Jag har beslutsångest.

Pia

Trådstartare
I vårt stall bor 3 hästar och en get. I stallet finns 3 boxar samt en spilta som är obebodd och används för skötsel. Geten bor på en halmbal i ett hörn eftersom han hatar att vara instängd.

Nu tänkte vi bygga 2 boxar till, en ska hyras ut och den andra tänkte vi ha som reservbox. Det händer ganska ofta att dotterns kompis rider hit, stannar över dagen och rider hem på kvällen. En annan kompis kommer gärna hit på loven och vill då ha sin häst med sig. Därför tänkte vi att vi skulle ha en box extra.

Först nu har vi insett att det blir mer än 4 boxar och då måste det förprövas. Kostnad för detta 3000:- plus en jäkla massa blanketter och ritningar och krångel. Jag är övertygad om att vi skulle få tillstånd, men det finns ju alltid en risk, om än liten, att dom hittar något dom inte gillar.

Min beslutsångest handlar om ifall vi ska nöja oss med 4 boxar, som är vad vi måste ha, och slippa krångel med länsstyrelsen eller om vi ska ta den extra kostnaden samt all byråkrati för att få en box som oftast står tom.
Jag vill ha 5 boxar, men jag vill inte ansöka om förprövning.:crazy:
Vad skulle ni ha gjort?

Sv: Jag har beslutsångest.

Du har ju redan stallplats för fyra hästar (3 boxar+1 spilta=4 stallplatser). Även om du bygger en box till så behöver du förpröva?

Eller är jag helt ute och cyklar? :crazy:

Shit:eek:
Det har jag inte tänkt på, spiltan används ju inte. Faan vad blåst jag är.
Om det inte finns anordningar till att binda upp en häst, inte finns krubba och så, är det fortfarande en spilta? Eller kan man hävda att det är ett förråd för skottkärran eller nå´t?:D

Spiltan behöver inta kallas spilta, det är ju en skötselplats (eftersom den oftast används så) Blir det ifrågasättningar om den kan du väl påpeka att den är till för ordninggörande, hovslagarbesök, vetbesök, inte som stallplats...? ("det finns ju ingen krubba eller ngnstans att bilda upp")

Min stallgång ligger ju mitt emellan boxarna, men hade jag velat kunde jag lagt in lite stö och ställt en häst där... Men inte tusan räknas den som stallplats bara för att jag kan använda den som det?

Du behöver bara förpröva om du ska ha 5 hästar UPPSTALLADE. Att du har utrymme för fler är ovesentligt sålänge du bara håller 4 uppstallade - du ville ju som du sa ha 1 box i "reserv" vad jag förstår?

Så har iaf jag förstått det. Ring och fråga om du är osäker. För hur du bygger ditt stall och vilka utrymmen du har spelar ingen roll - den boxen kanske ska användas som foderbox? Eller som sagt som extrabox/reserv.

När vi ville göra en femte box, enbart för att förvara hö och halm i. Så blev vi tillsagda att den inte fick gå att använda som box, för då hade vi fem hästplatser och förprövning krävdes. Så det slutade med att den fick vara utan dörr just för att den inte fick gå att använda till uppstallning av häst, det ansåg dom var tillräckligt.

/Camilla

Okej? Så ni var tvugna att ha höet utan att kunna stänga in det? OM en häst kommer lös måste ni väl ha rätt att ha ert foder instängt för att hindra den från att komma åt det?

Låter underligt. Men visst kan det stämma med sveriges underliga bestämmande. ;) Jag hade ringt och frågat oavsätt.

Om inte annat kan man kanske göra en lösning med öppen spilta då som man sen vid ev behov kan stänga med en bom eller liknande?

Nä, vi fick absolut inte sätta en dörr för då gick det att använda som box. så i princip innebar det att vi inte fick stänga i fodret. Spelar i och för sig inte så stor roll när det handlar om hö bara. Kändes som det dom hängde upp sig på vara att vi utformade det likadant som övriga boxar, även om det bara skulle vara till höet.

/Camilla

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 530
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 554
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama