Jag har äntligen blivit med växthus,vad skall jag tänka på?

H

horsefriend

Efter fler års funderingar har vi köpt ett växthus. Jag tänkte använda det att förgro och ha babyplantor i på våren/försommaren.

Sedan använda växthuset som ett mysigt uterum.

Vad skall jag tänka på när vi inreder det, hoppas att någon som har erfarenhet kan svara.:)
Växthuset är 3x6..25 och vi skall ha marksten inne.

Sv: Jag har äntligen blivit med växthus,vad skall jag tänka på?

Finns det ingen växthusägare som har några tips?

Hur fungerar det med bevattningsmattor under sålådorna?

Hur skall man skugga i växthuset? Behövs det?

Det vore väldigt kul att ha någon att diskutera detta med.

SNART KOMMER VÅREN!

Om du bara ska ha huset som drivhus under våren känns det inte som om det behöver skuggas i någon större utsträckning. Skulle vara om de små plantorna är mycket känsliga och det plötsligt blir stark sol. Jag driver upp mina plantor inomhus och planterar ut i växthuset så fort det blivit lagom temperaur. Har ett träd som skuggar växthuset mitt på dagen mellan 11 och 13 när solen är som starkast så det har aldrig varit några problem för mig. Jag bara vattnar lite extra om det blir mycket sol. Sen har jag väggar av kanalplast som tar bort de allra starkaste solstrålarna, har man glas är får man nog akta sig lite mer.

Man behöver alltid mer plats i växthuset än man tror. Nu kanske det inte spelar någon större roll för dig eftersom du bara ska driva upp småplantor.

Bevattningsmattor har jag aldrig testat, jag vattnar för hand.

Har beställt fröpåsar idag, snart får man börja så!

Roligt att någon svarade.

När sätter du ut plantorna i växthuset?

Har du extravärme där inne?

Jag skall snart börja förgro inomhus, man vill ju tro att våren kommer även om det var -20 grader i morse.

Det är en bra fråga. Jag är inte så noga med det där. Anser att mina småplantor är som små barn, om man är alldeles för pillig med dem blir de bortskämda. Så jag brukar hoppa att vänja dem vid utelivet dagtid i några dagar utan bara slänga ut dem när jag tycker det verkar hålla sig på plussidan. Inte heller någon extravärme har jag. Är nog lite väl elak mot mina plantor om jag tänker efter. Men än så länge har alla överlevt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 667
Trädgård & Växter Nya reserestrikoner i norge så nu kommer vi oss äntligen till vår lilla stuga och trädgården 🥳 Har lagt oändligt mycket tid på att läsa...
2
Svar
31
· Visningar
2 072
Senast: Martenix
·
Skola & Jobb Äntligen! Dags att börja plugga på högskolan till våren. Ska bli fint med lite nya utmaningar. MEN, eftersom jag är en orolig själ så...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 094
Senast: Pilot
·
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 282
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar