Sv: Jag gråter och ler, vilken ritt!!
*lånar knapp*
Jag satt och tänkte lite på det här med att många inte tycker att nuvarande eliten inte kan göra korrekta piaffer, passager, byten, piruetter, ökad trav osv. ( en del verkar tycka att eliten inte kan rida överhuvudtaget). Finns det någon som alltid har hästen i perfekt balans, ultimat bakbensaktivitet, perfekt form under ett program? Många säger att eliten var bättre förr, men vad var det som var bättre, hästarna eller ryttarna? Är det så att vi avlat sönder hästarna till långbenta spindlar som inte klarar av att sätta sig ordentligt på baken i strävan efter att få så spektakulära gångarter som möjligt.
Den bästa dressyrhäst jag någonsin sett var Rembrandt, trots hans dåliga skritt och det faktum att Nicole också använde sig av rollkür. Men jag börjar undra om jag inte har glorifierat honom. Ska ta och kolla på mina gamla video band med världscupsfinaler, OS finaler och annat smått och gott.
En annan grej kan ju vara att det är ett slags generations skifte i dressyren, både på häst och ryttarsidan, precis som i höjdhopp. Ingen idag är ju i närheten av världsrekordet på 2,45? de hoppar ju inte ens 2,40 längre, något som Patrik Sjöberg gjorde redan i början på 90-talet. Vi kanske inte får se riktigt bra hästar igen förrens om 5-10 år.