Jag gråter och ler, vilken ritt!!

Sv: Jag gråter och ler, vilken ritt!!

Vad är rollkur??

Och vad är det för konstigt med Salineros hals??

/naura

Bonfire vann ju sitt OS som 17 åring trots rollkur och han var ju synnerligen fräsch och rids fortfarande hemma varje dag.
Sedan tror inte jag att alla i eliten kommer praktisera rollkur på sina hästar även om Anky vann guld, dom flesta rider inte så. Visst Ankys ritt var fantastisk och den hästen gör ju oxå att ritten ser fantastisk ut MEN jag var helt imponerad av Hubertus Schmith (?) Han fick en ganska oansenlig häst att verkligen dansa, där kan man snacka om bärighet och en otroligt skicklig ryttare :bow:

Honom måste jag ha missat så bara det som visades på svt 1 och 2 och de visade ju bara några st av ritterna.

Var det den efter Weltmeyer? För är det den, så tror jag att det är en topp häst i översta skicket om några år. Helt undebar häst, samt mkt bra ryttare.

Anky kan ha hur många hästar hon vill, men i mina ögon så finns det ingen som slår Bonfire. Trotts sin dåliga skritt.

Ja han var fantastiskt fin! Jag såg honom i världscupfinalen och tyckte då att han bara såg "flaxig" ut men nu har han verkligen fått kontroll på sina ben!!! :d

Men den häst jag föll hårt för var tysken som fick 64% i küren. Har aldrig sett den hästen förut (och har bara vanliga 1:an och 2:an). Ok hästen var spänd så in i bengen, men *** va den hästen kunde röra sig!!! Piafferna, när han väl fick till dem var helt underbara (och passagen, och traven och övergångarna :love: ). Ökade traven (som jag tycker är ganska dålig på GP hästarna annars :mad: ) var bland det härligaste jag sett!!! Vartenda hårstrå på min kropp pekade upp mot taket och jag föll handlöst för denna eleganta häst! ;)

Framtiden är räddad av två 10 åriga pållar. Man tackar! :love:

Jag vet faktiskt inte?? Den hette Wensuela Werte eller något sådant kan ju vara efter den hingsten men undrar om du inte menar Martin ? något på den där med 4 -taktiga galoppen.

Det är den hästen som har en 4 taktigt galopp, travarbetet var helt fantastisk men i galoppen så travar den med frambenen?

Såg det inte, så säger inget om det.
Men föredrar nog Jan Brink och Ulla Håkansson faktiskt.
Ska jag vara ärlig så är jag inte spec stort fan av Anky

Det skulle vara intressant att höra TV-sportens kommentarer om det faktum att Anky tränar sina hästar som hon gör. Fast de har väl inte en susning om detta- i alla fall inte herr Svanlund. Den där ridolyckan hon råkade ut för, var inte det en av hennes hästar som helt enkelt tyckte att måttet var rågat och slängde av henne? Eller har jag fattat fel?
Visst ser det bra ut när man ser henne på OS, men efter att ha sett en viss videofilm på nätet där hon rider och x antal bilder, känner jag avsky.

Kan hända att den var aningens fyrtaktig men det berodde väl ändå på att den var så fruktansvärt spänd? Dessutom har väl inte den svenska topphästen "ren" galopp isf... :devil:
Piruetterna var inte speciellt fina, men som jag sagt - sämre galopparbeten såg jag under OS......... :smirk:

monster1 skrev:
Jan Brink tycker jag är en riktigt tråkmåns och Briar tycker jag saknar all den utstrålning alla pratar om att han har, ser mest ut som en långbent spindel

:bow: Jösses, jag som trodde jag var den enda som inte ÄÄÄÄLSKAR Briar. En 7:e plats för honom tycker jag låter mycket realistisk (såg bara 1,2,3 av de som placerade sig framför) placering :devil:

Erikan skrev:
Det skulle vara intressant att höra TV-sportens kommentarer om det faktum att Anky tränar sina hästar som hon gör. Fast de har väl inte en susning om detta- i alla fall inte herr Svanlund. Den där ridolyckan hon råkade ut för, var inte det en av hennes hästar som helt enkelt tyckte att måttet var rågat och slängde av henne? Eller har jag fattat fel?
Visst ser det bra ut när man ser henne på OS, men efter att ha sett en viss videofilm på nätet där hon rider och x antal bilder, känner jag avsky.

Jag kan inte slå fast huruvida rollkur är bara bra eller bara blä, skulle önska att en stor vetenskaplig undersökning gjordes för något måste ju stämma så bra som det blir i slutändan, därför vill jag veta om det är illa så att jag verkligen kan avskriva det helt. Men många menar att rollkur kuvar hästen och en kuvad häst går väl med på det mesta utan att slänga av ryttaren. Jag har åkt av så det heter duga, utan att ens ha hästen på tygeln. I det ögonblicket önskade jag faktisk att hästen skulle ha varit lite mer kuvad eller "rollkurad", säger bara aj aj aj.. ;)

Måste inflika: såg på modern femkamp idag :eek: och höll på att sätta saliven i vrångstrupen flera gånger. Herrejesus, de flesta hade inte på en hästrygg att göra. Det kallar jag djurplågeri. Och man får tydligen vägra hur många hinder som helst och hoppa dem i egen ordning, eller??? Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. En livrädd ryss som drog i tyglarna även då hästen stod stilla tog nästan priset, före en aseat som drog av tränset i fallet. Inga olyckor direkt, bara brist på ridlektioner. Kommentatorn verkade tycka att det var hästarna det berodde på..

Nix det har varit stora tumulter och diskussioner i Tyskland om just denna hästen och dess galopp och ifrågasättanden om varför en häst med så dålig galopp blir uttagen till OS. Den har inte bättre galopp tyvärr men det andra är ju tillräckligt bra.

Ja Anky O Salinero är helt oroliga! Satt och rös varje sekund.. Kul att Anky har fått en till fin häst efter Bonfire!!

Anky köpte Salinero för två år sen. Han var då redan skolad till GP. Ulla köpte också Rusty ganska färdig, han hette tydligen Rotor förut i Ryssland.

Jag tycker att Anky gör det mycket bättre på Salinero än på Bonfire - men att Salineros uttyck börjar bli mer likt Bonfires...

Att Rusty kommer så högt har jag svårt för, ej stilla i någon piaff och fel antal tramp - plus fel i bytesserier... Hon gör mycket suveränt, men ändå borde det dras ner mer...

Robert Dover och Kennedy samt Brentina hade tydligen bytesserier på böjda spår - = högre svårighetsgrad. Fick inte så bra betalt trots det? Hopplöst med SVT 1 & 2......mvh/T_B

Inte en aning faktiskt. Det var en karl som red och hästen var brun. Snacka om att ha en otroligt bra beskrivning av häst och ryttare. Men det spelar ingen roll. Hästen var ung och jag tror fortfarande att det är en riktig klass häst om några år.

Salineros kür var helt fantastisk! Jag undrade lite de första två dagarna vad det var alla pratat om, för samtidigt som han visade fin gång och att han hade massor av star quality tyckte jag att det lilla extra saknades. Det fanns i överflöd i küren, som var HELT underbar - oavsett hur Anky tränat honom.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 796
Senast: Lipperta
·
Relationer För ett par dagar sedan rasade hela min värld när min sambo berättade att han vill göra slut. Han säger att han älskar mig, men som vän...
Svar
6
· Visningar
3 128
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
887
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama