Jag får ont i fotlederna

Riley

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder. På senaste tiden har jag börjat få en fruktansvärd värk i fotlederna när jag rider Det spelar ingen roll hur långa/korta stiglädren är, hur länge jag rider eller i vilket tempo, till slut känns det bara som om de ska gå av. Jag kan egentligen stå ut med det till vardags, men eftersom jag rider monté och inte vågar försöka ta licens pga. det här, känns det rätt illa.

Så är det någon som varit med om samma sak och vet vad man kan göra för att på något sätt motverka det? Och vad det kan vara som orsakar det?

Sv: Jag får ont i fotlederna

Trampar du NER hälen?

Foten ska vara plant, dvs vågrätt!

Har har alltid trampat ner hälen eftersom man fått höra i 100år att man ska trampa ner den (varför har ingen sagt att den ska vara plant :cool: )
Efter att jag började ha foten plant och står mer i stigbyglarna så försvann mitt onda i fotleden (jag hade bara ont i ena fossingen) direkt :)

Ett tips om du inte tänkt på det, annars så har jag ingen aning.. :(

Du kanske har inflammation i dina fotleder? är de friska ska du inte få så ont, sök för det om det inte går över.

Jag var svag i mina fotleder under ridning för ett par år sen. Då tipsade en bra ridlärare mig att linda vristerna så jag fick stadga.

Nja, jag trampar ju i alla fall inte ner lika hysteriskt som många ridskoleryttare gör :angel: , men det beror lite på vad för ridning det är också. Rider jag ex. fort på banan vill jag ha stigbyglarna så långt in på foten som möjligt och då blir det ju en viss automatisk nedtrampning.

Hayah & ginnies: Tack för tipset, ska prova med det! Hjälper det inte är det väl lika bra att jag åker in och kollar upp det.

Hej igen!
Hur går det med dina fötter?
Du ska inte få ont även om andra tycker att du trampar ner för mycket, men kom på att det finns en orsak till att det kan bli så och det är om man är överrörlig i sina leder. Vissa människor har inte den stadgan i lederna som är normalt, de ska ex. inte stretcha, då kan leden böjas för mycket och man får ont av det.

Jag har liknande symtom, framförallt i högerfoten. Tror att detta beror på att jag är överböjlig i lederna, precis som ovanstående skriver. Har även vissa symtom på reumatism, men hoppas och ber till alla gudar att det inte är så :crazy:. Överböjligheten leder även till att jag har svårt för att springa, trampar jag det minsta snett "knäcker" det till i vristen och benet viker sig.

Jag har liknande symtom, framförallt i högerfoten. Tror att detta beror på att jag är överböjlig i lederna, precis som ovanstående skriver. Har även vissa symtom på reumatism, men hoppas och ber till alla gudar att det inte är så :crazy:. Överböjligheten leder även till att jag har svårt för att springa, trampar jag det minsta snett "knäcker" det till i vristen och benet viker sig.
Javisst, även en del hästar har överrörlighetsproblem, de ska man ex inte stretcha. Var rädd om dina reumatismsymtom och sköt om dig så att det inte blossar upp då kan jag lova dig att livet blir annorlunda.

Om man är överrörlig, hur vet man det? Alltså är det något som kan konstateras genom en undersökning eller får man bara gissa sig fram? :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 587
Senast: Mia_R
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 015
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag känner mig sjukt stressad just nu och vet inte alls hur jag ska ta mig ur eller förbättra situationen. Det känns som om det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 831
Senast: Sasse
·
Hästvård Jag behöver bolla lite funderingar kring anpassad igångsättning efter skada. Jag har självklart pratat med veterinären flera gånger om...
2
Svar
29
· Visningar
2 653
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar