Jag gråter och ler, vilken ritt!!

V

Vega

Det var det bästa och vackraste jag nånsin sett. Alla rörelser var underbara, vilket flyt, vilka övergångar, jaa, jag saknar ord. Kritikerna får klaga bäst dom vill. Jag gråter bara jag tänker på hur bra det var. :cry:

I LOVE SALINERO.

Och Anky är världens bästa ryttare! Så det så!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag gråter och ler, vilken ritt!!

Kan bara hålla med dig. Grät mig igenom programet och ännu mera tårar blev det när det stod klart att hon vunnit. Underbart.

f*n, jag missade det :'(
kom Brink sjua?? Jag tycker han borde fått bättre procent än Kennedy!
vhur utdelades de övriga medaljerna?

Ulla och Rusty 2:a, spanien på 3:dje har jag för mig. Brink 7:a.

Underbar häst. Han har både förmågan att både länga sig OCH samla sig.
Jag skrev en tråd här förut om vaför så många ekipage inte kan hålla korrekt takt i gångarterna, de är i så mkt framvikt i piafferna att hästarna tappar takten totalt.
Trevligt att domarna premierar ett ekipage som faktiskt klarar att utföra rörelserna rätt. En väl värd första plats.

kan bara hålla med :)

ja, kul att hon vann! fin häst!

Håller med dig. Brink borde fått lite mer än Kennedy.

Annars så är Anky en helt värdig vinnare. Vilken häst (vill ha) :love: , vilken ritt, vilka övergångar, vilket program, jag är helt lyrisk. Jag kan bara försöka tänka mig känslan efter denna ritt när man såg Ankys tårfyllda ögon.

Salinero är en häst för Gudar, det har jag tyckt sen första gången jag såg honom.

Jag tyckte också det var så himla kul att se en glad ryttare i större sammahang! Hon hade ju ett leende från öra till öra för bövelen! Och ääntligen en fin piaff, det är man inte bortskämd med direkt.

å när man ser bilder på vad som ligger bakom os-ritten gråter man oxå. :( :(

vad hände med Ulla Håkansson? Var hon inte med, eller gick det inge bra?

Jag tyckte båda Anky och Salinero samt Ulla och Rusty gjorde väldigt vackra ritter. I synnerhet om man jämför med resterande delen av gänget som mest var spända allihopa. (Jan Brink tycker jag är en riktigt tråkmåns och Briar tycker jag saknar all den utstrålning alla pratar om att han har, ser mest ut som en långbent spindel).
Men båda de ekipagen (Anky och Ulla) praktiserar väll rollkur?
Det känns tråkigt tycker jag att de bästa ekipagen tänjer gränserna för hästens vällbefinnande så mycket. :-( Skall man inte kunna ta sig till toppen utan att tulla på hästens välmående?
Eller är det så att man inte anser att rollkur är skadligt för hästen?

Ulla har jag inget om men Anky utövar ju rollkur. Och samtidigt som jag tycker ritten var väldigt fin så blir jag tveksam till att en åttaåring (han är väl så ung?) är så pass färdig och att en människa som tillämpar rollkur vinner.

Vilka i eliten kommer undvika rollkuren om det ger guld?

Anky och Sjef anser inte att rollkuren är skadligt, då hade de inte hållt på med det. Skadade hästar är väl inget någon ryttare vill ha? Jag tycker inte att rollkuren är något eftersträvansvärt, men samtidigt tror jag det finns gott om missuppfattningar om den. Rollkur är en form Anky rider i en liten del av sitt träningspass. Hon anser att hästens rundning blir ännu bättre mha rollkur. Som jag har förstått det är det inget hon sitter och rider i 100% av tiden, snarare kortare perioder? Jag förstår inte till fullo varför hon tycker det fungerar, men uppenbarligen gör det ju det? Med tanke på hur hennes ritter på tävlingsbanan ser ut?

Salinero är f ö 10 år.

Det enda vi kan göra är att vänta i 7 år och se hur hästen ser ut då, hur hans gångarter är och hur musklingen är. Dressyren är ju till för hästen och inte tvärtom, därför, i mina öron, borde en häst vara på topp hela livet (som rids av en elitryttare) och inte trött och färdig för hage och promenadridning vid den åldern. Om elitdressyr sliter på hästarna så mycket att de måste pensioneras vid 17 år, då är något fel och då borde domarna göra någonting drastiskt i sin bedömning.

Är Salinero fräsch om 7 år så är Ankys träningsupplägg helt ok. Men jag tycker redan att han har fått en underlig halsmuskling och jag har hört flera som tycker det, så jag är inte ensam.

Ja, jag vet att du har anmärkt på hans hals tidigare. Jag försvarar på inget sätt rollkuren, hoppas att mitt inlägg inte tydde på det.

Jag är väldigt kluven i frågan. Jag tycker att Anky är en av världens bästa (tekniskt sett) ryttare och för att ha tagit Salinero så långt upp i klasserna tror jag inte att hennes metod kan ha varit helt och totalt förkastlig. Jag håller givetvis med om att dressyren ska vara till för hästen. Det är så självklart att jag inte ens tycker det behöver sägas. (Ung som jag förutsätter att det inte finns gift i dricksvattnet)

Är det inte så, att det stora flertalet hästar som går sönder, gör det hemma hos "vanliga" ryttare som sällan når förbi LA-nivå?

Det är nog ungefär likvärdig mängd hästar som går sönder. Skillnaden är väll mest att gemene man har en häst som man satsar på medans en tävlingsryttare på hög nivå har ett flertal på olika nivåer. Hästar som inte håller måttet på olika sätt sållas bort tidigt, det är ju inte alla påläggskvalvar som blir något stort. Men tex Kyras OS-häst var ju skadad nu och hon är väll en ryttare i eliten. Så även dessa kan väll snubbla på en rot.

Själv tänkte jag nog mera på det allmäna välmåendet med både fysik och psyke.

Sen är det väll inte så att Rusty skall pensioneras nu utan att det är 4 år till nästa OS och då trodde de inte att han skulle vara med i matchen längre. 21 år tycker iallafall jag är en anmärkningsvärd ålder på en häst i eliten. Om vi tittar på den mänskliga delen av sporteliten så är det väll få som är över trettio?

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 128
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama