Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Status
Stängd för vidare inlägg.
W

Warmia

Bara för jag vet att nu kommer en till natt som man ska försöka hålla ögonen öppna när den lilla vägrar sova.........:eek:
Så snälla ni andra, när börja era bäbisar sova längre perioder på nätterna?
Hur ser natten ut för er andra med era små?
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Min kille är snäll. Han är 10 dagar nu och sover ganska bra på nätterna, han dricker vid 19 - 20 (en timme senare ibland) på kvällarna, sedan vid 23 - 24 (har även varit senare ibland, beror på när han somnar på kvällen), sedan vid 04 tiden och sen vid 07 tiden och vaknar sedan inte för en vid 09 - 10 tiden, så jag kan sova ut. Han är vaken ungefär 1 - 1,5 timme vid midnatt, övrig tid på natten vaknar han bara för att dricka och somnar direkt igen. När han vaknar för att dricka vid 04 får han komma och sova i min säng, jag är bekväm av mig och halvsover medan han dricker, sedan somnar vi båda så gott.

Men somsagt så är han bara 10 dagar så vi har inte kommit in i någon rutin ännu men vi är nog på väg att få någon hyfsat rutin.

Kan du inte sova på dagarna när bebisen sover så att du har lite mer energi på nätterna om dom är jobbiga?
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Så sov även min dom fösta veckorna, men ju äldre hon har blivit ju piggare och längre tid är hon vaken mellan sovningen.
Så här ser det ut just nu och har gjort det i 2 veckor nu....
Somnar vid ca 19-20 på kvällen, vaknar vid 22-23 för att snabbt äta och somna om, vaknar ca 01-02 för att äta och vara VAKEN..... somnar 4-5 på morgonen igen och vaknar sedan med 1-1,5 timmes mellanrum för lite mat somnar dock ganska fort igen fram tills vi går upp mellan 9 och 10, är vaken fram till 11-12 och sover då fram till ca 14,30-15 tiden, sover sedan någon timme vid 18 och börjar sedan om vid 20........

Så vad säger ni, kommer jag någonsin få sova på natten???
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Ja du kommer förr eller senare att få sova en hel natt! ;) Fast här hemma är vi inget positivt exempel... :o Freddan somnar i sin säng vid 20 30, sover till runt 22-23, äter och oftast lägger jag tillbaka honom i hans säng. Sen vaknar han lite olika, ibland redan vid 00 ibland sover han ända till 02 30 och äter igen. Sen kan det vara en snutt tid då jag halvsover fram till morgonkvisten och ibland somnar han ordentligt, men då i våran säng... Sen sover han som bäst på morgonen då vi andra måste upp, och storasyrran ska till dagis osv... ;)
Hur sover ni? Och hur somnar din lille? Jag har märkt en klar förbättring sen vi såg till att han inte äter sig till sömns på kvällarna, utan är vaken när jag lägger ner honom. De första kvällarna var jobbiga, men numera somnar han på 10 min och utan att vara ett dugg ledsen eller arg. Men då sitter jag brevid tills han somnar...
Snart ska vi ta ett ryck och ta natten oxå men det har vi inte orkat än...
The No cry Sleep solution tycker jag vara väldigt bra att läsa, det gav mig kraft och ork att ta tag i våran sovsituation!
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Min kille är snart 7 månader.
Han får nästan en hel flaska välling vid 18-19.
Somnar runt 19-19.30.
Vaknar vid 22-23, jag ammar och han somnar om.
Sen vaknar nog runt 1, ammar och han somnar om.
Samma procedur vid 3,4,5 vet inte riktigt.
Är så trött så jag vet inte hur många ggr han vaknar och måste ammas för att somna om.
Vet inte heller vilka tider riktigt.

Ja, jag är trött...:crazy:

Men jag har lite tur. Han har aldrig varit vaken på nätterna. Inte ens som nyfödd. Han somnar alltid om när jag ammar.
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Hej,
Jag kan trösta dig med att när min äldsta dotter var lika liten sov hon precis lika "tokigt" som din.. Så höll det på några månader och jag kände ångesten framåt kvällen precis som du gör..
Men till slut rätade det ut sig...så det kommer :-)
Jag tror hon var ca 8-9 månader när hon började sova hela nätter.
Som tur var kunde jag ta hjälp av min mamma någon gång ibland dessförinnan för att få sova hela natten i ett sträck. Har du någon som kan hjälpa till?
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Den lilla sover i sin säng brevid oss fram till 06 på morgonen då pappa åker till jobbet då sover hon brevid mig då jag oftast är väldigt trött vid det laget. När hon vaknar äter hon och när hon är klar ligger hon kvar i min famn tills hon sommnar. Är klockan efter 6 ligger hon ju i min säng och då kan även jag ligga och halvsova lite innan hon somnar, använder då napp som gör att hon snällt ligger brevid mig och somnar tillsammans med mig, sedan är hon ganska trött själv efter att ha varit vaken ganska många timmar på natten.
Hon är 5 veckor nu så jag antar att hon plötsligt kan ändra sina rutiner.....
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Det var ju skönt att höra att det rättar till sig!!!:)
Tyvärr ammar jag ju henne varje gång hon vaknar så jag måste ju vakna, pappa ska till jobbet så jag vill inte störa honom på natten. Men vi ska snart börja lära henne flaskan också och då kan man ju få ledigt en natt någon helg ibland kanske....:idea:
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Det blir bättre, men den första tiden kan vara jobbig!

Har en 3,5 månaders baby som somnar ca 19-tiden, sover till kl 3-4, äter, sover till 5-6, äter igen och efter det brukar vi stiga upp. Blir tidiga morgnar men jag hinner ändå sova vad jag behöver iom att han somnar så tidigt. När han börjar äta välling vid 4 mån tänker jag försöka få honom att hoppa över första nattmålet.

Några tips som funkat hos oss: se till att barnet får stimulans på dan: lek, prata, ha med babyn när du pysslar hemma osv.
Min son sover två ggr om dagen ute i vagnen, tycker att nattsömnen blir bättre då han fått ordentligt med frisk luft.
All dagssömn sker i vagnen, medan nattsömnen sker i egen säng i vårt sovrum. Viktigt att göra skillnad på dag och natt.
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Har en 6 v tjej som gjort nästan som din. Nu har det *peppar,peppar* blivit lite längre paus mellan amningarna så det går oftast 4 tim emellan. Däremot så somnar hon sent (sällan före 23) även om jag ammar tidigare och är då vaken någon timma. Somnar hon direkt på kvällen så kan jag ge mej sjutton på att hon istället är vaken någon/några timmar efter nästa amning. Har blivit lite bättre så nu har vi oftast två dåliga nätter, en halvdan och två helt ok (då hon somnar om snabbt) . Tack och lov så sover hon ganska länge på morgonen så jag är inte SÅ trött, kunde varit värre...
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Åh är det en sån liten skrutt... :love: Då är mitt tips, härda ut, sov när hon sover och njut en liten tid... Gå in i bubblan och gör bara sånt som du själv vill! Tids nog hinner man med alla måsten!
Själv sitter jag med en 15 månaders och det är inte riktigt lika gulligt längre... :crazy: :D
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Här är en till med samma ångest.. Han sover som allra längst 3 timmar i sträck på natten, och under hans skrikperioder får jag inte många timmars sömn. Sen förra måndagen räknade jag idag att jag hade fått sova i sammanlagt 18 timmar. Det är vad jag normalt sett sover på 2 dygn, så jag är TRÖTT numera :crazy: Men nu har han visserligen haft en väldigt gnällig period, som jag hoppas går över snart.. Eller att han åtminstone sover ett längre pass på nätterna, så att jag hinner mer än att somna ibland i alla fall.
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Min började sova hela nätter när han var drygt två månader. Men när han var fyra och en halv månad började han plötsligt vakna igen. Sen blev det bättre igen, men då blev han förkyld och vaknade för att han hostade eller inte fick luft för att näsan var täppt. Nu är han förkyld igen och vaknar ofta.

Vad gör du när hon vaknar? Min skrutt är inne i charm-åldern. När han vaknar händer det ibland att han ler eller skrattar mot mig, för att få igång mig. Om jag då börjar le tillbaka blir han genast flera nivåer vaknare. Det gäller att stålsätta sig och inte charmas.

Jag försöker vara jättetråkig när lillen vaknar. Jag tar upp honom och hänger honom på axeln, men säger inget. Mörkt och tyst i rummet. (Även om det är frestande att sätta sig vid datorn när man ändå är vaken.) Oftast somnar han om snabbt på min axel, och jag kan lägga ner honom igen.

När vi hade en tuff period bestämde jag mig för att gilla läget och njuta istället för att tänka på allt jag hade kunnat göra istället för att sitta vaken mitt i natten med en bebis i famnen. Jag slutade räkna timmar. Man klarar mycket mindre sömn än vad man tror! Istället fokuserade jag på lillen, hur han doftar, hans andetag, hur hans kropp känns. Om han skrek var det svårare, eftersom skriket stressar mig. Men då tänkte jag ungefär så här: "Visst, han är ledsen, men han är i sin mammas famn, och jag utstrålar lugn. Bättre kan man inte ha det när man är ledsen."

Ge dig själv massor av beröm för att du orkar kämpa på! Se till att pappan berömmer oxå! Och sov på dagen när lillan sover! Min skönaste sovstund nuförtiden är mitt på dagen då lilleman och jag samsover i några timmar.
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Kan bara nicka medkännande och säga att vi har nattstrul fortfarande efter 23 månader. Men det blir långsamt bättre och ibland har jag fått sova en hel natt.

Tom sover i egen 120 säng i eget rum och jag går dit när han skriker på natten. Tröstar och stoppar om och om jag inte är så trött att jag somnar när jag håller på går jag tillbaka till min egen säng.

Lycka till
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Min lilla tös är snart 3 månader gammal.. Hon sover i egen säng på natten oftast.. ibland så råkar hon hamna hos mig :angel: :love:

Hon brukar somna vid 19-20 tiden på kvällen, sover ett par timmar till kl 21-22 ungefär. Då äter hon lite, ny blöja, är vaken en stund och sen så somnar hon om och sover till runt kl 6. Ibland så vaknar hon under natten och får en liten slurk. Vid 6-tiden så äter hon igen, ny blöja och somnar så snällt om igen! Sover till kl 8, då åker vi iväg till stallet. Är där ett par timmar, hon sover under tiden i sin vagn. Framåt kl 10-12 vaknar hon, ny blöja, lite mat. Brukar sen hålla sig vaken till kl 14-16 tiden då det är dags för en eftermiddagslur. Sover ett par timmar. Och sen så börjar vi om! :)
Känner mig lite bortskämd med att ha en sån snäll tös, men det kanske går över! Om ett par månader så kanske det inte är lika kul längre.. :smirk:

Ska vi iväg på något så ser såklart dagen annorlunda ut, men för det mesta så är vi bara i stallet! Jag hinner med att mocka etc på förmiddagen plus rida oxå. Om jag inte rider på eftermiddagen!
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Dottern, visserligen 10 månader snart, men hon sov hela nätter från början, eller hon vaknade och åt nån gång per natt.. hon har varit otroligt lätt...
Idag somnar hon vid 19,30 och sover till 06-07,30 nån gång. Kanske vaknar och vill ha nappen nån gång under natten men somnar snabbt om.

Sonen har varit likadan...

Men min bästa vän, hennes 14 månaders dotter har det fortfarande jobbigt.. hon vaknar nån gång mitt på natten och är vaken nån timma... förstår inte hur ni orkar... jag tycker att det kan vara jobbigt att plugga i nappen vissa nätter!!!
 
Sv: Jag får sån ångerst på kvällarna.....

Vikke har alltid varit en sovare, nu sover han hela nätter och har gjort det sedan han var 1,5 månad. Det brukar ju lossna lite med rutiner osv efter ett tag, hoppas att det gör det för er snart!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 697
Senast: Inte_Ung
·
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 378
Senast: Tuggben
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
12 277
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp