecken :)

är det något du undrar över kan du pm:a så ska jag försöka svara :)

Tackar tackar.

Jag har hört att dom plockar hår från sin mage och att man dels ser att dom blir tunnhåriga på magen och att dom gör ett bo av sin päls.
Sanning eller skröna?

dom plockar päls från magen och bygger bo (endel kaniner bygger bo en vecka innan födesel och några bara några timmar innan).
dom gör det för att ungarna också ska "hitta" spenarna lättare och så =)

Jag ska vända uppåner på kaninstackarn i morgon och undersöka magens behåring och spenarna. ;)

Tusen tack! :bow: Jag hör säkert av mej med massor av fler frågor senare.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Tofs
·
Däggdjur Vår fina kaninhona dog idag! Min man hittade henne i buren nu på kvällen, och inte nog med det, när han plockar lite med en liten...
Svar
4
· Visningar
2 070
Relationer (om någon lyckas lista ut vem jag är, så dela inte, fördrar att vara anonym i denna tråden) Jag har nyligen gjort slut med sambo som...
Svar
18
· Visningar
1 915
Senast: TinyWiny
·
Däggdjur Hej! Jag har en ung kaninhona som vi har parat, der blir isf första kullen för henne! Vi tog hit hanen i förrgår, och släppte ihop...
Svar
11
· Visningar
10 590
Senast: JLoveJ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama