Jag gråter och ler, vilken ritt!!

Sv: Jag gråter och ler, vilken ritt!!

Weltall e. Weltmeyer, tio år med mördartrav. Jösses vilket travprogram han hade!

Rollkuren, ja då är det ju den omtalade sidan www.go.to/pikeur man ska läsa på.

Försökte hitta en illustrativ bild på Salinero, men lyckades inte med det. Det jag stirrar mig blind på är hans något underliga underhals och hans sätt att hålla halsen. Trots att han går i en öppen form så är det något som inte stämmer. Det är en vacker och begåvad häst och jag förstår att de placerar sig så bra. Personligen skulle jag vilja ha lite mer elasticitet och mjukhet i rörelserna och mindre explositivet. Men sedan är jag ju fruktansvärt glad över att äntligen få se ekipage som Hubertus Schmidt ute på banorna. :)

Sedan har jag aldrig gillar Bonfire *duckar*, opersonlig och så tyckte jag aldrig om sättet han rörde sig på.

Funderade på det här med vad de får för poäng. Man det inte vara så enkelt att domarna tänker att ryttaren i fråga har gjort bättre och att de då ger högre poäng även om häst och/eller ryttare har en dålig dag?
Är det bara en skröna att man låtit högt utbildade domare döma ekipage (på video) där de inte ser ryttaren och att de då dömde ner kända ryttare? Men att de fick högre poäng när domarna visste vem ryttaren var.

Hubertus Schmidt var jag också otroligt imponerad av - jag blev väldigt sugen på att gå på ett seminarium om unghästutbildning med honom. Dessvärre finns inget sådant.

Jag kan bara instämma med dig, det var en fantastisk ritt!på en riktig kanonhäst. Han har allt, så mycket utsrålning men samtidigt så mjuk och avspänd, tycker att hon rider honom enormt bra. Han är nog inte en lättriden typ. Men hon "bara" glider med honom. Helt underbart att se, det såg så lätt och enkelt ut!Med så mycket kraft och power. Hennes kur var ju också helt i en klass för sig!grymt bra musik!

ja, jag räknar med Saliner på de två kommande OS-spelen :grin:
Vilken häst... :love:

Hubertus schmidts häst, Wansuela Suerte, är efter Warkant och ue. Wachmann I.

Kan inte annat än hålla med fio, ryttaren är helt fantastisk, har en helt otrolig sits.

Men ska hästen utstrålning vara det som avgör vilken placering man får? Även om en domare kanske inte tycker att briar är den som har mest utstrålning så kan den (eller ja, kan kan man vell...) inte dömma ner honom för det. Man kan ju inte sitta och säga vilken placering som är realistisk pga av hästens utstrålning, då hade vi inte ens behöva rida in på dressyrbanan utan kunnat kora vinnaren redan innan tävlingen börjat...

*lånar knapp*

Jag satt och tänkte lite på det här med att många inte tycker att nuvarande eliten inte kan göra korrekta piaffer, passager, byten, piruetter, ökad trav osv. ( en del verkar tycka att eliten inte kan rida överhuvudtaget). Finns det någon som alltid har hästen i perfekt balans, ultimat bakbensaktivitet, perfekt form under ett program? Många säger att eliten var bättre förr, men vad var det som var bättre, hästarna eller ryttarna? Är det så att vi avlat sönder hästarna till långbenta spindlar som inte klarar av att sätta sig ordentligt på baken i strävan efter att få så spektakulära gångarter som möjligt.

Den bästa dressyrhäst jag någonsin sett var Rembrandt, trots hans dåliga skritt och det faktum att Nicole också använde sig av rollkür. Men jag börjar undra om jag inte har glorifierat honom. Ska ta och kolla på mina gamla video band med världscupsfinaler, OS finaler och annat smått och gott.

En annan grej kan ju vara att det är ett slags generations skifte i dressyren, både på häst och ryttarsidan, precis som i höjdhopp. Ingen idag är ju i närheten av världsrekordet på 2,45? de hoppar ju inte ens 2,40 längre, något som Patrik Sjöberg gjorde redan i början på 90-talet. Vi kanske inte får se riktigt bra hästar igen förrens om 5-10 år.

"Om elitdressyr sliter på hästarna så mycket att de måste pensioneras vid 17 år, då är något fel och då borde domarna göra någonting drastiskt i sin bedömning".

Jo, och då kan väl alla vi som sitter här sluta rida eftersom många av oss inte lyckas hålla våra hästar fräscha till de är 17 år...om vi inte hinner dömma ut dem för ledinflammation innan.

Intressant att jämföra elitryttare med ryttare på en mycket lägre nivå.

Så du menar att hög dressyr sliter på hästen? Att det här med att rida hästen frisk och att det finns hästar som är närmare 30 som presterar svår dressyr och är riktigt fräscha. Är det bara en lyckoträff för ägarna till dessa hästar att de håller så länge?

ang hur länge hästarna håller och om de blir halta eller ej...i sydligare delar av Europa är det helt andra regler och traditioner på vilka metoder och mediciner man bör använda.
så jag känner mig inte helt lugn...

jag tror inte man skulle gråta av samma anledning som trådbyggaren om man visste allt som pågick. (därmed INTE sagt att just Anki gör det)

vilken häst var det som dog hos henne som de kom fram till att den var fruktansvärt stressad, vilket kan ha påverkat. om man jämför med tex hjärnstress som kan göra en människa väldigt, väldigt sjuk.

Dom kom inte alls fram till att den var stressad , det var ett knep köparna försökte använda för att få tillbaka sina pengar dom betalat för hästen, att dottern till köparen har suttit och tränat på liknande sätt har liksom aldrig framgått

Men bara för att tävlingsryttarna pensionerar sina hästar från tävlingsbanan innebär ju inte att hästarna har dött eller slutar att bli ridna, dom slutar tävla bara. Man kanske inte vill fara och flänga Europa runt och tävla med en häst som är 25 år.

Menade ju inte heller att man skulle placera dem efter utstrålning, och det sa jag faktiskt aldrig ett ord om. (dessutom tycker jag han har fantastisk utstrålning, men gillar inte helt hans rörelser och Brinks ridning)

Det jag menade var att av det jag såg av 1,2,3 och 6:e placerade så tyckte jag det var realistisk att Briar med sina missar hamnade efter dem. Briar är både snyggare och har mer utstrålning än Kennedy (alltså 6:an) men han hade väl mer flyt och harmoni i sitt program...

Till alla er som inte vet vad rollkur är eller vill veta mer, så finns det en sida som väldigt tydligt redogör för denna metod. Sidan är på engelska men det finns även lite information på svenska om man klickar på rubriken "old site" länken är www.kahlin.net/noir/dressyr/

Sidan är partisk och något vinlkad eftersom författaren själv är emot rollkur men den beskriver på ett väldigt tydligt och målande sätt med många bilder vad rollkur innebär. Måtte ni aldrig någonsin själva använda er av denna metod när ni rider era hästar. Bända ner halsen för att bända upp ryggen. Ja, det må ha gett dem ett antal OSmedaljer, men till vilket pris för hästarna? Tänk er själva att springa omkrig med nertvingat huvud med en ryggsäck på ryggen som väger ca 10-15 procent av er kroppsvikt.

Salinero är en fantastiskt vacker häst. Må gott och rid väl.

sen kan man ju undra om Rembrandts dåliga skritt beror på gener eller träning?
Jag tycker mig se många rollkurs-hästar ,som är/har varit med i högsta skicket, med dålig skritt, bland annat Rembrandt, Bonfire, Apache (ni vet den som werth red i senaste WC-finalen)

Bända ner skallen för att få upp ryggen är inget nytt, det är helt vanlig felaktig ridning. Det kan man se varje dag och inte kallas det rollkur.

Jag vet att det alltid hänvisas till Pikeurs hemsida, jag har inte varit inne på den länge. Nämner hon öht att innan rollkuren, rids hästryggarna upp? Eller tror hon att Anky helt sonika börjar dra när hästens rygg är sänkt? För då blir det den S-kurva jag minns jag läste om för flera år sedan på hennes sida, men är ryggen höjd blir det faktiskt en liten annan funktion i rollkuren. Och nej, rollkur är inget jag tycker verkar att rekommendera. Precis som graman inte är det. Om man inte är en j*vligt duktig ryttare och vet vad man håller på med.

Zora skrev:
Intressant att jämföra elitryttare med ryttare på en mycket lägre nivå.

Så du menar att hög dressyr sliter på hästen? Att det här med att rida hästen frisk och att det finns hästar som är närmare 30 som presterar svår dressyr och är riktigt fräscha. Är det bara en lyckoträff för ägarna till dessa hästar att de håller så länge?

Nej det menar jag inte. Jag vill nypa människor i näsan som skrönar om att det är märkligt att hästar i eliten inte "håller" längre än till de är 17 år.

1. Det finns många av elithästarna som håller och fortfarande är "fit for fight" men de belönas med pension/promenadridning alternativt går vidare som läromästare därefter hör vi inte talas om dem längre.

2. Visst finns det elithästar som inte håller precis som människor som tränar i elitidrott - antingen pga för hård träning/belastning någon gång under karriären eller helt enkelt en svagare defekt.

Elitdressyr = slitage eller ej?
Gränsen är nog hårfin - pressar man en häst när den ej är redo kan förslitning uppstå som senare ger problem.
Rids hästen rätt och med jämn anpassad belastning upp till elitnivå och hästen själv ej har svagheter/defekter så skall dressyrarbete vara uppbyggande...men kan lätt bli nedbrytande om man inte håller sig på rätt sida av den hårfina gränsen.

Så att lyckas ta en häst upp till elitnivå och fortfarande lyckas hålla en 17-årig elithäst fräsch är en stor prestation och att gräsgröna amatörer som vi borde vara medvetna om det ...när vi konstant åker och behandlar våra hästars ryggar och leder...samt dömer ut den ena efter andra hobby/fritidshästen...innan de ens hunnit halvvägs till 17år.

missade allt :cry: visste inte när det började så när jag kom hem från stallet var det slut. inge roligt...

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 128
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama