Jag har adopterat en gris!

KungTulle

Trådstartare
Jaha nu kommer det snart en ny minigrissugga till gården. Söt, kelig och väldigt svart.:love:

Hon har antagligen blivit utslängd av ägare som tröttnat för hon har omhändertagits av polisen för ett par veckor sedan i Skurupstrakten och ingen ägare har hörts av trots att dom har eftersökt ägaren bla på lokalradion.

I två veckor har hon bott på en gård utanför Malmö där polisen ställer diverse djur som hittars lösspringande och det har nu tagits beslut att hon skulle adopteras ut och om ingen ville ha henne skulle hon avlivats.

Stackars lilla gris, blivit dumpad sådär.

Jag hämtar henne på tisdag!

/Kung Tulle

Sv: Jag har adopterat en gris!

Men grattis!!

Vad härligt att du kan erbjuda henne ett hem.

Fungerar det att släppa in dem till de andra, jag har fått frågan ibland om jag kan ta emot en liten gris, men är tveksam om mina "gamlingar" skulle ta emot den.

Lycka till och bilder vill jag se när hon kommit!!!

Jo jag gör så att hon först får gå med våran galt för han är så väldigt snäll mot små suggor. ( Och jag vill ta till vara brunsten som kommer tredje dagen efter flyttning till ny miljö). Sedan när hon gått med honom en vecka eller så så har hon fått lukt av stallet och galten. Sedan kommer jag släppa in de andra grisarna en och en till henne och galten med några dagars mellanrum för då kommer hon få stöd av galten som redan har accepterat henne.

/KT

HeJ!

Vilken tur att du finns där och kan rädda lilla grisen... Du får berätta sen hur det går när hon kommer hem, jag och sambo kommer sitta klistrade vid skärmen och vänta på uppdatering, vi älskar grisar, men kan inte ha några själv förrän vi bor på landet..

Lycka till med grisen!/ Lavinia och sambo

Kul med en ny liten nasse men jag måste fråga ska du ta en kull på henne? Vet du hur gammal hon är? Känns lite ryskroulett!

Japp jag ska ta en kull på henne. Det syns på grisen att hon är fullvuxen men inte gammal. ( Tro mig när en gris börjar bli till åren så SYNS det på grisen). Min uppskattning är att hon är mellan 1 och 3 år. När hon kommer hem och jag fått henne hemtam så ska jag göra en tandcheck. Det går ganska väl att bestämma grisars ålder på tänderna, men det är litet bökigt eftersom man antingen måste söva grisen eller ha den så tam att man kan titta litet försiktigt i munnen.

Så rysk roulett är det definitivt inte för en gris kan betäckas med bra resultat även om hon inte haft kultingar förr så länge hon inte är lastgammal. Grisarnas nyfödda kultingar är ju väldigt små så dom har sällan riktigt svåra förlossningar.

Har över 10 års grisvana så jag HAR koll!

/KT

Hemskt att människor bara kan slänga ut djur så där. men tur för dej, grisar är så härliga!

Hej Kung Tulle!
Vad bra att Grisen får ett nytt hem!

Har vi kanske träffats på nåt MinigrisVimmel :idea: ?

Kul att det finns människor här på Buke som har
minigrisar.
Jag har också en Minigris :love: i familjen, en riktig Busråtta, omplaceringsgris.

Det var inget påhopp! Jag bara undrade eftersom det är en "hittegris"! Jag är själv uppväxt på gård med slaktsvin var av det fanns 250 suggor vars uppgift i livet var att ploppa ut bebisar och jag har själv avlat på minigrisar i 15 år men slutade med det för 4 år sedan pga att jag inte ville sälja mina kulltingar som "inne" grisar till lägenheter och det var dom kunderna som dominerade så galten kastrerades och i dag har jag bara två killar kvar Humle och Dumle:love: :love: :love:

"funderingar"

Förra året så här års så sövde ´vi ju min ena gris när betarna skull klippas, han "snedtände" och allt blev ju väldigt obehagligt.
Efter ett par dygn var han sig själv igen.

Efter det så kommer jag ju aldrig våga söva honom igen, men nu hörde jag om några som faktiskt bremsat sin galt när vet klippte av betarna.

Några åsikter om det?

KungTulle: har allt gått bra?

Är precis inne efter att ha lockat och pockat en blyg och litet rädd gris ut från hästtransporten, in i stallet och in i boxen. Nu första dygnet ska hon få vara själv och lugna sig litet. Hon har fått mariekex när jag lockade henne in och litet kornkross i boxen och MASSOR med varm och gosig halm.

Nu lilla grisen är du hemma och aldring mer ska du bli utslängd!:love:

Öhhh.....fick ett djur till med mig hem...En rödörad vattensköldpadda som hittades övergiven i ett trapphus i ett höghus och hämtades till uppsamlingstallet igårkväll! Men sköldisen får en egen tråd!

/KT

Gulligt!!!

Mariekex.. Det ska jag komma ihåg...

När får man se bilder på gullegrisen..???/ Lavinia och sambo

Ni får se bilder så snart jag hinner fotografera!

Har för en timme sedan släppt in galten till henne. Kan väl säga att hon var jätterädd för honom. Så rädd att hon anföll och tryckte upp honom i väggen ett par gånger. Kanske har hon inte träffat andra grisar sedan hon var en liten kulting? Antagligen är det så.

Som tur är verkade han förstå att hon var rädd, för han puttade bara bort henne och har inte gått fram själv och tagit initiativet till kontakt. Ska gå ut i stallet igen nu och se hur det går, med litet tur så ligger dom och sover tillsammans i halmen.

När man är så rädd att man slåss...är man "räddresiv" då eller är man "aggrerädd?".

/KT

Hej!

Inte lätt att vara liten gris.. Skulle tro att hon är räddressiv, men jag är inte helt säker.. Hoppas de funnit varandra nu, lilla gris verkar behöva lite stöd från någon... en söt pojke brukar ju inte skada../ Lavinia och sambo..(vi vill också ha grisar...)

Jag vill också ha en minigris. Önskar att jag kunde ha en tillsammans med min ponny.

Jag har 4 minigrisar, två nordsvenskar och en korsningsponny....

Vad är problemet Fjunet?

/KT

Jag hoppas inte att du har dem i samma box, för det var så jag menade! :D

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hur är folk funtade egentligen? En kompis till mig ringde just... en dag för inte så länge sedan, när det var ett otäckt ruskväder stod...
2
Svar
25
· Visningar
2 260
Senast: KungTulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar