Jag har bestämt mig

escodobe

Trådstartare
Nu ska pälsen ryka!

Jag tovade ut honom bra efter vår skogstur men badade honom i Onsdags och efter det så har något djävulskt hänt med pälsen. Den tovar sig bara jag SER på hunden. Tovade ut honom rätt bra i morse - det fanns bara två tovor som jag skulle be särbon klippa bort efter badet. Jag badade honom och NU ÄR HUNDSKRÄLLET FULL MED HEMSKA HEMSKA TOVOR. Han är underbart söt i sin långa päls och jag tycker det är skitfullt med nerklippta hundar, men det här är ju löjligt :shock: Ju värre pälsen trasslar desstå sämre tycker hunden om att bli borstad. Droppen är nu när jag hittat något slags såraktigt på ena bakbenet som jag inte haft en chans att se tidigare.

Sv: Jag har bestämt mig

Nu får jag ju skämmas, känns det som men vad är det för ras:o

Tibetansk terrier!
_MG_8149.jpg

Bilder från www.robinhedstrom.se
Han är blöt på bilden, annars är han fluffigare. I värsta tovåldern. Det gick förvånansvärt lätt att få bort tovorna efter helgen, men vette tusan vad som hänt sen dess. Jag älskar hans päls men det är inte värt att hålla på minst nån timme om dan med att borsta eländet.

Senast ändrad:

Tibetansk terrier!
_MG_8149.jpg

Bilder från www.robinhedstrom.se
Han är blöt på bilden, annars är han fluffigare. I värsta tovåldern. Det gick förvånansvärt lätt att få bort tovorna efter helgen, men vette tusan vad som hänt sen dess. Jag älskar hans päls men det är inte värt att hålla på minst nån timme om dan med att borsta eländet.

En fisk!!!!:rofl:
Och sen såg det ut som Gabbis Råda.

Har du testat att dränka pälsen med pälsglans?

Finns till hästar relativt billigt, som fungerar alldeles ypperligt på hundar. :laugh:

Trodde att det skulle bli en AHA upplevelse när du skrev vilken ras det var men den uteblev:crazy:
Varför har du undanhållit oss denna gobit?:love:
Ute i stallet har dom tre pudlar och alla är nedklippta så jag har börjat få uppfattningen att: Nedklippt=aktivt liv;)

<skriftlig tourettes>*imiterar ljudet av en klippmaskin*</skriftlig tourettes>

<skriftlig tourettes>*imiterar ljudet av en klippmaskin*</skriftlig tourettes>

Tyst! Jag får ångest bara av tanken. Det är så fult med nerklippta långhåriga hundar och min pojkvän ser lite rädd ut när jag pratar om att raka ner honom. "Men, men det blir ju ingenting KVAR av honom..."
Han tycker han ser OTÄCK ut när han är blöt för att han är så spinking...

Men sålänge det inte är han som kammar så har han inget att säga till om.

Men det är som sagt inte rimligt att lägga ner så mkt tid om man inte ska ställa ut. Hunden blir mindre och mindre samarbetsvillig ju mer vi kammar.

Släpp ångesten. Hunden struntar sannolikt i hur den ser ut och blir säkert bara glad av att slippa bli badad och kammad. :)

Kom ihåg till nästa gång: BADA ALDRIG EN TOVIG HUND. Tovorna drar liksom ihop sig då och blir ännu omöjligare att reda ut.

/Lukin, som jobbar med att bla bada hundar

Kom ihåg till nästa gång: BADA ALDRIG EN TOVIG HUND. Tovorna drar liksom ihop sig då och blir ännu omöjligare att reda ut.

/Lukin, som jobbar med att bla bada hundar

Han hade bara två tovor innan badet. Blir inte riktigt klok på varför pälsen plötsligt gjort ännu mer uppror än bara tovåldern. Det är samma produkter. Enda jag kan tänka mig är att den blivit "mättad" av att ha kvar lite av balsamet i/användingen av balsamet som spraybalsam under skogshelgen (på inrådan av uppfödaren med sådär 30 år med rasen)

"tovåldern" = "valppäls"? Ju tunnare stråna är, desto lättare tovar de ihop sig, det kan gå utför rätt snabbt. Har tovorna blivit som vadd unjifär så kan det vara snällast att klippa bort dom istället för att försöka reda ut dom.

Personligen så tycker jag att en prydlig nerklippt hund är mycket finare att se på än en långhårig med tovor, och dessutom: päls växer. Det är bara att se till att borsta ordentligt när den börjar växa ut igen :idea:

"tovåldern" = "valppäls"? Ju tunnare stråna är, desto lättare tovar de ihop sig, det kan gå utför rätt snabbt. Har tovorna blivit som vadd unjifär så kan det vara snällast att klippa bort dom istället för att försöka reda ut dom.

Personligen så tycker jag att en prydlig nerklippt hund är mycket finare att se på än en långhårig med tovor, och dessutom: päls växer. Det är bara att se till att borsta ordentligt när den börjar växa ut igen :idea:

Han fäller valppälsen nu. Jag borstar/kammar igenom hunden minst en gång om dan och får stora tussar av fälld varje gång. Har man kommit till slutet så har det bildats nya tovor i början:angel:

Han ska ha bra päls enligt uppfödaren men det är nog inte för inte som de som är aktiva med hundarna oftast klipper ner dem... Det är löjligt när det tar nästan lika lång tid till pälsen som till träningen/motionen.

Han ska ha bra päls enligt uppfödaren men det är nog inte för inte som de som är aktiva med hundarna oftast klipper ner dem... Det är löjligt när det tar nästan lika lång tid till pälsen som till träningen/motionen.

Bra päls har han säkert.
Jag har inte egen hund, men när jag skaffar en så blir det släthårig eller klippt i lagom längd, skogspromenader kan bli rätt omständiga annars, med all efter-borstning och så.

Senast ändrad av en moderator:

Han fäller valppälsen nu. Jag borstar/kammar igenom hunden minst en gång om dan och får stora tussar av fälld varje gång. Har man kommit till slutet så har det bildats nya tovor i början:angel:

Vet att man inte får göra reklam men rekommenderar dig att kolla in www.cld.se Denna borste/kam tar på allt, o det blir inget kvar som kan tova sig. :bow: Provade på en långhårig schäfer idag o den var kanon. Tar även på min korthåriga tjej, är helt otrolig :love::banana:

Han har klarat 1 timme själv och 1½ bra med den andre hunden. Testade två timmar igår men då hörde jag lite smågnäll efter 1½timme. Men det går ju frammåt!
Ska ut på långtur nu och så ska jag köra ett 2timamrs ensamhetspass ikväll. Det börjar bli rejäl kris eftersom jag inte lyckats hitta nån hundvakt till skolan om 10 dar:-/ den jag har nu kan bara ha honom till den sista augusti.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka