Jag har bestämt mig

Sv: Jag har bestämt mig

Kom ihåg till nästa gång: BADA ALDRIG EN TOVIG HUND. Tovorna drar liksom ihop sig då och blir ännu omöjligare att reda ut.

/Lukin, som jobbar med att bla bada hundar

Fast det där håller jag inte med om. Jag tycker det bästa är just att bada hunden och sedan fönar man ut tovorna. För bästa resultat badar och fönar man sedan om hunden eftersom pälsen inte är ren där tovorna har suttit. Men att föna ut tovorna är absolut det mest skonsamma för hunden och för pälsen. Säkert beror det lite på pälsen också men metoden funkar utmärkt på cocker av utställningstyp och borzoi (som inte får NÅGON pälsvård p.g.a. lat husse, men ställs ut ibland).

TS - vad har du för borste? Mason & Pearson-borstar är oslagbara (men dyra, docker räcker de mer än en hunds livslängd). Reder ut utan att man behöver slita.

Vidare är det mycket viktigt vilket balsam man använder vid bad. Det beror på hundens päls, men det gör jätteskillnad. Dåligt balsam = tovmonster. "Rätt" balsam + ordentlig föning = hund håller sig tovfri en vecka utan att man borstar.

Sedan är nog ALLA pälshundar just i valppälsbytet hemska! Men det går ju över.... dock tycker även jag att man gott kan korta pälsen på en pälshund som inte skall ställas ut! Det behöver ju inte innebära att man rakar hela hunden mothårs liksom.

Sedan när har du någonting annat än rottweiler hemma? :confused: :mad:

:angel:

Ps! Vilken sötnos! Men det låter jobbigt med pälsen.

Rottweiler ? Har hon inte haft dobermann ??

Va va va ??? :idea:

By the way så skulle jag klippa ner, dom blir mycket sötare då, och lättare att hållas med..Min ärade frånlidna mormor hade alltid nerklippta yorkar och dom så alltid ut som söta valpar fast dom var t om övermogna... :love:

Här ryker nog all päls snart också!
Klippte ner honom ganska rejält ganska nyligt, sparade ganska mycket hår på huvud och öron dock eftersom det tar lååång tid att spara ut. Men det bara tovar och tovar och jag har varken lust att sitta och reda ut varje dag :crazy:

Synd att en nedklippt pudel inte är speciellt vackert :cry:

Synd att en nedklippt pudel inte är speciellt vackert :cry:

Åjo det kan de visst vara, hade jag inte sett hur snygg den här hunden är nerklippt hade jag aldrig övervägt nerklippning
http://www.silverpudel.com/080726orreviken.html

Det är kanske en sak att ha en pälshund om man inte har en grishund - han är som en målsökande robot på bajs, gyttja och lera. Ju äckligare ju bättre.
Ska vila upp mig efter 8timmars utflykten och sen blir det till att få ut alla lerinbakadedreadlocks...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka