Jag först... hästen sen ?

E

englajohanna

Har alltid älskat hoppning och tycker det är otroligt kul att hoppa alla möjliga former av hinder. Men nu har jag ett problem jag gärna skulle vilja ha hjälp att lösa så att jag inte går och blir hopprädd. Det är nämligen så att jag har väldiga problem med att inte "falla fram för mycket", det känns hela tiden som att jag hoppar före hästen, något som gör både mig och hästen osäker. Någon som vet något som kan förbättra detta "sits-problem", kanske något man kan öva på hemma samt något att öva på till häst ? Tacksam för alla möjliga svar, så skriv :)

Sv: Jag först... hästen sen ?

Just nu kommer jag inte på något bra, men hoppa serier, håll i manen och vänta på språnget.

Ja det du kan göra är att "vänta ut" hästen...Hoppa inte förens den gör det liksom,om du inte tänker på det utan tänker mer på att göra en bra framåtridning på hindret så kommer du automatiskt följa med hästen i språnget över hindret.
En annan sak är att kolla upp i taket sekunderna före hindret-just för att du ska "tänka på annat" och "vänta ut" hästen-så att det kommer automatiskt.

Min tränare gjorde som så i början när jag hade lite av samma problem,när jag red an mot hindret så lyfte hon plötsligt upp sin hand å höll upp några fingrar,sa åt mig att titta på hennes hand å räkna Högt hur många fingrar hon höll upp,och så VIPPS var vi över hindret å det gick skit bra-liiite läskigt första gången,men det gick bara bättre och bättre för varje gång å jag har sedan dess aldirg haft ngr mer problem med att följa med hästen i språnget.

Det gäller liksom att känna av hästen.

Senast ändrad:

Vid sådana här problem är det nog bara att ha "is i magen" som hjälper tyvärr! Verkligen försöka känna av när hästen hoppar, det kan hjälpa väldigt mycket med de övningar Nikkis föreslog men det är ju också viktigt att ha en säker och stadig häst.

hoppa mycket låga hinder så att du får in det i kroppen. Det ska komma automatiskt, lixom :)

Har alltid älskat hoppning och tycker det är otroligt kul att hoppa alla möjliga former av hinder. Men nu har jag ett problem jag gärna skulle vilja ha hjälp att lösa så att jag inte går och blir hopprädd. Det är nämligen så att jag har väldiga problem med att inte "falla fram för mycket", det känns hela tiden som att jag hoppar före hästen, något som gör både mig och hästen osäker. Någon som vet något som kan förbättra detta "sits-problem", kanske något man kan öva på hemma samt något att öva på till häst ? Tacksam för alla möjliga svar, så skriv :)

Jag har samma problem, även om det blivit mycket bättre. det enda som har hjälpt för mig är träning, träning och åter träning. Hela tiden tänka "ner med rumpan, ner med rumpan" mellan hindrena, och "vänta, vänta" när man rider an mot ett hinder.

Har själv haft detta problem på vissa hästar. En bra övning är studs. Ha 3 eller 4 studs och rid emot dom. när hästen har sett hindrena så sätt en knut på tyglarna. Kan börja med att hålla ut en hand sen båda, kanske hålla händerna på ryggen eller hjälmen. Vem vet..du kanske kan sjunga en sång över hindrena. När du har tränat detta många gånger kan du lägga upp stiglädrena i kors framför sadeln och rida både utan tyglar och stigbyglar. Mycket bra balansträning samtidigt som det hjälper dig att känna när hästen ska hoppa.

När jag själv inte riktigt hittar rätt avsprångspunkt på hindrena brukar jag blunda emot. På så sätt måste man känna när avsprånget kommer.
Kanske kan vara en ide at prova på.
Det är läskigt de första gångerna men man vänjer sig..

jag har alltid lärt mig att när man kommer emot hindret ska man stå upp en aning och luta sig liiite framåt. som mitt emellan lodrät sits och lätt sits (vet inte rätta namnet för detta =P). Sen ordnar resten sig. När hästen hoppar så stanger den din "höft vinkel" och du bara följer med över. lätt som en plätt :)Allt man behöver göra är att ge eftergift och om det behövs så ta ett mantag också =D.
Good Luck!

Jag hade också det problemet förut. Dock inte så mycket, men det fanns. Ända gången det märktes var när hästen tog ett extra språng. Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag blev av med det. Men det gick me att hoppa ofta. Och studs e bra. Utan stigbyglar har jag också hoppat, vilket är mycket bra. Det brukar gå lättare att resa sig upp i rätt tid när hindrerna ligger på lite höjd....
Ta gärna hjälp av tränare!
Lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
718
Senast: Squie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 353
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 032
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar