Jag får inte ut sömmen!

NightShade

Trådstartare
Hej! Min kära pålle har tappat en sko. Han verkar ha nött ned sömmen och skon har bara ramlat av. Hoven är alltså hel och fin. Skulle idag försöka få bort sömmen då alla sitter kvar men de sitter så jäkla bra och man kommer endast åt dem från hovens sidor. Ringde då min hovis som tyvärr inte har möjligheter att komma då det i hans stall går någon mystisk sjukdom och han får inte träffa andra hästar innan man vet vad det är då det är risk för smittspridning. Har aldrig råkat ut för något sådant tidigare hur gör jag? Kan jag låta sömmen sitta kvar i någon vecka tills min ordinarie kan komma ut? Har i alla fall lyckats ordna med broddade boots tills vidare men vågar man ta en skrittur på julafton enligt tradition?

P.S Provade att ringa runt till andra hovisar men ingen har möjlighet att komma ut förrän efter helgerna.

Sv: Jag får inte ut sömmen!

Avbitare brukar fungera, men du måste kanske slå upp sömmen först, jag vet inte vad det verktyget heter men jag använde ett stämjärn och en hammare för att få upp den och sen avbitaren att dra ur sömmen med. Det var inte lätt men det gick till sist. Har ingen aning om ifall det gör något om sömmen sitter kvar dock...

Då kanske man inte ska vänta så länge med att sko hästen ?

Du måste räta upp sömmena på sidan av hoven (nitarna ) så de blir raka innan du försöker dra ut dom vid sömskallen..
Du kan använda en skruvmejsel och slå in den försiktigt och sen knakka lite och _räta_ upp sömmen med på hovsidan . Mia

Jag har provat att räta ut sömmen bäst jag kan och tagit en tång för att försöka dra ut dem men de sitter som berget. Har då valt att "böja in dem igen" så att han inte ska göra illa sig. Har även bett andra försöka med samma resultat och det är bara 4 veckor sedan han skoddes sist och han har aldrig nött ner sömmen förut. Sköter hovarna grundligt morgon och kväll men upptäckte aldrig att sömmen var nednött eller att skon började glappa innan skon var borta dvs.

Senast ändrad:

Om jag förstår dej rätt så är hästen utan sko, men sömmen sitter kvar? Ta en tång och nyp av själva niten. Den som du böjde tillbaka. Nyp av ända intill hoven. Ta sedan en rasp/fil och fila till ytan på sömmen så inget vasst finns kvar. Är du sedan säker på handen så tar du en ny söm och nyper av spetsen lagom så att den passar mot sömmen på hoven. Håll stadigt och knacka på sömmen du håller i handen med en hammare så kryper sömmen ut under hoven och du får ett bättre tag med tången för att dra ut sömmen. Så gör jag när sömmen sitter som f-n, och det har fungerat jättebra.

Äh du är väll hästtjej ;) Ta stöd av hoven med tången och dra åt strålen hållet :)
Och använd hoven som stöd så får du ut lite söm i taget .
Låter konstigt om det bara är 4 veckor sedan pålle blev skodd ?

Då skulle jag kanske fundera på vad hovis igentligen använt för storlek på sömmen ? Har själv aldrig under 35 år varit med om det .

Visa musklerna nu så fixar du det :D

Mia

Roquepine: Tack för tipset :)

Miaa: Ja det är faktiskt bara 4 veckor sedan och jag har som sagt aldrig varit med om detta förut heller varken med den här hästen eller någon annan. :S Får helt enkelt ta nya tag imorgon och se om det går bättre då. Tur man är bra nog tjurig :P

Din hovis behöver bara ta på sig rena kläder o skor.

Den behöver antagligen en ny sko eller skos om runt om.

Annars har du ursäkten att det sen är Jul o Nyår:crazy:

Det blir skitsvårt att få bort sömbitarna utan att även ta med av hoven.

Det är en baggis för hovis som ändå ska verka.

Du kan testa nypa av toppen på en ny söm, och sen spika den i sömhålen så den träffar sömmarna du vill ha ut. Har du haft snösulor så kan jag förstå att dom gått av, jag sömmar om mina hästar var3- 4:de vecka för att slippa tappskor.

hade samma problem då min polla tappade en sko sist, jag stod med tången hur länge som helst men fick inget grepp utan "skalade" bara av sömmen eftersom. Sen kom hovis ut och drog ut den på en sekund med sin tång. Visade sig att jag hade en skittång. Det var egentligen busenkelt att dra ut den. Se om du kankse kan låna en tång av någon annan om det är där det skulle sitta? bara en teori då jag hade exakt det problemet nyligen :)

Tack allihopa för era svar :)

Axel: Ja det är väl mycket möjligt att det bara va en ursäkt men jag hoppas verkligen att det inte var det då jag haft denna hovis under en längre period och alltid litat på honom till tusen. Då hade det i så fall varit bättre om han bara sa att han inte hade tid
Understruken: Tack så hemskt mycket det värmer men tyvärr så bor jag uppe i norrland
oanki: Ja jag har hade snösulor på.
Missouristopsanna: Har provat mig fram utan resultat :(

Jag tror att jag vackert får vänta tills någon hovis kan komma ut. Vill inte experimentera allt för mycket själv. Hoven ser ju fortfarande bra ut och är hel. Tack och lov att det är mycket snö nu och inte halt i hagen. Om jag sätter på honom en broddad boot så borde man väl kunna ta en skritt-tur riskfritt?

Jag skulle nog inte sätta på en broddad boot om sömmarna sitter kvar i hoven. Vart i norrland bor du? Jag skor och kan hjälpa dig om du bor i närheten :)

Jag bor i västerbottens inland vilket tyvärr är rätt så långt från Bollnäs men jag tackar ödmjukast för din vilja att hjälpa :) När det gäller skrittturen är det bara en tradition som jag och min häst har. Vi rider alltid runt byn med julutstyrsel och bjällror med en korg med julgodis för att önska byborna en god jul... Skulle vara så tråkigt att bryta denna tradition då jag vet att den är så uppskattad särskilt bland de äldre som saknar anhöriga att umgås med på jul... Skulle verkligen en och jag menar endast en skrittur kunna göra saken värre? Hästis kommer självklart att bli verkad och få en ny sko direkt när en hovis har möjlighet att komma ut.

Mvh Carro

Det där har jag råkat ut för flera gånger. Ett sett att minska risken är att nita till sömmarna lite extra efter nån vecka. Har fått den förklaringen att det kan vara så att sömmen rört sig i sömhålen i skon och blivit så nernötta att de gått igenom.

Knacka på dem så att de går igenom åt fel håll. Ev hjälp till med en avklippt söm eller annat, dågra mm i alla fall så går det förhoppningsvis att få tag om kroken vid nitningen och dra ut. En sidavbitare kan funka riktigtbra.

Ptr

Vid några tillfällen har en - två söm blivit kvar i väggen vid tappsko. Inte varit någon som helst fara för hästen (de har alltså inte stuckit ut undertill alls ska kanske tilläggas, men så tolkar jag det är för dig med). En söm stör ju inte mer för den sitter kvar 'själv' i väggen, än om den sitter där och håller en sko.

Så får du inte ut dem med något av tipsen, kör med barfotaboots och ta du både din skrittur och ev andra ridturer du vill, och låt hovis plocka ur sömmen när h*n kommer.

Liknande trådar

Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 118
Senast: Nevermind
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 408
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 331
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 904
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka