Jag fick en krukväxt...

Corax

Trådstartare
Här om dagen fick jag en krukväxt utan nån information om Vad det var för växt. Tänkte att nån på Buke kanske har en aning.

Den har blommor i klasar som liknar doftrankans till form men dessa är mindre och rosa. De sitter på bladiga 'stänglar' och doftar gott. Bladen liknar basilikans blad.

Har aldrig sett något liknande och då har jag ändå botaniserat i blomsterhandlar rätt mycket.

Sv: Jag fick en krukväxt...

är blommorna små och hårda och lite ljusrosa?? isf har min mamma en sån växt och hon sköter den som vilka andra växter som helst och hon har haft den i 20 år nu...
du kan inte lägga ut bild???

porslinsblomma? (hoya)

ja en precis en sån är de min mamma har...

ts: här är en bild på den blomman är de en sådan??

Porslinsblomma.jpg

Men hallå gott folk. Basilika har väl ändå inga "läderblad" som Hoyan faktiskt har. ;)
Eller förklarade jag så dåligt. :D

Blommorna har fyra små kronblad och ser ut som doftrankans blommor (fast de har fem)i miniformat. Med andra ord så är de lite som trumpeter.

Tyvärr har jag ingen bild men kanske kan ordna.

Ja, försök att fota den, fyra kronblad låter inte som en hoya. Däremot finns det massor av olika sorters hoyor, en del har mjukare mer basilikaartade blad.

Ska kolla i mina gamla anteckningar, men 4 kronblad är ju typiskt för ganska många blommor...

Jag är nästan 100% säker på att det inte är en Hoya.

Ger mig på en ny beskrivning.
Växten är ca 20-25 cm hög. Den utgår från ca fem stjälkar med bladpar om två. Bladen är tunna och känns nästan som plastblommeblad (jag är säker, det är Ingen plastblomma :D)Vissa av stjälkarna är grenade pga toppning. Högst upp sitter det klungor á ca 12 blommor. Blommorna ser som sagt ut lite som doftrankans fast rosa. Själva 'trumpeten' är ca 2 cm lång och sen kommer kronblanden på fyra blad.

Ok. Jag var i en blomaffär i dag... Hittade 'min' blomma men kommer inte ihåg namnet. Tror det var nått på Bou******. Eller R...
Synd att man ska vara så pinsamt senil!
Fanns i rosa (den jag har),vit och blå.
Nån som vet??

Ok. Jag var i en blomaffär i dag... Hittade 'min' blomma men kommer inte ihåg namnet. Tror det var nått på Bou******. Eller R...
Synd att man ska vara så pinsamt senil!
Fanns i rosa (den jag har),vit och blå.
Nån som vet??

Bouganville? De kan det inte ha varit, de blommorna är gula och doftlösa. Sen sitter det färgglada blad runt de egentliga blommorna:

1451845282_a9064370a1.jpg

Jag var ju tvungen att åka tillbaka och titta idag. Och nu kom jag ihåg namnet. Bouvardia! :)

Ja jag läste det. Att den var kunglig alltså. Och tack för länken. :)

Och efter lite Googlande igår så såg jag även att man ska nypa av de gamla blombuketterna så det gjorde jag då de precis blommat färdigt.
Nackdelen hemma hos mig är att jag har två fönster varav det 'aktuella' för Bouvardian har ett tillhörande element under fönsterbrädan. Det blir mao väldigt varmt där. Jag undrar om den klarar det... Jag vattnar ju ofta blommorna som står där (bl.a en succulent, Elefanttunga, Hoya, Flasklilja, Fönsterfikus, Fredskalla).
Jag får prova...

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 951
Senast: valpköpare
·
Trädgård & Växter Man har gott om tid att fundera när man är i karantän... Jag har alltid ansett mig ha gröna fingrar. Mina krukväxter är frodiga och...
Svar
11
· Visningar
1 210
Trädgård & Växter Vi har en växt på våran lilla tomt som växer som tusan på somrarna och har trängt upp skott genom golvet på både vår altan och grannens...
Svar
4
· Visningar
1 875
Senast: Ms_Antrop
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka